بهترین زمان مصرف قرص ویتامین b12 | صبح یا شب؟

بهترین زمان مصرف ویتامین b12
تاریخ ایجاد :

یکی از مهمترین ویتامین‌هایی که باید روزانه به بدن همه انسان‌ها برسد، B12 است. این ویتامین محلول در آب نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. کوبالامین یا B12 در منابع غذایی حیوانی بیشتر است و به همین دلیل افراد گیاهخوار و وگن‌ها بیشتر در معرض کمبود آن هستند. این افراد بهتر است حتما از قرص و مکمل B12 استفاده کنند. بنا به این موضوع قصد داریم در این مقاله بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 را بررسی کنیم و ببینیم هر گروه از افراد در چه ساعتی بهتر است B12 مصرف کنند و برای آن‌ها چه فایده‌ای دارد.

دلیل داشتن ساعت مصرف در ویتامین B12

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود. به عبارت دیگر بدن هر مقدار B12 لازم داشته باشد را از طریق مواد غذایی یا مولتی ویتامین جذب کرده و بقیه آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. به همین دلیل بهتر است قرص‌های آن را زمانی مصرف کنید که بیشترین جذب صورت بگیرد.

کوبالامین در زمان مناسب بیشتر جذب می‌شود و در فرایندهای مختلف متابولیسمی شرکت می‌کند. این ویتامین وظایف خود را از طریق تولید DNA و انرژی سازی برای سلول‌ها انجام می‌دهد. B12 گلبول قرمز تولید می‌کند و در سنتز هورمون‌ها و پروتئین‌ها نقش دارد. به کمک کوبالامین سیستم عصبی خوب کار می‌کند. همچنین با کوبالامین از ایجاد بیماری‌های مرتبط با کم خونی مانند مگالوبلاستیک نیز جلوگیری می‌شود.

B12 اغلب از طریق مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، جگر، شیر، تخم مرغ و غلات غنی شده مانند سویا جذب می‌شود. به همین دلیل کمبود آن شایع نیست، اما افراد گیاهخوار یا کسانی که چنین غذاهایی نمی‌خورند، دچار کمبود کوبالامین می‌شوند و باید مکمل استفاده کنند.

بهترین زمان مصرف B12 برای بهترین نتیجه

برای این که بهترین نتیجه از مصرف قرص ویتامین B12 را بگیرید باید آن را سر وقت مصرف کنید. بهترین زمان پیشنهادی صبح‌ها است. از آنجا که این ویتامین در متابولیسم بدن شرکت کرده و با سنتز پروتئین به آزادسازی انرژی کمک می‌کند، مصرف آن در صبح یا اوایل ظهر منطقی‌تر است.
اگر بخواهید شب‌ها قرص ویتامین کوبالامین را بخورید، به دلیل ماهیت انرژی زا بودن آن ممکن است برای خوابیدن دچار مشکل شوید. B12 مصرف شده در روز به تدریج در بدن باز می‌شود و انرژی آن به تدریج در خون به جریان در می‌آید. این موضوع در مولتی ویتامین‌هایی که آهسته رهش هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد. به این ترتیب مقدار بیشتری از کوبالامین جذب بدن شده و کمتر دفع می‌شود. به گفته سایت medicinenet.com:

All B vitamins (except for folate) are involved in your body’s processes of producing energy. Therefore, supplements of these vitamins may have an energizing effect. For example, it’s better to take vitamin B12 in the morning for this reason. It’s also important to take vitamin B6 during the day

زمان مصرف قرص ویتامین B12 برای خانم ها

بدن افراد بزرگسال چه زن و چه مرد به طور روزانه به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارد. این نیاز اگر قرار باشد با قرص مولتی رفع شود، باید در دوز مناسب و زمان درست مصرف باشد. خانم‌های باردار و شیرده روزانه کمی بیشتر و به اندازه 2.6 میکروگرم در روز به کوبالامین نیاز دارند. خانم‌ها یا زنان باردار می‌توانند برای بهترین نتیجه، قرص ویتامین B12 را صبح‌ها همراه صبحانه میل کنند.

آقایان کی ویتامین B12 بخورند؟

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 برای آقایان هم مانند خانم‌ها صبح‌هاست. مخصوصا مردانی که می‌خواهند در طول روز انرژی کافی داشته باشند. مردان به واسطه کار بیشتر یا گاهی پرداختن به ورزش‌های شدیدتر به کوبالامین برای تامین انرژی نیاز دارند. به همین دلیل وقتی اول صبح و همراه صبحانه مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین B12 مصرف کنند، در طول روز انرژی بهتری دارند.

زمان مصرف قرص ویتامین B12 برای آقایان

ویتامین B12 و زمان مصرف آن در افراد سالخورده

سالمندان به تدریج که پیرتر می‌شوند، کمتر می‌توانند منابع حیوانی را استفاده کنند. به همین دلیل اغلب با علائم کمبود ویتامین B12 روبرو می‌شوند. مصرف ویتامین B12 در سالمندان از زوال عقل آن‌ها جلوگیری می‌کند. آن‌ها بهتر است قرص B12 را صبح یا ظهرها همراه وعده‌های اصلی غذا مصرف کنند تا از آلزایمر دور بمانند.

کودکان چقدر و کی ویتامین B12 بخورند؟

کودکان معمولا به مصرف قرص ویتامین B12 احتیاج ندارند. چرا که نیاز خود را از مواد غذایی دریافت می‌کنند. بااین‌حال اگر کودکی مواد غذایی B12 دار را مصرف نکند با مشکلات جدی مواجه می‌شود. در خردسالانی که مشکلات گفتاری و زبانی نمود پیدا می‌کند، اولین دلیل را کمبود ویتامین B12 می‌دانند.
نوزادان تا 6 ماهه اول زندگی به 0.6 میکروگرم در روز کوبالامین نیاز دارند. این مقادیر با بالا رفتن سن بیشتر شده و به 0.5، 0.9، 1.2 و 1.8 میکروگرم از 7 ماهگی تا 14 سالگی می‌رسد. در سال‌های بعد از 14 سالگی مانند بزرگسالان می‌توانند 2.4 میکروگرم در روز ویتامین B12 بخورند.

در سنین مختلف نوع ویتامین B12 مصرفی از طریق مولتی ویتامین متفاوت است. کودکان بزرگتر می‌توانند قرص ویتامین B12 را در بهترین زمان خود یعنی صبح‌ها مصرف کنند تا هم انرژی داشته باشند و هم برای مدرسه و فعالیت‌های مغزی آماده شوند. چرا که B12 روی بهبود یادگیری و فعالیت‌‌های ذهنی نیز تاثیر دارد. کودکان کوچکتر می‌توانند از طریق ویال، ساشه یا شربت B12 بخورند.

نتایج حاصل از خوردن B12 در زمان درست

با مصرف کوبالامین در بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 می‌توانید نتایج خوبی بگیرید. این ویتامین به کارکرد مغز و فعالیت‌های ذهنی کمک می‌کند. با بالا رفتن کارکرد و بهبود عملکرد مغزی یادگیری بهتر اتفاق می‌افتد. زمانی که ویتامین B12 را صبح‌ها مصرف می‌کنید، در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت. مخصوصا در زنان و دوران پریود، B12 در کنار مصرف دیگر ویتامین‌ها از بروز اختلالات خلقی و PMS جلوگیری می‌کند.

این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست و مو نیز دارد. چرا که باعث تولید سلول‌ها در بخش‌های مختلف بدن می‌شود. با استفاده از آن در بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 می‌توانید از فواید زیاد آن بهره‌مند شوید. از سردردهای میگرنی دور بمانید و به کارهای خود برسید. به علاوه این ویتامین در ساخت کلاژن نیز نقش دارد که انعطاف پذیری و درخشندگی پوست شما را تضمین می‌کند.

در زمان مصرف قرص ویتامین B12 چی نخوریم؟

در زمان مصرف قرص ویتامین B12 چی نخوریم؟

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 در روز یا شب به مصرف همزمان یا غیر همزمان آن با مواد غذایی یا دارویی دیگر هم مرتبط است. اگر چه گزارشات زیادی مبنی بر تداخلات غذایی و دارویی این قرص مشاهده نشده است، اما برخی داروها اثر قرص ویتامین B12 را کاهش می‌دهند.

این داروها مانند اسید آمینو سالیسیلیک در درمان مشکلات، کلشی سین ضد التهابی که برای درمان نقرس، متفورمین، داروهای دیابت هستند. همچنین مهارکننده‌های پمپ پروتون یا داروهایی که اسید معده را کم می‌کنند مانند یا پنتوپرازول نیز بهتر است با فاصله از قرص ویتامین B12 مصرف شوند. در مورد مکمل‌های ویتامین C نیز همین موضوع صادق است. این دو ویتامین جذب یکدیگر را با تداخل همراه می‌کنند و بهتر است حداقل با دو ساعت فاصله از هم مصرف شوند.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی ویتامین b12 دارند؟

بهترین قرص های B12 و مصرف آن ها

امروزه انواع مختلفی از ویتامین B12 برای بدن تجویز می‌شود. شکل‌های مختلف این ویتامین به صورت قرص، کپسول، ویال، ساشه یا حتی آمپول زیر پوستی است. در ادامه با بهترین قرص‌های کوبالامین دار و بهترین زمان مصرف قرص B12 در این محصولات آشنا می‌شوید.

  • قرص ویتامین B12 هلث اید

یک قرص خارجی از کشور انگلستان است که با کمک به ساخت گلبول‌های قرمز سیستم ایمنی و عملکرد سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کند. بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 هلث اید برای افراد بالای 12 سال روزانه یک عدد با آب کافی است.

  • قرص ویتامین B12 یوروویتال

این قرص آلمانی در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، با ارتقای سطح انرژی بدن از ضعف و خستگی مفرط جلوگیری می‌کند. این قرص بدون مواد نگهدارنده است و با رژیم غذایی گیاهخواران نیز سازگاری دارد. برای بزرگسالان بالای 18 سال روزانه یک عدد همراه آب مجاز است.

  • قرص ویتامین B12 آپوویتال 500 میکروگرم

این قرص نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین می‌کند. باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود و حتی از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه یک عدد از این قرص همراه آب پیشنهاد می‌شود.

این قرص‌ها را به‌راحتی می‌توانید در داروخانه آنلاین داروهوم پیدا کنید. توجه داشته باشید که بهتر است میزان B12 در خونتان را با آزمایش مشخص کنید تا میزان این ویتامین در بدنتان بیش از حد مجاز نشود.

سخن آخر

B12 یکی از ویتامین‌های الزامی برای بدن است که فقط در مواد غذایی حیوانی وجود دارد. به همین دلیل افرادی که این مواد را نمی‌خورند در معرض کمبود آن قرار می‎گیرند. بااین‌حال این افراد می‌توانند از قرص ویتامین B12 استفاده کنند. بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B12 صبح‌هاست تا انرژی روزانه بدن را تامین کند. همچنین بهترین قرص‌های این ویتامین و مکمل‌های آن را می‌توانید در داروهوم به عنوان یک داروخانه آنلاین بزرگ پیدا کنید. در داروهوم مشاوران مجرب آماده‌اند تا هرگونه پرسش در رابطه با مصرف B12 را پاسخ دهند.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم