4 تا از بهترین مولتی ویتامین های بارداری (ایرانی و خارجی)

بهترین مولتی ویتامین بارداری
تاریخ ایجاد :

در دوران بارداری، مادر هم باید مراقب سلامت خود باشد و هم از طریق مصرف مواد غذایی مفید تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی را به بدن جنین خود برساند. بهترین مولتی ویتامین بارداری شامل مواد معدنی و مینرال‌های مورد نیاز بدن مادر و جنین می‌شود. با مصرف مولتی ویتامین قبل از شروع بارداری تا پایان دوره شیردهی از بدن خود و فرزندتان مراقبت کنید.

مادران باردار چه ویتامین و مینرال هایی نیاز دارند؟

مادران باردار نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند. آن‌ها مسئول تغذیه و رشد یک موجود زنده هستند. به همین دلیل باید در رژیم غذایی خود مواد مغذی بسیاری را بگنجانند. بسیاری از نیازهای مادر و جنین از طریق مواد خوراکی رفع می‌شود. با این حال مادران زیادی هستند که نمی‌توانند همه مواد غذایی را بخورند یا زیر نظر پزشک، در حال گذراندن رژیم خاصی هستند. برخی نیز به مواد غذایی خاصی که بیشترین میزان ویتامین را دارد، حساسیت دارند. همین موضوع سبب می‌شود تا داروها و مکمل‌های مولتی ویتامین تولید شوند.

مولتی ویتامین‌ها ترکیباتی هستند که کار رساندن مواد مغذی به بدن را انجام می‌دهند. به طور میانگین 13 ویتامین و 16 ماده معدنی برای سلامت تمام انسان‌ها و مخصوصا مادران باردار نیاز است. مولتی ویتامین‌ها با داشتن بیشتر این ترکیبات افراد را از خوردن داروهای متعدد بی‌نیاز می‌کنند. در ادامه مهمترین ویتامین‌ها برای بدن مادران باردار و نیاز جنین را می‌خوانید.مادران باردار نیاز دارند مواد مغذی، قرص مولتی ویتامین و مینرال‌ ها را از طریق مولتی ویتامین دریافت کنند. طبق گفته سایت nhs.uk در این مورد:

Eating a healthy, varied diet in pregnancy will help you get most of the vitamins and minerals you need.But when you’re pregnant, or there’s a chance you might get pregnant, it’s important to also take a folic acid supplement.
It’s recommended that you take:400 micrograms of folic acid every day – from before you’re pregnant until you’re 12 weeks pregnant
This is to reduce the risk of problems in the baby’s development in the early weeks of pregnancy.It is also recommended that you take a daily vitamin D supplement.Do not take cod liver oil or any supplements containing vitamin A (retinol) when you’re pregnant. Too much vitamin A could harm your baby. Always check the label.

مادران باردار چه ویتامین و مینرال هایی نیاز دارند؟

ویتامین D یا ویتامین خورشید؛ نوری که از مادر به جنین می رسد

تقریبا همه دنیا می‌دانند که نور خورشید اصلی‌ترین منبع ویتامین دی است. این ویتامین در اغلب زنان باردار کاهش می‌یابد، تا آنجا که اغلب زنان باردار دچار کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D کمک می‌کند تا استخوان‌های جنین با استحکام بیشتری رشد کند و در دوران نوزادی تا کودکی به مشکلات انحرافی استخوان مبتلا نشود. ویتامین D همچنین روی تقویت سیستم ایمنی بدن مادر موثر است و به بالا بردن جذب کلسیم و منیزیم نیز کمک می‌کند.

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های چرب است که به آن محلول در چربی می‌گویند. به عبارت دیگر زمانی که با غذا مصرف شود و نه فقط با آب، جذب بهتری دارد. طبق دستورالعمل جهانی زنان باردار به 600 IU یا 15 میکروگرم ویتامین در روز نیاز دارند. برای رساندن این مقدار علاوه بر مواد غذایی باید روزانه یا هفتگی و طبق نظر پزشک مولتی ویتامین مصرف کنند.

موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی در کشورهایی که توسعه یافته یا در حال توسعه هستند، مصرف روزانه ویتامین D را از قبل بارداری تا حداقل پایان سه ماه اول توصیه می‌کنند. در ایران این بازه تا پایان 4 ماهگی و حتی 6 ماهگی با نظر پزشک ادامه دارد.

ویتامین D در مرحله بعد از خورشید از طریق مواد غذایی جذب بدن مادر و جنین می‌شود.

ویتامین های B حافظ جان مادر و جنین

ویتامین های گروه B همگی روی تقویت سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. این خانواده پرکار وظیفه رشد مغز جنین را به عهده دارند. علاوه بر این وجود این ویتامین‌ها در خون مادر و مصرف جنین از این طریق، جلوی ابتلا به نقص‌های مادرزادی را می‌گیرد.

مهمترین ویتامین گروه B که در دوران بارداری و شیردهی مصرف آن الزامی است، فولیک اسید یا B9 نام دارد. پزشکان توصیه می‌کنند مادران باردار باید به محض اطلاع از بارداری شروع به مصرف فولیک اسید به میزان 400 تا 800 میکروگرم در روز کنند. فولیک اسید از ابتلای جنین به بیماری‌های مادرزادی مانند نقص لوله عصبی جلوگیری می‌کند.

همچنین ویتامین B6 برای مادرانی که بارداری سخت همراه با حالت تهوع و سرگیجه دارند توصیه می‌شود. ویتامین‌های این گروه محلول در آب هستند و بسته به توصیه پزشک می‌توان روزانه یک قرص حاوی ویتامین B مصرف کرد. این نکته اهمیت دارد که مصرف بیش از اندازه این ویتامین‌ها ممکن است باعث مسمومیت شود. به همین دلیل مصرف باید با نظر و مشورت پزشک باشد.

تمام اعضای خانواده گروه ویتامین B برای سلامت مادران باردار و جنین سالم نیازند

ویتامین های B حافظ جان مادر و جنین

ویتامین A؛ کاهش مرگ و میر مادران باردار

ویتامین A در دوران بارداری به رشد جنین کمک می‌کند. مطالعه‌ای تجمعی که در سه کشور نپال، غنا و بنگلادش انجام شد، نشان داد که کمبود ویتامین A در زنان باردار باعث بروز شب کوری و کم خونی می‌شود. علاوه بر این احتمالا مرگ و میر بارداری در زمانی که مصرف ویتامین A وجود دارد، مخصوصا در مادران HIV مثبت کاهش داشت.

ویتامین A برای رشد جنین ضروری است. رشد اندام‌هایی مانند قلب، شش، سیستم گردش خون و سیستم عصبی با وجود ویتامین A در خون مادر انجام می‌شود. این ویتامین پس از زایمان کمک می‌کند تا مادر زودتر دوران نقاهت و ترمیم زخم‌ها را پشت سر بگذارد.

مقدار مورد نیاز بدن زنان باردار بسته به سن آن‌ها، بین 750 تا 1300 میکروگرم در روز متفاوت است. اغلب افراد این میزان را از طریق مواد غذایی مختلف مانند کدو، سیب زمینی، هویج، کلم، شیر، اسفناج و تخم مرغ دریافت می‌کنند. با این حال اگر پزشک با آزمایش خون متوجه کمبود این ویتامین در بدن مادر شود، مولتی ویتامین یا قرص مکمل ویتامین A تجویز خواهد کرد.

ویتامین A برای مادران باردار لازم است.

ویتامین C؛ حفظ سلامت جنین در کنار جوانی مادر

ویتامین C یک ویتامین مهم برای کلاژن سازی است. اهمیت این ویتامین برای مادر و جنین مربوط به وظیفه ترمیم زخم می‌شود. با ویتامین C از رشد استخوان‌ها و غضروف‌ها در جنین خود اطمینان خواهید داشت. برخی محققان کمبود ویتامین C و اختلالات ذهنی کودکان را مرتبط می‌دانند.

زنان باردار با توجه به سن به 80 تا 120 میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. بخشی از این نیاز از طریق مواد غذایی رفع می‌شود.

  • مرکبات
  • کیوی
  • فلفل دلمه
  • توت فرنگی
  • کلم بروکلی

منابع مناسبی از ویتامین C هستند. همچنین قرص‌های جوشان مولتی ویتامین C نیز به جای کپسول‌های این ویتامین قابل استفاده هستند.

ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مادر و جنین، ویتامین C است.

کلسیم؛ ماده معدنی سازنده استخوان جنین

اگر خودتان مادر باشید یا در اطرافتان مادر باردار یا شیرده داشته باشید، حتما از پوسیدگی دندان، درد استخوان و مفاصل در برخی مواقع شکایت دارید و شکایت شنیده‌اید. دلیل آن نیز کمبود کلسیم است. کلسیمی که تقریبا هر چه در بدن مادر باشد را جنین مصرف می‌کند. آن هم به دلیل آن که کلسیم ماده معدنی اصلی برای تشکیل استخوان‌های جنین است.

این ماده معدنی در جلوگیری از بیماری‌های بارداری نظیر فشار خون نیز اثر دارد. همچنین آمار نشان می‌دهد مرگ و میرهای مادران باردار از بین کسانی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر است. کلسیم خطرات حاملگی‌های پرخطر را کاهش می دهد و از  زایمان زودتر یا پاره شدن کیسه آب جلوگیری می‌کند.

زنان در دوران بارداری چه قبل و چه بعد روزانه باید 1300 میلی گرم کلسیم دریافت کنند. این مقدار را می‌توان هم از طریق مواد غذایی و هم کپسول و قرص‌های مولتی ویتامین به دست آورد. مواد غذایی مانند لبنیات، ماهی، سبزیجات سبز مانند کلم و مغزیجات مانند پسته و بادام کلسیم دارند.

کلسیم مهمترین عامل در رشد و استحکام استخوان هم در بدن مادر و هم در جنین است. طبق گفته سایت sciencedirect در این مورد:

Calcium, phosphorus, magnesium and zinc are the primary bone-forming minerals. At birth an infant contains approximately 20–30 g calcium, 16 g phosphorus, 750 mg magnesium and 50 mg zinc, of which approximately 98%, 80%, 60% and 30%, respectively, are in the skeleton

آهن؛ مهمترین مینرال مورد نیاز زنان در بارداری

به صورت طبیعی و از بدو تولد زنان نیاز بیشتری به آهن دارند، اغلب زنان در زندگی خود کمبود آهن یا حتی فقر آهن را تجربه می‌کنند. در دوران بارداری نیاز به آهن آنقدر زیاد می‌شود که حتما باید از طریق مکمل به بدن جنین و مادر برسد. آن هم به این دلیل که آهن موجود در مواد غذایی کفاف نیاز جنین را نمی‌دهد.

در دوران پس از بارداری مادران به علت از دست دادن خون زیاد، اغلب دچار کمبود آهن شدید می‌شوند. به همین دلیل تا سه ماه بعد از زایمان نیز مصرف آهن نباید قطع شود. آهن برای اکسیژن رسانی به جنین ضروری است. نرسیدن اکسیژن کافی باعث اختلالات ذهنی یا حتی عقب ماندگی در جنین می‌شود. زنان باردار باید مولتی ویتامین آهن را بسته به آزمایشی که می‌دهند روزانه 15 تا 35 میلی‌گرم مصرف کنند. این ممکن است در یک قرص آهن جا گیرد یا مادر نیاز داشته باشد در طول روز بیش از یک عدد قرص آهن بخورد.

مهمترین مینرال مورد نیاز بدن جنین برای اکسیژن رسانی، آهن است.

بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری

بهترین مولتی ویتامین باید حاوی مقادیر مناسبی از مینرال‌ها و مواد معدنی باشد. خواه این مولتی ویتامین ایرانی باشد یا خارجی، نباید باعث بروز عوارض در مادر باردار شود. زمانی می‌توانید به یک مولتی ویتامین اطمینان کنید که از طرف سازمان غذا و دارو تاییده داشته باشد. این تایید در مورد مولتی ویتامین‌های خارجی از طرف FDA است.

مولتی ویتامین‌ها اغلب بدون ضرر هستند و با نظر کارشناس بهداشت منطقه یا حتی داروساز داروخانه‌ای که از آن خرید می‌کنید، امکان خرید و مصرف دارند. در داروخانه آنلاین داروهوم بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید مشورت بگیرید. با این حال برای اطمینان بیشتر با متخصص تغذیه یا پزشک بارداریتان نیز مشورت کنید. در ادامه 4 مورد از بهترین مولتی ویتامین های داروهوم را معرفی خواهیم کرد.

انواع مولتی ویتامین برای مادران باردار وجود دارد، اما آن‌ها باید بهترین و بی‌خطرترین باشند.

بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری

قرص و کپسول پرینامکس دیورینگ پرگننسی یوروویتال

یکی از بهترین مولتی ویتامین‌های خارجی پرینامکس دیورینگ پرگننسی برند آلمانی است. این مکمل حاوی امگا3، انواع ویتامین و املاح معدنی است که انرژی مورد نیاز مادران در دوران بارداری را تامین می‌کند. همچنین این مکمل با داشتن ویتامین C و آهن دارد در کنار کلسیم در روند رشد استخوان‌های جنین موثر است.

مولتی ویتامین پرینامکس دیورینگ پرگننسی حتی حاوی ید برای جلوگیری از مشکلات تیروئیدی مادر است. این مکمل به صورت  قرص و کپسول همراه با هم در جعبه قرار دارند. مادران باردار می‌توانند روزانه یک عدد کپسول و دو عدد قرص را در کنار وعده‌های غذایی اصلی مصرف کنند.

قرص پرگنا پرو نیچرز اونلی ایرانی

بهترین مولتی ویتامین ایرانی مناسب برای دوران بارداری از شرکت آوا طب، قرص پرگنا پرو نیچرز اونلی است. این مکمل ویتامین‌های زیر را در خود دارد.

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین D3
  • تمام اعضای خانواده B
  • آهن
  • زینک
  • روی

تمام این ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین نقش دارند. قرص پرگنا پرو نیچرز دارای سلنیوم نیز هست که به عنوان یک آنتی اکسیدان از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

حواستان باشد این قرص نباید همزمان با داروهای ضد انعقاد مصرف شود. همچنین در صورت مصرف لووتیروکسین یا سفالکسین باید بین خوردن این قرص‌ها و مولتی ویتامین حداقل 3 تا 4 ساعت فاصله بیاندازید.

قرص پرگناکر اورجینال ویتابیوتیکس؛ محصول انگلستان

دومین مکمل مولتی ویتامین خارجی موجود در داروهوم قرص پرگناکر اورجینال از برند ویتابیوتیکس است. این مکمل 19 ماده معدنی اساسی برای بدن مادر و جنین را دارد. هر یک قرص‌های این مکمل حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک برای رفع نیاز روزانه مادر و جنین است.

زنانی که تصمیم به بارداری دارند می‌توانند قبل از اقدام به بارداری شروع به مصرف این مولتی ویتامین کنند تا بدنشان آماده باروری شود. این مولتی ویتامین با تامین تمام ویتامین‌های گروه B و همچنین آهن، گلبول‌های قرمز می‌سازد و به آن‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن را به کل بدن مادر و جنین برسانند.

قرص پرگناکر را می‌توان روزی یک عدد مصرف کرد. باید توجه کنید که هنگام خوردن این قرص معده‌تان خالی نباشد. همچنین اگر داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع دوره مصرف مکمل پرگناکر با پزشک خود مشورت کنید.

قرص مولتی ویتامین ایرانی پرگننسی شاری

محصولی ایرانی و حاوی ویتامین‌های A، B، D، E، کلسیم، منیزیم، آهن و سلنیوم که در دوران بارداری به کاهش تهوع کمک می‌کند. این محصول روی رشد استخوان‌های جنین و استحکام استخوان‌های مادر اثر مثبت دارد. همچنین با تامین کلسیم از پوسیدگی‌های دندان مادر جلوگیری کرده و دردهای عضلانی و مفصلی را در مادر بهبود می‌بخشد.

مقدار مصرف توصیه شده برای این قرص به صورت روزانه یک یا دو عدد است. منع مصرف در صورت بروز حساسیت و در بیماران کلیوی وجود دارد. همچنین ادامه مصرف پس از دوران بارداری با دستور پزشک بلامانع است.

سخن آخر

اگر باردارید یا تصمیم به بارداری دارید یا اگر در اطرافیان خود مادر باردار دارید، بهتر است او را با بهترین مولتی ویتامین‌های بارداری آشنا کنید. هر مادر باردار نیاز دارد تا مواد مغذی، مینرال‌ها و ویتامین‌ها را بیشتر از افراد عادی دریافت کند. به همین سبب داروهوم برای این مادران انواع مولتی ویتامین‌های دوران بارداری و شیردهی ایرانی و خارجی را موجود کرده است.

سوالات متداول

چرا مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری مهم است؟

مولتی ویتامین‌ها نیازهای بدن مادر و جنین به ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را تامین می‌کنند و از بروز کمبودهای تغذیه‌ای جلوگیری می‌کنند.

چه ویتامین‌هایی در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارند؟

فولیک اسید، آهن، کلسیم، ویتامین D و برخی ویتامین‌های گروه B از مهم‌ترین ویتامین‌ها در دوران بارداری هستند.

نوشته های مرتبط

نظرات

3 replies on “4 تا از بهترین مولتی ویتامین های بارداری (ایرانی و خارجی)”

حمیده بارانی گفت:

سلام، من باردارم و میخوام بدونم بهترین مولتی ویتامین برای دوران بارداری کدومه؟ خیلی گیج شدم با این همه برند و نوع. همه مولتی ویتامین های بارداری یکسانن؟ چه معیارهایی رو باید برای انتخاب در نظر بگیرم؟ بهتره با پزشکم هم مشورت کنم؟

زهرا ساداتی گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه من چند هفته ای هست که باردارم و تا حالا مولتی ویتامین مصرف نکردم. مصرف مولتی ویتامین از همین الان ضروریه؟ چه تاثیری روی رشد جنین و سلامت خودم داره؟

سارا ریاضی گفت:

سلام وقت بخیر
من قبلا یه مولتی ویتامین مخصوص بارداری مصرف میکردم اما اخیرا متوجه شدم که بعضی از ویتامین هاش برام آلرژی زاست. چه جایگزینی میتونم پیدا کنم؟ میشه از مولتی ویتامین های معمولی استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم