نحوه مصرف مولتی ویتامین ها در افراد مختلف + عوارض جانبی مصرف

نحوه مصرف مولتی ویتامین
تاریخ ایجاد :

هنوز هم فکر می‌کنید نباید مولتی ویتامین استفاده کنید؟ فکر می‌کنید مولتی ویتامین‌ها ضرر دارند؟ ترجیح می‌دهید از طریق مواد غذایی همه ویتامین‌ها را جذب کنید؟ حتما تعجب خواهید کرد که بدانید همه ویتامین‌ها در بدن ساخته نمی‌شوند و با وجود مصرف مواد غذایی مفید و مختلف باز هم دچار کمبود آن‌ها خواهید شد. از همین امروز بهتر است با مولتی ویتامین‌ها آشتی کنید. نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها در افراد مختلف را در این مقاله بخوانید.

مولتی ویتامین ها و وظایف آن ها

در جهان امروز و در قرنی که زندگی می‌کنیم، دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی عملا غیر ممکن است. انواع سموم کشاورزی، مواد غذایی تراریخته، میوه‌ها و سبزیجات اصلاح نژاد شده، دیگر آن مواد غذایی ارگانیک نیستند که نیاکان ما مصرف می‌کردند و همیشه قوی و سالم بودند.

در زندگی‌های امروزی بدون مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های مغذی نمی‌توانید نیاز بدن خود را به مینرال‌ها پاسخ دهید. مولتی ویتامین‌ها از طریق فرایندهای متابولیکی در بدن، بقای انسان را تضمین می‌کنند. هر ویتامین نقشی دارد و این نقش را از طریق وارد شدن به خون در سوخت و ساز بدن ایفا می‌کند.

مولتی ویتامین‌ها وقتی به داد انسان می‌رسند که مواد مغذی، ویتامین‌ها، مینرال‌ها و مواد معدنی به درستی از طریق مواد غذایی جذب بدن نمی‌شوند. به طور مثال وقتی بتا کاروتن که باید تبدیل به ویتامین A شود به اندازه کافی دریافت نمی‌شود و فرد دچار عوارض آن می‌شود، مولتی ویتامین به کمک می‌آید. همچنین آنتی اکسیدان‌هایی مانند E و C نیز معمولا کمتر از طریق مواد غذایی در بدن تولید می‌شوند و فرد به مصرف مولتی ویتامین نیاز پیدا می‌کند.

وظایف ویتامین‌ها در سنین مختلف متفاوت است. نیاز بدن افراد در سنین مختلف، نیاز به مصرف مولتی ویتامین را مشخص می‌کند. در اغلب مواقع خود فرد بدون تجویز پزشک می‌تواند مولتی ویتامین از داروخانه بخرد و مصرف کند. بااین‌حال بهتر است از قبل نحوه مصرف هر مولتی ویتامین را برای گروه‌های سنی مختلف با شرایط متفاوت بدانید که در بخش بعد در مورد آن صحبت خواهد شد.

مولتی ویتامین ها و وظایف آن ها

مصرف مولتی ویتامین برای چه سنی مناسب است؟

تحقیقات زیادی برای مشخص کردن سن خاص مصرف مولتی ویتامین انجام شده است، اما هیچ کدام از آن‌ها به جواب نرسیدند. به عبارت دیگر مصرف مولتی ویتامین‌ها سن خاصی ندارد. به دلیل اینکه این مکمل‌ها اغلب بی‌ضرر و مفید هستند، در سنین مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بااین‌حال برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر نیاز دارند تا قرص‌های ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

  • زنان باردار و مادران شیرده
  • گیاهخواران و وگن‌ها
  • افرادی که در به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند.
  • ورزشکاران حرفه‌ای
  • سالمندان و افراد مسن
  • برخی افراد با بیماری‌های خاص

علاوه بر این، بسته به ویتامینی که کمبودش در بدن مشخص است، می‌توان مولتی ویتامین مصرف کرد. به طور مثال توصیه می‌شود نوزادان از بدو تولید ویتامین A+D مصرف کنند و از 6 ماهگی به بعد نیز قطره آهن بخورند. همچنین به دلیل این که در شیر مادر به اندازه کافی ویتامین D وجود ندارد، قطره مولتی ویتامین D برای نوزادان مفید است.

چطور باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

امروزه انواع مختلفی از مولتی ویتامین‌ها تولید و به دنیا عرضه می‌شوند. قرص‌ها، ویال، کپسول‌ها، ساشه‌، پودر، قطره‌ها، قرص‌های ژله‌ای یا جوشان و حتی آمپول برای رساندن انواع ویتامین‌ها به بدن وجود دارند. نحوه مصرف مولتی ویتامین‌هایی که به صورت قرص و کپسول ارائه می‌شوند، روی جعبه یا قوطی درج شده است. آمپول‌ها مانند آمپول های ویتامین دی باید با نظر پزشک تجویز شوند.

مولتی ویتامین‌ها بسته به نوع ویتامین‌هایی که دارند، اعم از محلول در آب یا ویتامین های محلول در چربی باید با آب فراوان یا همراه غذا میل شوند. مقدار و دوز قابل مصرف در هر وعده نیز در همان جعبه با بروشور محصول موجود است. اگر چه در موارد خاص یا تردید مراجع، داروساز داروخانه یا پزشک می‌تواند برای فرد نحوه مصرف مولتی ویتامین را توضیح دهند.

برای قرص‌های مولتی ویتامین قرص و کپسول نباید از مقدار مجاز آن بیشتر مصرف کنید. همچنین مولتی ویتامین‌های ویال و شربت نیز دوز مشخص خود را دارند. به طور مثال شربت‌ها باید پیمانه یا قطره چکان مشخص خود را داشته باشند. در غیر این صورت به جای قاشق از سرنگ استفاده کنید تا از مقدار مشخص شده تجاوز نکنید. چرا که مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها نیز به نحوی عوارض خواهد داشت.

چطور باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

نحوه مصرف مولتی ویتامین در بزرگسالان

بزرگسالان به دلیل تغییرات رژیم غذایی و قرار داشتن در معرض مواد مختلفی از استرس، آلودگی و بیماری‌های ارتباطی به مولتی ویتامین احتیاج دارند. بزرگسالان باید ویتامین‌های زیر را به مقدار گفته شده روزانه دریافت کنند.

  • ویتامین A: بین 700 تا 900 میکروگرم
  • ویتامین C: حداقل 75 تا 90 میکروگرم
  • ویتامین D: از 15 میکروگرم یا حداقل 600 IU
  • ویتامین E: مقدار 15 میلی گرم
  • کلسیم: 1000 میلی گرم
  • پتاسیم: حداقل 4000 تا 4700 میلی گرم
  • منیزیم: 380 میلی گرم
  • آهن: 1 تا 1.4 میلی گرم

برای آن‌که تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن شما برسد می‌توانید از مولتی ویتامین‌های مینرال استفاده کنید. این مولتی ویتامین‌ها اغلب باید همراه آب مصرف شوند. مقدار دقیق آن‌ها رعایت شود و مصرف آن‌ها همراه لبنیات یا داروهای دارای تداخل مجاز نیست. بهترین حالت خوردن یک قرص مولتی ویتامین در روز و قبل از صبحانه است. اگر مولتی ویتامین شکل دیگری مانند شربت یا ویال دارد، به بروشور داخل جعبه مراجعه کنید.

بهترین مولتی ویتامین مینرال برای بزرگسالان

برای بزرگسالان، ویتامین‌ها بسته به جنسیت و سن، بیماری‌های زمینه‌ای و برخی فاکتورهای دیگر مانند سطح اضطراب مشخص می‌شود. این موضوع با آزمایش قابل اندازه‌گیری است. اگر خودتان می‌دانید که نیاز به چه ویتامین‌هایی دارید، بهترین مولتی ویتامین‌ها در داروخانه آنلاین داروهوم موجود هستند.

  • قرص زینک پلاس پابا یوروویتال: این قرص تمام ویتامین‌های گروه B و دیگر ویتامین‌های موردنیاز بدن بزرگسالان را دارد. برای رشد و سلامت پوست، مو و ناخن مفید است. روزانه یک عدد باید مصرف شود.
  • قرص کلمگزینک هلث اید: روی، کلسیم و منیزیم دارد و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. برای افراد بالای 12 سال مصرف روزی 3 عدد همراه با وعده‌های اصلی غذا مجاز است.
  • قرص وانا فلکس کلسیم و ویتامین D3 نورم لایف: با مقادیر مناسب از کلسیم و ویتامین D3 به درمان کمبود کلسیم کمک می‌کند. مصرف روزانه دو تا سه عدد بعد از غذا و به همراه آب کافی توصیه شده است.
  • ساشه منیزیم 400 آپوویتال: حاوی منیزیم و فولیک اسید برای افزایش انرژی و جلوگیر از خستگی. یک بسته کامل از ساشه را مستقیما روی زبان بریزید و پس از چند ثانیه بدون نیاز به آب قورت دهید.
  • ویال خوراکی منیزیم شات یوروویتال: مناسب برای سیستم عصبی و کسانی که می‌خواهند متابولیسم بدن خود را تقویت کنند، مخصوصا ورزشکاران. یک ویال را قبل از صبحانه در آب یا آبمیوه مخلوط کرده و میل کنید.

همچنین بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان و بهترین مولتی ویتامین برای مردان و نحوه مصرف آن‌ها را می توانید در داروخانه داروهم پیدا کنید.

نحوه مصرف مولتی ویتامین در کودکان

امروزه کودکان با‌توجه‌به نوع تغذیه خود، دچار کمبودهای زیادی به لحاظ مواد مغذی در بدن خود هستند. به همین دلیل اغلب توسط پزشک مصرف مولتی ویتامین برای آن‌ها تجویز می‌شود. کودکان از بدو تولد باید ویتامین‌های A و D’را از مولتی ویتامین دریافت کند. همچنین باید از 6 ماهگی به بعد قطره آهن بخورد.

بسته به سن کودک دوزهای مختلفی از مولتی ویتامین‌ها برای او تجویز می‌شود.

  • ویتامین B12: بین 0.4 تا 1.8 میکروگرم از تولد تا 13 سالگی
  • ویتامین D: از پایان یک سالگی تا 18 سالگی روزانه 600 IU
  • ویتامین E: از 4 تا 11 میلی گرم در بازه 6 ماهگی تا 13 سالگی
  • ویتامین C: بین 15 تا 50 میلی گرم که در بازه‌های سنی مختلف از 6 ماهگی تا 13 سالگی بالا و پایین می‌شود.
  • ویتامین A: حداقل از 300 تا 600 میکروگرم، متغیر با سن از بدو تولد تا 13 سالگی.

این ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم باید از طریق شیر مادر یا مواد غذایی مفید به بدن کودک برسد. بااین‌حال زمانی که مادر نمی‌تواند نیاز کودک را برطرف کند یا کودک رژیم غذایی مناسبی ندارد، مولتی ویتامین‌ها به کمک می‌آیند. بسته به تجویز پزشک یا دوز مصرفی مناسب برای سن کودک، می‌توانید از مولتی ویتامین‌ها در اشکال مختلف استفاده کنید.

بهترین مولتی ویتامین دارای تمام مینرال ها برای کودکان

از آنجا که اغلب بلع قرص‌ برای کودکان اذیت کننده است، مولتی ویتامین‌های کودکان به شکل شربت یا قرص‌های جویدنی تولید می‌شوند. برخی از بهترین مولتی ویتامین‌های کودکان در داروهوم در ادامه نام برده می‌شوند.

  • قطره خوراکی زادیرون یوروویتال: محصولی ایرانی تحت لیسانس آلمان که حاوی آهن و ویتامین D برای کودکان بالای 6 ماه است. روزانه یک میلی لیتر به کمک قطره چکان همراه با غذا به کودک داده شود. این محصول به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک می‌کند.
  • قطره خوراکی آ د یوروویتال: مناسب برای رشد استخوان‌ها و سلامت ایمنی بدن کودکان. این محصول باید به کمک قطره چکان یا سرنگ در هر دوز به میزان 1 میلی لیتر استفاده شود.
  • قرص جویدنی ویتامین ث 250 یوروویتال: مناسب برای کودکان و نوجوانی که باید ویتامین سی بیشتری مصرف کنند. این قرص یک عدد در روز همراه غذا مصرف می‌شود و از سیستم ایمنی بدن کودک و نوجوان مراقبت می‌کند.
  • قطره لیپوزوفر بی اس کی: قطره آهن ایرانی که برای درمان کم خونی و فقر آهن در کودکان یک تا سه سال تجویز می‌شود.

مصرف هر یک از این مولتی ویتامین‌ها باید به اندازه مقدار تعیین شده در بروشور یا تجویز پزشک باشد. چرا که زیاده‌روی در مصرف ممکن است برای کودکان ایجاد مسمومیت کند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

بدنسازان برای تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن خود به مولتی ویتامین نیاز دارند. همچنین آن‌ها بسته به نوع رژیم غذایی خود نیاز دارند تا متابولیسم و سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنند. مولتی ویتامین‌های مناسب برای بدنسازی باید سطح انرژی را در ورزشکار بالا ببرند و در بهبود گرفتگی‌های عضلانی ثمربخش باشند.

  • ویتامین A
  • ویتامین های گروه B شامل B1، B2، B3،B6، B7 و B12
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E

برای رساندن هر یک از این ویتامین‌ها به بدن، بدنسازان می‌توانند از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند. بسته به نیاز بدن، روزانه یک قرص مولتی ویتامین یا ساشه مصرف می‌شود. ورزشکاران در کنار مولتی ویتامین از مکمل‌های پروتئین یا کربوهیدرات برای عضله‌سازی نیز استفاده می‌کنند. بهترین حالت مصرف این مولتی ویتامین‌ها ابتدای صبح و قبل از تمرین است. اگر مقدار مجاز بیش از یک عدد باشد، می‌توان آن را در وعده‌های غذایی یا قبل از شروع تمرین نیز استفاده کرد.

بهترین مولتی ویتامین ها برای بدنسازان

بدنسازان برای آن که انرژی کافی داشته باشند، سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنند یا در دوره‌های حجم گرفتن دچار مشکل نشوند باید به مقدار مناسبی ویتامین مصرف کنند. برخی از بهترین مولتی ویتامین‌ها در ادامه لیست شده‌اند.

  • کپسول نرم ژلاتینی ومیناویت اسپورت ویواتیون: این کپسول مناسب زنان ورزشکار است. در این کپسول ویتامین‌ها، آمینو اسیدها و مواد معدنی مورد نیاز برای بالا بردن سطح انرژی وجود دارد. مصرف روزانه سه عدد از این قرص همراه با آب فراوان مجاز است.
  • ویال بی سی ای ای پلاس لیکوئید یوروویتال: این مولتی ویتامین از تخلیه عضلانی در بدنسازان جلوگیری می‌کند و همچنین در تامین آمینو اسیدهای شاخه‌دار نقش دارد. بدنسازان می‌توانند روزانه یک ویال را در آب یا آب میوه حل یا حتی به تنهایی قبل از صبحانه میل کنند.
  • قرص ال آرژنین 1000 میلی گرم آپوویتال: کمک به عضله سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت گردش خون و کمک به ترشح هورمون رشد. مصرف روزانه دو قرص مجاز است. بهترین زمان مصرف نیم ساعت قبل از شروع تمرین برای اثربخشی بیشتر است.

نحوه مصرف مولتی ویتامین‌های بدنسازی اغلب روی جعبه درج شده است. همچنین در صورت داشتن هر گونه پرسش می‌توانید با داروهوم در ارتباط باشید.

نحوه مصرف مولتی ویتامین در بارداری

یکی از گروه‌هایی که بیشتر از سایر افراد نیاز به مصرف مولتی ویتامین‌ها دارند، زنان باردار و مادران شیرده هستند. به این سبب که باید علاوه بر خود به جنین نیز مواد غذایی مناسب را برسانند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین برای مادران باردار در ابتدا با آزمایش مشخص می‌شود. پزشک متخصص باید آزمایش را ببیند و با توجه به کمبودهای بدن مادر نوع مولتی ویتامین و مواد معدنی لازم بدن مادر را تعیین کند. مادران باردار باید توجه داشته باشند، ممکن است در دوران بارداری به برخی داروها یا حتی ویتامین‌ها آلرژی پیدا کنند. به همین دلیل باید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

  • اسید فولیک
  • ویتامین D
  • آهن
  • کلسیم
  • پروبیوتیک‌ها
  • اسیدهای چرب امگا3

مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن زنان باردار هستند. اغلب مادران در دوران بارداری با کمبود فولیک اسید و کلسیم روبرو می‌شوند که برای آن‌ها فقر آهن به همراه دارد. پیشنهاد می‌شود مادران باردار تا سه ماه اول بارداری قرص آهن را روزانه یک عدد به همراه قرص فولیک اسید مصرف کنند.

مکمل ها و مولتی ویتامین های مناسب برای زنان باردار

مهمترین قرص‌هایی که مادران باردار باید مصرف کنند، فولیک اسید، آهن و کلسیم است. چرا که زنان باردار بیش از بقیه در معرض کمبود این مواد قرار دارند. بهترین انتخاب می‌تواند یک مکمل و مولتی ویتامین حاوی تمام این موارد باشد.

  • قرص فولیک اسید 800 آپوویتال: این محصول 800 میکروگرم در هر قرص اسیدفولیک دارد که نیاز روزانه مادر را تامین می‌کند. این قرص برای سلامت مادر و جنین ضروری است. می‌توان آن را روزانه یک عدد همراه با آب فراوان نوشید یا طبق دستور پزشک عمل کرد.
  • قرص پرگناکر اورجینال ویتابیوتیکس: تمام 19 ماده مغذی، ویتامین و ماده معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را دارد. نحوه مصرف مولتی ویتامین پرگناکر به صورت میل کردن یک قرص همراه وعده غذایی اصلی در هر روز است.

این دو قرص و موارد بسیار دیگر از مولتی ویتامین‌های بارداری را در داروهوم پیدا خواهید کرد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین برای لاغری

افرادی که قصد دارند لاغر شوند باید حواسشان باشد که ویتامین در بدنشان کاهش نیابد. کمبود ویتامین و مواد معدنی در کسانی که به قصد لاغری رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند زیاد اتفاق می‌افتد. مانند تمام افراد دیگر، بدن کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند نیز به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها در زمان لاغری به صورتی است که باعث افزایش اشتها در این افراد نشود. به همین سبب توصیه می‌شود که این مکمل‌ها بعد از غذا مصرف شوند. ویتامین‌های گروه B به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند. اگر این ویتامین‌ها در قرص‌ها و کپسول‌های مولتی ویتامین در زمان درست مصرف شوند، روی لاغری تاثیر دارند.

ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی‌ اکسیدانی می‌تواند در سوزاندن چربی‌ها و لاغر شدن کمک کند. مصرف ویتامین C در مکمل‌های ویتامینه باید به گونه‌ای باشد که اشتها را تحریک نکند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین برای لاغری

مولتی ویتامین های مناسب در رژیم لاغری

بهترین مولتی ویتامین‌ برای لاغری باید همراه غذا اگر مینرال باشند مصرف شوند. اگر حاوی موادی باشند که برای کاهش اشتها تجویز شده‌اند می‌توانید آن‌ها را قبل از غذا نیز استفاده کنید.

  • کپسول چیتوسان کمپلکس هلث اید: کمک به بهبود سوخت و ساز بدن برای لاغری با کروم و ویتامین B روزانه سه بار و هربار دو عدد را می‌توانید همراه وعده اصلی غذا مصرف کنید.
  • قرص کروم و ویتامین B3 یوروویتال: با داشتن کروم و B3 از چاقی جلوگیری می‌کند. روزانه یک عدد همراه غذا باید میل شود.
  • ویال ال کارنیتین 1000 میلی گرم یوروویتال: این مولتی ویتامین انرژی چربی‌ها را به سلول‌ها منتقل کرده و از انباشت چربی در بدن جلوگیری می‌کند. می‌توانید هر روز یک ویال را در آب یا آبمیوه حل کنید و بخورید.
  • کپسول سی ال ای 1000 یوروویتال: کمک به روند کاهش وزن از طریق کمک به چربی سوزی. نحوه مصرف مولتی ویتامین سی ال سی روزانه یک عدد همراه آب فراوان است.

محصولات ویتامینه در داروخانه آنلاین داروهوم هستند که می توانید از آن ها برای رژیم لاغری خود استفاده کنید.

نحوه مصرف مولتی ویتامین برای چاقی

تحقیقات انجام شده ارتباط موثر بین مصرف مولتی ویتامین و چاق شدن را نشان نداده‌اند. با‌این‌حال همراه شدن ویتامین‌ها با مواد معدنی و مغذی در ترکیبات مولتی ویتامین‌ها باعث بالا رفتن اشتها می‌شود.

ویتامین‌های گروه B هم روی لاغری و هم روی چاقی تاثیر دارند. همه چیز به نحوه مصرف مولتی ویتامین‌های این گروه باز می‌گردد. اگر قبل از غذا مصرف شوند، اشتها را تحریک می‌کنند و در نتیجه چاقی و افزایش وزن را به دنبال دارند. اگر همراه غذا میل شوند، در روند لاغری و چربی سوزی کمک خواهند کرد. علاوه بر این گروه زینک نیز روی چاق شدن تاثیر دارد. حتی یک از عوارض کمبود روی در بدن لاغری است.

مولتی ویتامین مناسب برای رژیم چاقی

برای چاق شدن نباید زیاده روی کنید. نباید مواد غذایی مضر را وارد رژیم غذایی خود کنید و با پرخوری به افزایش وزن برسید. مکمل‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا به صورت اصولی وزن خود را بالا ببرید.

  • شربت زینک پلاس یوروویتال: این شربت ویتامین‌های گروه B و زینک دارد که روی رشد کودکان و نوجوان‌ها موثر است. همچنین برای رژیم‌های چاقی نقش موثری دارد. این شربت برای همه گروه‌های سنی مناسب است و نحوه مصرف هر گروه سنی روی آن نوشته شده است.
  • شکلات مغزدار گین آپ بار کارن: در هر 45 گرم از این شکلات ویتامین A و تمام پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبرها و کالری برای چاقی وجود دارد. در هر سن و برای زنان و مردان مصرف این شکلات فرق می‌کند.
  • پودر کربو شارژ پی ان سی: حاوی ویتامین‌های گروه B و E و مواد معدنی لازم برای چاق شدن است. روزانه 31 گرم یا یک پیمانه در 400 میلی لیتر آب مجاز است که در زمان‌های مختلف از روز خورده می‌شود.

در کنار این موارد می‌توانید از پودر‌های افزایش وزن مانند پودر سوپر سایز اپکس،کربو نوکس الیمپ و پروتئین وی کمپلکس 100% الیمپ نیز استفاده کنید.

نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین‌های مینرال آن دسته از مکمل‌های مولتی ویتامین هستند که تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی ، پروتئین، آمینو اسید و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود دارند. این مکمل‌ها از ویتامین D گرفته تا امگا3 را برای بدن تامین می‌کنند. بهترین نحوه مصرف مولتی ویتامین‌های مینرال با تجویز پزشک است. آن هم به دلیل آن که ممکن است برخی افراد به برخی مواد معدنی یا ویتامینی در این مکمل‌ها واکنش آلرژیک نشان دهند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال به صورت مصرف روزانه یک عدد همراه آب فراوان است. این مولتی ویتامین‌ها نباید همراه شیر، قهوه یا چای مصرف شوند. همچنین اگر داروهای کلسیم جداگانه یا آنتی اکسیدان‌های حاوی کلسیم مصرف می‌کنید باید فاصله زمانی را رعایت کنید. چرا که تداخل این دو مانع جذب هر کدام می‌شود.

در بزرگسالان مصرف یک عدد قرص مولتی ویتامین مینرال همراه با آب فراوان مجاز است. در کودکان زیر 4 سال این مولتی ویتامین‌ها به صورت شربت هستند و باید با پزشک یا داروساز برای نحوه مصرف مولتی ویتامین در این نوع مشورت کنید. بااین‌حال مصرف نصف قاشق چای خوری دو بار در روز مشکلی ایجاد نمی‌کند. در کودکان بالای 4 سال این مقدار به سه بار در روز قابل افزایش است.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال را بهتر است با مشورت از پزشک خود و باتوجه‌به ویژگی‌های بدنی و نیاز بدنتان پیدا کنید. بیشترین اثربخشی این مکمل‌ها همراه غذا و با آب فراوان است. دستورالعمل‌های مصرف در هر قرص توسط شرکت سازنده روی محصول یا در بروشور داخل جعبه نیز کمک کننده خواهد بود.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین ها

با اینکه مولتی ویتامین‌ها داروهای کمک درمانی و مکمل هستند که اغلب خطری ندارند، اما مصرف بی‌رویه هر چیزی می‌تواند عارضه ایجاد کند. اگر ویتامینی در بدن شما به اندازه کافی وجود داشته باشد و شما با خوردن مولتی ویتامین‌ها باعث افزایش بیشتر آن شوید، ممکن است عوارض مسمومیت با آن ویتامین را مشاهده کنید.

برخی افراد به بعضی ویتامین‌ها حساسیت دارند. این افراد باید قبل از مصرف مولتی ویتامین از ترکیبات آن آگاه باشند. آلرژی‌های دیده شده در افراد مانند خارش و پوسته پوسته شدن اطراف لب دیده بوده است. همچنین اگر دوزها را درست مصرف نکنید ممکن است عوارض زیر را مشاهده کنید.

  • درد در معده
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • افزایش یا کاهش وزن ناخواسته
  • تغییرات در زمان‌های دوران قاعدگی
  • تکرر ادرار همراه با تغییر رنگ
  • بد مزه شدن دهان

در صورت مشاهده آنی هر یک از این علائم یا در دراز مدت که به نظر خودتان غیرعادی است، باید سریعا مصرف را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

سخن آخر

تا اینجا با نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها در افراد مختلف آشنا شدید. حال می‌دانید برای هر فرد در گروه سنتی متفاوت و با نیازهای مختلف چه مولتی ویتامینی مناسب است. از اینجا به بعد می توانید در داروخانه آنلاین داروهوم هر مولتی ویتامینی که خواستید را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید هرگونه سوال از نحوه مصرف مولتی ویتامین یا عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی را از کارشناسان این مجموعه بپرسید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم