کمبود کدام ویتامین باعث ریزش ابرو می شود؟

تاریخ ایجاد :

ابروها بخش مهمی از ویژگی‌های صورت ما هستند و نقشی اساسی در شکل دادن و نشان دادن به حالات صورت ما دارند. بااین‌حال، ریزش موی ابرو یک مسئله رایج است که هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریزش موی ابرو می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، افزایش سن، استرس و عدم تعادل هورمونی و همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها باشد.

ما در این مقاله به یافتن پاسخ به پرسش کمبود کدام ویتامین باعث ریزش ابرو می‌شود خواهیم پرداخت. در واقع هدف این مقاله شناسایی کمبود اصلی‌ترین ویتامین‌هایی است که ممکن است به ریزش ابروها کمک کند و اطلاعاتی در مورد نحوه پیشگیری و درمان این بیماری ارائه دهد. در این سفر برای یافتن ارتباط بین کمبود ویتامین‌ها و ریزش ابرو با ما همراه شوید.

علل شایع ریزش ابرو

ریزش ابرو که به‌عنوان آلوپسی یونیورسالیس نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن ابروها موهای خود را به‌طور کامل از دست می‌دهند. دلایل دقیق ریزش موی ابرو به‌طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

یکی از رایج‌ترین عواملی که به آن اشاره می‌شود، استعداد ژنتیکی است. مطالعات نشان می دهد که ریزش ابروها ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد و برخی از افراد در صورت بروز این مشکل در خانواده خود، احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. عوامل دیگری که می‌توانند خطر ریزش ابرو را افزایش دهند شامل افزایش سن، استرس، عدم تعادل هورمونی، کمبودهای برخی ویتامین‌ها و استفاده از برخی داروها می‌شود‌.

علل شایع ریزش ابرو

کمبود ویتامین C و ریزش ابرو

ویتامین C یک ویتامین ضروری و محلول در آب است که در چندین فرآیند متابولیک در بدن نقش حیاتی دارد. کمبود ویتامین C همچنین می‌تواند باعث ریزش مو از جمله ریزش موی ابرو شود.

ویتامین C با جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بدن برای رشد مو ضروری محسوب می‌شود. استرس اکسیداتیو می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. علاوه‌بر این، فقدان ویتامین C در بدن می‌تواند به کاهش تولید کلاژن پروتئینی که استحکام و ساختار مو را تامین می کند، منجر شود.

علاوه‌بر این، این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در نتیجه قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی خاص نظیر آلودگی و اشعه ماوراء بنفش در بدن تولید می‌شوند. ناتوانی بدن در پاکسازی این رادیکال‌های آزاد می‌تواند بیشتر به ریزش مو کمک کند.

بیشتر بخوانید:کلاژن چیست؟

کمبود ویتامین D و ریزش ابرو

ویتامین D یک ویتامین مغذی محلول در چربی است که برای سلامت استخوان و سیستم ایمنی ضروری به شمار می‌رود. کمبود این ویتامین همچنین می‌تواند باعث ریزش مو از جمله ریزش موی ابرو شود.

اعتقاد بر این است که ویتامین D نقش مهمی در کنترل بیان ژن‌های مسئول رشد و نگهداری مو دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش تولید هورمون دی هیدروتستوسترون شود که برای رشد مو بسیار مهم است. علاوه‌بر این، علائم کمبود ویتامین D ممکن است منجر به کاهش جریان خون به فولیکول‌های مو و در نتیجه ریزش مو شود.

فقدان این ویتامین همچنین می‌تواند اثرات سایر عواملی را که می‌توانند در ریزش ابروها نقش داشته باشند مانند استرس، رژیم غذایی نامناسب و برخی داروها را تشدید کند.طبق گفته سایت medicalnewstoday در این مورد:

A vitamin D deficiency may cause hair loss. As vitamin D helps hair follicles grow, low vitamin D levels can affect hair growth. Low vitamin day may be present in people with alopecia.Vitamin D is an essential nutrient that plays a role in many of the body’s functions, including supporting hair growth.It is important to contact a doctor if a person has concerns about hair loss. A doctor will be able to confirm whether it is due to vitamin D deficiency and rule out other possible causes.Read on to learn more about the possible links between vitamin D deficiency and hair loss. This article also looks at how vitamin D affects hair, other symptoms of vitamin D deficiency, and more.

کمبود ویتامین E و ریزش ابرو

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت و حفظ پوست و مو بسیار حیاتی محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین E می‌تواند باعث ریزش مو از جمله ریزش موی ابرو شود.

رشد و نگهداری مو ارتباط نزدیکی با جریان خون و سلامت پوست سر دارد و ویتامین E نقش مهمی در حفظ هر دوی این موارد دارد. این ویتامین به رشد رگ‌های خونی جدید در پوست سر کمک می‌کند که به نوبه خود جریان خون را بهبود می‌بخشد و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. فقدان ویتامین E می‌تواند به جریان خون ضعیف در پوست سر و در ادامه به ریزش مو منجر شود.

اعتقاد بر این است که ویتامین E نقش مهمی در محافظت از فولیکول‌های مو در برابر استرس اکسیداتیو و سایر عواملی که می‌تواند منجر به ریزش مو شود نیز ایفا می‌‌کند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که ویتامین E به محافظت در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است، کمک می‌کند. عدم وجود این ویتامین ممکن است منجر به افزایش حساسیت به اشعه ماوراء بنفش و در نتیجه آسیب و ریزش مو شود.

کمبود ویتامین B7 و ریزش ابرو

ویتامین B7 یا بیوتین که به‌عنوان محرک بیوژنیک رشد مو نیز شناخته می‌شود، یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و نگهداری مو به شمار می‌رود. کمبود ویتامین B7 می‌تواند باعث ریزش موی ابرو شود.

فولیکول‌های مو یکی از بافت‌هایی هستند که سریع‌ترین رشد را در بدن دارند و برای عملکرد مناسب به شدت به بیوتین متکی هستند. این ویتامین برای تولید پروتئین‌های مو و رشد و نمو فولیکول‌های مو بسیار ضروری محسوب می‌شود. فقدان ویتامین B7 می‌تواند باعث رشد ضعیف، نازک شدن و آسیب مو شود و موها را مستعد ریزش و شکستگی کند.

مطالعات نشان داده‌اند که بیوتین نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد فولیکول‌های مو دارد. این ویتامین به تولید سلول‌های موی سالم کمک کرده که به نوبه خود از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

علاوه‌بر این، ویتامین B7 نقش مهمی در کنترل التهاب که عامل اصلی ریزش مو است، دارد. شرایط التهابی نظیر درماتیت سبورئیک که یکی از علل شایع ریزش موی ابروها است، با تولید بیش از حد مولکول‌های التهابی مرتبط است. این التهاب بیش از حد می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A و ریزش ابرو

ویتامین A ویتامین ضروری‌ای برای فعالیت حیاتی بسیاری از فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن همچون رشد مو است.

ویتامین A برای رشد و نگهداری فولیکول‌های مو ضروری است. همچنین این ویتامین به تنظیم تقسیم سلولی و تمایز فولیکول‌های مو که برای رشد مو بسیار مهم هستند، کمک می‌کند.

بدون سطوح کافی ویتامین A، فولیکول‌های مو می‌توانند ناقص شوند و در نتیجه رشد موهایی ضعیف، نازک شدن و ریزش مو ایجاد شود.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین A همچنین نقش مهمی در سنتز و تنظیم سبوم که روغن طبیعی تولید شده توسط پوست سر است، ایفا می‌کند. بدون سطوح کافی ویتامین A، سبوم می‌تواند بیش از حد تولید شود که این امر به تجمع بیش از حد آن در پوست سر و ریزش مو از جمله ریزش موی ابروها منجر می‌شود. علاوه‌بر این، ویتامین A نیز برای تنظیم التهاب، که عامل اصلی ریزش مو است، ضروری به شمار می‌آید.

کمبود ویتامین A و ریزش ابرو

کمبود روی و ریزش ابرو

روی در گروه ویتامین‌ها قرار ندارد و یک ماده معدنی ضروری است که نقش حیاتی در بسیاری از فرآیندهای متابولیک بدن از جمله رشد مو دارد.

روی با حمایت از تولید پروتئین‌های مو به رشد و نگهداری فولیکول‌های مو کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود روی می‌تواند منجر به رشد ضعیف و نازک شدن موها شود و موها را مستعد شکستن و ریزش کند.

علاوه‌بر این، روی با کنترل التهاب به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. روی نقشی کلیدی در تنظیم فعالیت سلول‌هایی دارد که در التهاب نقش دارند و این گونه خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد.

روی همچنین با حمایت از تولید آنزیم‌هایی که برای رشد و نگهداری مو ضروری هستند، به حفظ سلامت و عملکرد فولیکول‌های مو کمک می‌رساند. کمبود این آنزیم‌ها ممکن است به رشد ضعیف مو، نازک شدن و آسیب به مو منتج شود.

کمبود اسیدهای چرب و ریزش ابرو

اسیدهای چرب نیز جزو ویتامین‌ها نیستند اما مواد مغذی ضروری به حساب می‌آیند که نقش حیاتی در بسیاری از فرآیندهای متابولیک مختلف در بدن نظیر رشد مو دارند.

یک نمونه از اسیدهای چرب که برای موهای ابرو مهم به شمار می‌رود، اسید چرب امگا 3 است. امگا 3 یک اسید چرب ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که بدن قادر به تولید آن نیست و باید از طریق رژیم غذایی به دست آید. اسید چرب امگا 3 نقش مهمی در حفظ ساختار و استحکام فولیکول‌های مو دارد.طبق گفته سایت treatmentroomslondon در این مورد:

Therefore, it’s vital to maintain a healthy diet filled with fish, nuts, seeds and leafy vegetables to avoid or minimise eyebrow hair loss. Research also shows that deficiencies in fatty acids like omega-3 and omega-6, biotin and zinc contribute to hair loss.

عدم وجود این اسید چرب ممکن است منجر به خشکی و شکننده شدن موها شود که اینگونه بدن ما بیشتر در معرض آسیب و ریزش مو از جمله ریزش موی ابروها قرار می‌گیرد.

نمونه دیگری از اسیدهای چرب که برای موهای ابرو بسیار مهم است، اسید آراشیدونیک نام دارد. آراشیدونیک نقش مهمی در تنظیم محیط پوست سر ایفا کرده و محیطی سالم را برای رشد مو ایجاد می‌کند. عدم وجود اسید آراشیدونیک می‌تواند منجر به تجمع سبوم در پوست سر شود و در نتیجه فولیکول‌های مو مسدود شده و به ریزش مو از جمله ریزش ابروها کمک کند. علاوه‌بر این، اسیدهای چرب نقش مهمی در تنظیم التهاب دارند که عامل اصلی ریزش مو است.

بیشتر بخوانید:چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

پیشگیری از ریزش ابرو

باتوجه‌به مطالبی که دریافتیم، پیشگیری از کمبود ویتامین‌های ضروری گفته شده یک گام اساسی در جلوگیری از ریزش ابرو محسوب می‌شود. با اطمینان از مصرف کافی ایت ویتامین‌های مختلف می‌توانیم از علل زمینه‌ای ریزش موی ابرو جلوگیری کرده و رشد موهای سالم را تقویت کنیم. مثال‌های زیر تعدادی از منابع طبیعی و غذایی ویتامین‌های D، E، C، B7، A، روی و اسیدهای چرب را ارائه می‌کنند.

  • ویتامین D: منابع خوب و طبیعی ویتامین D شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر و برخی از غذاهای غنی شده است.
  • ویتامین E: منابع خوب و طبیعی ویتامین E شامل بادام، تخمه آفتابگردان، آووکادو، اسفناج و برخی از غذاهای غنی شده می‌شود.
  • ویتامین C: درباره منابع خوب و طبیعی ویتامین C می‌توان از پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، لیمو و فلفل دلمه‌ای یاد کرد.
  • ویتامین B7 یا بیوتین: از منابع خوب و طبیعی ویتامین B7 می‌توانیم به تخم مرغ، ماهی قزل آلا، بوقلمون و آجیل اشاره کنیم‌.
  • ویتامین A: منابع خوب و طبیعی ویتامین A شامل جگر، هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین و گوجه فرنگی هستند.
  • روی: آجیل، دانه‌ها، حبوبات و گوشت از منابع خوب و طبیعی روی به شمار می‌روند.

برخی مواد غذایی حاوی روی

  • اسیدهای چرب: جهت یافتن منابع خوب و طبیعی اسیدهای چرب می‌توانیم به آووکادو، ماهی، ماهی چرب، آجیل «مانند بادام و بادام زمینی» و دانه‌ها «نظیر دانه چیا و دانه کتان» اشاره کنیم.

مصرف یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، منابع پروتئین بدون چربی و ماهی‌های چرب می‌تواند مواد مغذی لازم را برای حمایت از رشد مو فراهم کند و به جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها که می‌تواند منجر به ریزش مو شود، کمک کند.

همچنین مهم است جهت پیشگیری از ریزش ابرو، سایر عوامل مربوط سبک زندگی مانند استرس، خواب و اقدامات مراقبت از مو که ممکن است بر رشد و نگهداری مو تأثیر بگذارند، را در نظر بگیرید.

پیشگیری از ریزش ابرو

ضرورت و شرایط مصرف مکمل‌ ها

اگر فردی کمبود این ویتامین‌ها ذکر شده را داشته باشد یا به اندازه کافی این مواد مغذی ضروری را از طریق رژیم غذایی خود مصرف نکند، ممکن است مصرف مکمل این ویتامین‌ها و مواد مغذی برای او ضرورت داشته باشد. با‌این‌حال، مهم است که قبل از شروع هر رژیم مکمل جدید با یک متخصص مشورت کنید، به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید؛ زیرا برخی از مکمل‌ها ممکن است با داروهایی تداخل داشته باشند یا ممکن است برای همه مناسب نباشند.

به بررسی موارد و شرایط توصیه شده و ضروری برای مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد مغذی گفته شده در این مقاله جهت جلوگیری از ریزش ابرو پرداخته‌ایم.

  • کمبود ویتامین A: کمبود ویتامین A ممکن است در زنان شیرده و کودکان و همچنین در افرادی که از رژیم‌های غذایی سخت نظیر گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنند، رخ دهد.
  • کمبود ویتامین D: کمبود ویتامین D می‌تواند به دلیل قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید، کمبود مواد غذایی غنی از ویتامین D کافی در رژیم غذایی یا به دلیل برخی شرایط پزشکی اتفاق بیفتد.
  • کمبود ویتامین E، C، B7 و روی: کمبود این مواد مغذی می‌تواند ناشی از مصرف ناکافی غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی یا شرایط و بیماری‌های پزشکی خاص باشد.
  • کمبود اسیدهای چرب: کمبود اسیدهای چرب نیز می‌تواند به واسطه دریافت ناکافی اسیدهای چرب از مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب رخ دهد.

تصویری از مکمل‌های مختلف

در صورت وجود این شرایط، مصرف مکمل‌های این مواد مغذی در کنار یک رژیم غذایی متعادل جهت پیشگیری از ریزش ابرو توصیه می‌شود.

کلام پایانی

در نهایت دریافتیم، ریزش ابرو یک نگرانی رایج برای بسیاری از افراد است و حفظ سطوح کافی از برخی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ریزش موی ابروها داشته باشد.

بدون سطوح کافی از این ویتامین‌ها، فولیکول‌های مو ممکن است دچار کاهش فعالیت شوند و در نتیجه رشد مو ضعیف و ریزش مو افزایش یابد. مصرف مکمل این ویتامین‌ها و مواد مغذی نیز ممکن است در برخی موارد ضروری باشد. برای انتخاب مکمل‌های با کیفیت و مناسب شرایط خود می‌توانید از محصولات دارای اصالت  و تضمین سایت داروهوم بهره ببرید‌.

در صورت نگرانی در مورد کمبود ویتامین‌ها و بحث در مورد استراتژی‌های پیشگیری و درمان نیز ضروری است که ابتدا با یک پزشک صحبت کنید. با تغذیه مناسب، روش‌های مناسب مراقبت از مو و معاینات منظم می‌توانید به رشد و نگهداری سالم مو از جمله ابروها کمک کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف مکمل‌های ویتامین برای همه افرادی که دچار ریزش ابرو هستند، توصیه می‌شود؟

مصرف مکمل‌های ویتامین باید با تجویز پزشک انجام شود. خودسرانه مصرف مکمل‌ها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. پزشک با بررسی وضعیت شما، نوع و مقدار مکمل مناسب را تعیین می‌کند.

علاوه بر کمبود ویتامین، چه عوامل دیگری می‌توانند باعث کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مژه میشه و ریزش ابرو شوند؟

استرس، بیماری‌های خود ایمنی، عفونت‌ها، مشکلات تیروئید، برخی داروها و عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند.

نوشته های مرتبط

نظرات

3 replies on “کمبود کدام ویتامین باعث ریزش ابرو می شود؟”

حسام قادری گفت:

سلام من همیشه به سلامت موهام اهمیت می‌دادم، اما اخیراً متوجه شدم که ابروهام به شدت ریزش می‌کنن. بعد از تحقیق فهمیدم که ممکنه کمبود ویتامین‌ها باعث این مشکل بشه. می‌خواستم بدونم آیا رابطه مستقیمی بین کمبود ویتامین‌های گروه B، به خصوص بیوتین، و ریزش ابرو وجود داره؟

مینا طاهری گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه
آیا کمبود آهن هم می‌تونه روی ریزش ابرو تاثیرگذار باشه؟ همچنین، می‌خواستم بدونم که آیا کمبود ویتامین‌ها می‌تونه باعث تغییر رنگ ابروها هم بشه یا خیر؟

hanii گفت:

سلام، من مدتیه که با مشکل ریزش ابرو دست و پنجه نرم می‌کنم. دکترم بهم گفت که ممکنه مشکل از رژیم غذاییم باشه. می‌خواستم بدونم دقیقاً چه غذاهایی سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای تقویت ابرو هستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم