بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد را بشناسید.

بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد
تاریخ ایجاد :

مهمترین عضو بدن انسان برای سوخت و ساز، سنتز و تجزیه پروتئین‌های خون، کبد است. کبد چرب و کبد غیر الکلی دو مورد از بیماری‌های روز افزون در جهان هستند. پاکسازی کبد باید در وهله اول با رعایت رژیم غذایی و مصرف ویتامین‌های لازم انجام شود. بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد آن دسته از ویتامین‌ها هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و به سوخت و ساز بدن نیز کمک می‌کنند. در این مقاله با ویتامین‌های لازم برای پاکسازی کبد آشنا می‌شوید.

نیاز کبد به ویتامین های پاکسازی کننده

اگر به کبد خود اهمیت ندهید و آن را از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک نکنید، به بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب با گریدهای مختلف دچار می‌شوید. حتی ممکن است با پاکسازی نکردن کبد و چربی بیش از حد آن به بیماری‌های هپاتیت یا نارسایی کبدی نیز دچار شوید.

با داشتن یک رژیم غذایی صحیح، پرهیز از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی، ترک سیگار و اضافه کردن ورزش به روتین زندگی خود کبدتان را پاکسازی کنید. همچنین مصرف بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد نیز موثر است. ویتامین‌ها کمک می‌کنند تا کبد بیشتر سوخت و ساز انجام دهد. با مصرف ویتامین‌ها، سموم و مواد ناسالم از کبد دفع شده و به اصطلاح پاکسازی می‌شود.

بهترین ویتامین برای پاکسازی بدن، آن دسته از ویتامین‌ها یا مواد معدنی هستند که با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود کارکرد کبد را بهبود می‌بخشند. این ویتامین‌ها از بدن و کبد در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و همچنین اجازه نمی‌دهند در فرایند سم زدایی، کبد آسیب ببیند. در ادامه این مقاله با بهترین‌ ویتامین‌ها برای پاکسازی کبد آشنا می‌شوید.

ویتامین C و کبد

بدن برای رهایی از سموم مخصوصا در کبد نیاز به آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها با خواص ضد التهابی خود و با محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، سموم دفع شده را غیر فعال می‌کنند تا به کبد آسیب نرسد. احتمالا هم تقریبا همه شما می‌دانید که آسکوربیک اسید یا ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است.

منابع ویتامین C

به طور دقیق مطالعات زیادی پیرامون ارتباط ویتامین C و کبد انجام نشده است. بااین‌حال برخی مطالعات موردی با بررسی یک دوره مصرف ویتامین C روی افراد با مشکلات کبدی، مشاهدات مثبتی داشته‌اند. این مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین C از تجمع چربی‌ها در کبد جلوگیری می‌کند. به این ترتیب سموم و چربی‌های اضافه که باعث بیماری‌های کبد می‌شود را از بین می‌برد.

کبد از کجا ویتامین C دریافت کند؟

برای آن که ویتامین C را به عنوان بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد انتخاب کنید، لازم است تا منابع این ویتامین را به خوبی بشناسید. بتوانید آن را از منابعی جز داروها دریافت کرده و در کنار مواد غذایی، از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های ویتامین C نیز استفاده کنید. مواد مغذی حاوی ویتامین C را تقریبا همه می‌شناسند. مرکبات و میوه‌ها اغلب حاوی این ویتامین هستند. سبزیجات برگ سبز نیز آسکوربیک اسید دارند. در کنار این مواد می‌توانید مولتی ویتامین‌های زیر را که در داروخانه آنلاین داروهوم در دسترس هستند نیز به عنوان بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد استفاده کنید.

● قرص لیور کر هلث اید
● قرص لیو 52 دی اس هیمالیا
● کپسول لیورکینگ بی دی آ بهتا دارو
● کپسول لیورسیل پژوهشکده گیاهان دارویی

این مکمل‌ها در کنار داشتن ویتامین C، حاوی گیاهان دارویی با خواص زیاد برای پاکسازی کبد هستند.

ویتامین E؛ بهترین ویتامین پاکسازی کبد

از آنجا که بدن برای پاکسازی کبد به آنتی اکسیدان نیاز دارد، دومین ویتامین مهم برای پاکسازی کبد، ویتامین E است. این ویتامین مانند ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی زیادی دارد که از التهابات کبدی جلوگیری می‌کند.

برخی تحقیقاتی به صورت موردی طی سال‌های 2018 و 2019 روی افراد با کبد ناسالم انجام شد. طی آن تحقیقات ویتامین E برای پاکسازی کبد به افراد داده شده بود. نتایج نشان داد که این ویتامین می‌تواند روی علائم کبد چرب غیر الکلی موثر باشد.

ویتامین E می‌تواند شاخص توده بدنی را بالا ببرد و از این طریق سوخت و ساز کبد را بهبود ببخشد. با افزایش سوخت و ساز در کبد، مواد زائد و سموم دفع می‌شوند و طی کردن این روند منجر به پاکسازی کبد خواهد شد.

منابع ویتامین E

رساندن ویتامین E به کبد

ویتامین E را می‌توانید در منابع غذایی زیادی پیدا کنید. یک رژیم غذایی درست برای پاکسازی کبد باید حاوی مقادیر کافی ویتامین E باشد. برای رساندن این ویتامین به بدن می‌توانید در یک وعده غذایی نصف فیله ماهی سالمون، یک فنجان تخمه آفتابگردان، یک عدد انبه و 100 گرم بروکلی بخورید. همچنین فلفل دلمه، برگ زردآلو، کیوی و روغن جوانه گندم نیز ویتامین E دارند. مکمل‌های زیر نیز از جمله مولتی ویتامین‌های مناسب برای دریافت ویتامین E در کمک به پاکسازی کبد هستند.

● کپسول لیوروید برنا طب ویدا
● کپسول ویت ایس گرین نیچر
● کپسول هپاشیلد ویتامدیک
● سافت ژل لیوسل آنتی ایجینگ 30 عددی

این مکمل‌ها همگی در داروخانه آنلاین داروهوم موجود است و تمام جزئیات مصرف آن‌ها نیز در این وب سایت آمده است. به‌راحتی می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود یا با مشورت داروسازان داروهوم، مکمل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ویتامین D؛ نوری به سوی کبد

مطالعات نشان می‌دهد که بالا بودن سطح ویتامین D در بدن در محدوده نرمال از ابتلا به بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند. در ایران کمبود ویتامین D بسیار شایع است، در پی آن مشکلات و بیماری‌های کبدی نیز فراوان شده‌اند. شاید اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوال باشید که کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می شود؟ اطرافیانتان به شما ویتامین D را معرفی کنند.

به‌طوری‌که پژوهش هیات علمی دانشگاه فسا در ارتباط با مشکلات کبدی مرتبط با ویتامین D دریافت که 34 درصد جمعیت ایران دچار کبد چرب غیرالکلی هستند. این تحقیق میزان مورد نیاز بدن به ویتامین D برای پاکسازی کبد و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با آن 20 تا 25 نانومول معرفی می‌کند.

مواد غذایی یا خورشید؛ راهی برای رساندن ویتامین D به کبد

بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد را می‌توانید ویتامین D بدانید. چرا که نسبت به سایر ویتامین‌ها راحت‌تر به دست می‌آید. با روزی 10 دقیقه قرار گرفتن مقابل نور آفتاب، بدن ویتامین D مورد نیاز خود را می‌سازد.

با مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون بیشترین میزان ویتامین D به بدن خواهد رسید. بااین‌حال اگر به ماهی دسترسی ندارید یا حتی گیاهخوار هستید، قارچ نیز یک منبع گیاهی عالی برای دریافت ویتامین D است. مکمل‌های زیر نیز به عنوان داروهای پاکسازی کبد حاوی ویتامین D به کار می‌روند.

● کپسول هپاتیکال ژیکال
● کپسول آرتیشو سنا فرآور
● قرص لیوروفیت ایران داروک
● قرص لیورگل گل دارو 140 میلی گرم

مواد گیاهی به کار رفته در ساخت این داروها خواص متناسب با ویتامین D و تولیدکننده این ویتامین در بدن را دارند. همچنین اگر می‌خواهید فقط ویتامین D مصرف کنید، قرص کلترکس هلث برست مناسب است.

ویتامین B؛ خانواده پرکار تمیز کننده کبد

گروه ویتامین‌های B همگی نقشی در متابولیسم بدن دارند. در میان اعضای این خانواده کوبالامین و اسید فولیک دو تا از بهترین ویتامین‌ها برای پاکسازی کبد هستند. چرا که التهابات را خنثی کرده و از تجمع چربی در کبد نیز جلوگیری می‌کنند. این دو ویتامین سطح سینتاکسین 17 را به عنوان پروتئین پاکسازی کننده کبد افزایش می‌دهند. به این ترتیب سلول‌های مرده دفع شده و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند.

هر عضو ویتامین B؛ یک منبع

اعضای خانواده Bها همگی محلول در آب هستند. به همین دلیل باید آن‌ها را در منابع غذایی بیابید، چرا که در بدن تولید نمی‌شوند. حتی مقادیر وارد شده به بدن نیز کمتر جذب شده و بیشتر دفع می‌شوند.

باتوجه‌به این موضوع لازم است در کنار گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین B در رژیم غذایی خود مانند انواع لبنیات، تخم‌مرغ و دانه‌ها مغزیجات از مکمل‌ها نیز استفاده کنید. مکمل‌های پاکسازی کننده کبد در داروهوم و همچنین مکمل‌های ویتامین B خاص در زیر نام برده شده‌اند. شاید شما اثر ویتامین ها را دست کم گرفته اید مثلا آیا تا به حال برای شما سوال شده است که کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن می شود؟ برای پاسخ این سوال و سوال های دیگر در زمینه پزشکی همراه داروهوم باشید.

● قرص سینارول نیاک
● کپسول کبد لیور تارا
● قرص جوشان زینک پلاس ب کمپلکس یوروویتال
● شربت هموبالانس باریج اسانس

به‌علاوه اگر خواستار رساندن تمام بهترین ویتامین‌ها برای پاکسازی کبد هستید. سافت ژل ب کمپلکس و ویتامین C و ویتامین E و زینک ویواتیون تمام ویتامین‌های ضروری را دارد.

ویتامین K و نقش آن در پاکسازی کبد

یکی از ویتامین‌ها و ترکیباتی که در خود کبد ساخته می‌شود و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند، ویتامین K است. این ویتامین یک فاکتور مهم انعقادی خون است که خطر خونریزی را در بیماران کبدی کاهش می‌دهد. اگر شما از یک مختصص بپرسید که کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟ احتمالا یکی از ویتامین هایی که به شما معرفی میکند ویتامین K است.

دانشمندان چینی در دانشگاه دالیان برای بررسی تاثیر ویتامین K روی پاکسازی کبد آزمایش انجام دادند. آن‌ها به موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب گرفتار کبد چرب شده بودند به مدت 8 هفته دوزهای مختلف ویتامین K دادند. در ادامه به مدت 12 هفته تغییرات بدنی آن‌ها را بررسی کردند. نتایج نشان داد، اختلالات متابولیسمی و تجمع لیپیدها در کبد به کمک ویتامین K بهبود یافته است. از نتیجه این آزمایش در میابیم که ویتامین K را نیز می‌توان به عنوان بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد معرفی کرد.

منابع ویتامین K

منابع مناسب ویتامین K برای کبد

نام دیگر ویتامین K، فیلوکینون است. منابعی که بیشترین میزان این ماده مغذی را دارند، سبزیجات برگ سبز هستند، مانند جعفری، کلم بروکلی، کاهو و کلم، لوبیا سبز و شاهی. همچنین دیگر مواد غذایی مانند شلغم، روغن سویا و حتی گوجه فرنگی نیز مقادیر مناسبی از ویتامین K دارند. همچنین سایت driphydration نیز برای جذب ویتامین K از تغذیه روزانه اینگونه توصیه میکند:

You can obtain vitamin K through your diet in green, leafy vegetables, soybean and canola oils, and meat, cheese, and eggs.

“شما می توانید ویتامین K را از طریق رژیم غذایی خود در سبزیجات سبز و برگ دار، روغن سویا و کانولا و گوشت و یا پنیر و تخم مرغ دریافت کنید.”

در زیر برخی مکمل‌های پاکسازی کننده کبد که مواد به کار رفته در آن‌ها ویتامین K دارد نام برده شده‌اند.

● کپسول ژلاتینی لیورمد فیتومد
● کپسول لیوردوتوکس برونسون
● قرص لیوریل اورجینال ویتابیوتیکس
● قرص هلسی لیور گلدن لایف

این محصولات از التهاب کبد جلوگیری کرده و با دفع سموم در پاکسازی آن کمک می‌کنند.

سخن آخر

بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد باید خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. سموم کبد را دفع کند و از طریق بالا بردن سوخت و ساز در کبد، چربی‌های اضافه را تبدیل به انرژی یا مواد زائدی خروجی کند. با مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های مناسب می‌توانید کبد خود را پاکسازی کنید. بهترین مکمل‌ها برای این هدف را در داروخانه آنلاین دارهوم خواهید یافت.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم