مکمل های درمان کم خونی کودک

نمایش 1–16 از 44 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

کم خونی کودک

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است از بدو تولد رشد ذهنی و جسمی نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد، کم خونی کودک است. این معضل به دلیل عملکرد نادرست گلبول های قرمز و عدم تولید هموگلوبین کافی ایجاد می شود، زیرا در اثر کمبود هموگلوبین، حمل اکسیژن به سایر اندام های بدن با مشکل مواجه می شود. برای حل کم خونی ناشی از فقر آهن، کودکان باید از همان شروع تولد تا سنین خاصی آهن کافی دریافت کنند. از آنجایی که نوزادان از شیر مادر تغذیه می کنند، تا 6 ماه اول ممکن است دچار کمبود آهن نشوند، اما بعد از این سنین باید آهن در فرم های قطره، شربت و پاستیل های قابل جویدن به آنها داده می شود. در واقع مکمل های آهن، تاثیر بسیار زیادی در رفع کم خونی دارند.

عدم وجود آهن کافی در بدن کودکان، موجب کاهش توانایی ذهن و حافظه، مشکلات سیستم عصبی، رشد جسمی ناقص، مشکلات رفتاری و شناختی می شود. کم خونی ممکن است در اثر عوامل متفاوتی ایجاد شود که فقر آهن، تنها یکی از این عوامل عنوان می شود. به همین دلیل نباید به طور خودسرانه از مکمل های حاوی آهن برای رفع کم خونی اطفال استفاده کرد. علاوه بر کودکان، بزرگسالان نیز در معرض انواع کم خونی قرار دارند که هر کدام علت خاص خود را دارند. اگر مشکوک به کم خونی هستید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا می تواند یک علامت هشدار دهنده از بیماری جدی باشد.

کم خونی کودکان

بهترین شربت آهن برای کم خونی کودک

یکی از بهترین مکمل های آهن برای کودکان، به فرم شربت تولید می شود. این نوع مکمل برای استفاده راحت کودک تولید شده است و مصرف آن باید در دوزهای مشخص شده توسط پزشک صورت گیرد. در ترکیبات این شربت ها، از درصد مشخصی آهن استفاده می شود که پاسخگوی نیاز روزانه بدن کودکان باشد.

از آنجایی که طعم فلز آهن ممکن است با ذائقه کودک همخوانی نداشته باشد، از این رو برخی از کمپانی های تولیدکننده مکمل های آهن مخصوص کودکان، از طعم دهنده های میوه همچون موز، توت فرنگی و غیره در تولید بهترین شربت آهن استفاده می کنند. در ترکیبات برخی از این شربت ها نیز از ویتامین B کمپلکس استفاده می شود. در این صورت کمبود ویتامین های گروه B بدن کودکان نیز قابل جبران است.  موارد زیر، از بهترین مکمل های آهن به فرم شربت برای درمان کم خونی کودک می باشند:

این مکمل ها، از جمله بهترین مکمل های آهن در فرم شربت به شمار می روند که برای حل مشکلات کم خونی کودک بسیار مناسب هستند، زیرا در ترکیبات آنها، از مرغوب ترین نوع آهن استفاده شده است که مشکلات گوارشی را به حداقل می رساند. همچنین میزان جذب آهن به کار رفته در این شربت ها بسیار بالا است و کودکان را از شر کم خونی ناشی از فقر آهن نجات می دهد. مقدار آهن مورد نیاز بدن کودکان، در سنین متفاوت به صورت زیر در نظر گرفته می شود:

  • کودکان از سن 1 تا 3 سالگی: 7 میلی‌ گرم در روز
  • کودکان از سن 4 تا 8 سالگی: 10 میلی‌ گرم  روز

این شربت ها باید در دوز مشخص شده مصرف شوند، زیرا اگر میزان دریافتی آهن در روز برای کودکان زیر 14 سال بیشتر از 40 میلی گرم باشد، امکان مسمومیت آنها وجود دارد. یک قاشق شربت آهن، حدود 7 میلی گرم از این ماده را وارد بدن می کند. از این رو در طول روز بیشتر از یک قاشق پر شربت آهن به کودک خود ندهید. بهترین شربت آهن ممکن است در ایران یا خارج از کشور تولید شود. از این رو پزشک متخصص اطفال به شما خواهد گفت که چه نوع شربت آهنی برای کودک شما مناسب تر است. 

بهترین شربت آهن برای کم خونی کودک

اهمیت مصرف مکمل آهن برای کودکان

فقر آهن، مشکل شایعی است که در کودکان بیش از سایر افراد اتفاق می افتد. البته این مشکل تا 6 ماه اول زندگی در اطفالی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر دیده می شود، زیرا شیر مادر حاوی ویتامین ها، آهن و مواد مورد نیاز بدن کودک است. در مواقعی که نوزاد شیر خشک مصرف می کند یا شیر مادر به اندازه کافی مقوی نیست، مکمل های آهن برای کودکان تجویز می شود. کمبود آهن و کم خونی کودک باید جدی گرفته شود، زیرا در صورت عدم دریافت به موقع آهن، مشکلات زیر بروز پیدا می کنند:

  • کم خونی یا آنمی
  • مشکلات حرکتی
  • اختلالات یادگیری و شناختی
  • ضعیف شدن عضلات
  • مشکلات ذهنی و عصبی

انواع مکمل‌ های آهن برای حل کم خونی کودک

مکمل های آهن برای کودکانی که دارای کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن هستند، تجویز می شود. در این صورت فقر آهن در بدن آنان جبران می شود و از پیدایش اختلالات رفتاری، یادگیری و حرکتی نیز در آنان جلوگیری به عمل می آید. مکمل های مولتی ویتامین آهن، از جمله مهمترین مکمل هایی هستند که به جبران کمبود این ماده در بدن کودکان کمک می کنند.

متخصص اطفال میزان نیاز بدن کودک شما به آهن و مقدار مصرف این مکمل ها را مشخص می کند. این مولتی ویتامین ها در افزایش اشتهای کودک نیز بسیار موثر هستند. در حالت معمول، مصرف این محصولات باید 3 الی 6 ماه به طول بیانجامد که کم‌ خونی کودک از بین برود. مکمل های آهن به صورت قرص، قطره، شربت و پاستیل های جویدنی مخصوص کودکان تولید می شوند که در ترکیبات آنها از حداقل 100 میلی گرم آهن استفاده شده است.

قرص آهن مخصوص کودکان

این نوع از مکمل ها برای کودکان بالای 10 ‌سال تجویز می شود. این قرص باید در دوز مشخص شده به کودک داده شود. در غیر این صورت، امکان مسمومیت شدید در اثر آهن بیش از حد در بدن وجود دارد.

شربت آهن کودک

یکی از فرم های دارویی این مکمل، به صورت شربت است که در این صورت مصرف آن برای کودکان راحت تر می شود. در شربت آهن ممکن است از ویتامین B کمپلکس نیز استفاده شود. از آنجایی که فلز آهن بوی نامتعارفی برای کودک دارد، ممکن است از خوردن آن امتناع کند. بنابراین برای حل مشکل پیش آمده از طعم دهنده های میوه ای در تولید شربت آهن استفاده می کنند. در هر قاشق غذاخوری پر از این نوع مکمل های رفع کم‌ خونی کودک، حدود 7 میلی گرم آهن وجود دارد که نیاز روزانه بدن او را تامین می کند.

قطره مولتی ویتامین و آهن

یکی دیگر از‌ اشکال خوراکی آهن برای کودکان، به صورت قطره تولید می شود. این نوع از مکمل های آهن، ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و آهن هستند که مواد دیگر مورد نیاز بدن کودک را نیز تامین می کنند. در این صورت رشد جسمی و ذهنی کودکان نیز سریع تر انجام می شود. به دلیل اینکه نوزادان قادر به مصرف مکمل های جویدنی، قرص و شربت نیستند، قطره آهن برای جبران کمبودهای بدن آنان تولید می شود.

در تولید این مکمل ها، ویتامین های B کمپلکس نیز به کار می رود. این مواد در متابولیسم بدن و تولید انرژی نقش موثری دارند. علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن کودک نیز از طریق مصرف قطره مولتی ویتامین و آهن تقویت می شود. این مکمل دارای تمام مواد تقویتی ضروری بدن است که به رشد طبیعی کودک و استحکام استخوان های او کمک می کند. این قطره ها با طعم دهنده های متفاوت نظیر پرتقالی تولید می شوند که کودک راحت تر آنها را بپذیرید.

قطره مولتی ویتامین و آهن برای کم خونی کودک

بهترین قطره آهن برای کم خونی کودک

مصرف قطره آهن برای تمامی کودکانی که از شیر خشک یا شیر مادر استفاده می کنند، ضروری است. این مکمل ها باید بعد از 6 ماهگی تا هنگام 24 ماهگی به نوزادان داده شوند. میزان مصرف روزانه این نوع مکمل های آهن باید توسط پزشک مشخص شود. حداکثر میزان این قطره در روز 15 میلی گرم یا 15 قطره است. این مکمل ها با آهن خالص تولید می شوند و دوز مصرفی آنها را نباید بدون مشورت با پزشک تغییر داد.

یکی از بهترین نوع این مکمل ها، قطره لیپوزوفر بی اس کی نام دارد. این قطره آهن پایداری بالایی دارد و به راحتی از طریق سلول های دیواره روده جذب بدن می شود. از این رو کم‌ خونی کودک به سرعت از بین می رود. یکی دیگر از مزایای این قطره آهن، عدم ایجاد مشکلات گوارشی شایع مانند یبوست است. همچنین این قطره فاقد طعم بد آهن است و مصرف آن به هیچ وجه لکه سیاه روی دندان های کودک ایجاد نمی کند. از بهترین مکمل های آهن به فرم قطره برای کودکان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم کم خونی و کمبود آهن در کودکان

نوزادانی که دچار کم خونی می‌ شوند، میزان هموگلوبین خون آنان بسیار کم است. بدن برای ساخت این ماده به آهن نیاز دارد. هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن به سایر سلول ها و اندام های بدن است. این ماده در رنگ گلبول های قرمز خون نیز موثر است. از این رو کمبود آهن، موجب کاهش سایز گلبول‌ های قرمز و کمرنگ شدن آنها می شود که نتیجه آن کم خونی کودک است. در این حالت مصرف مکمل های آهن توصیه می شود، زیرا کمبود آهن را در بدن کودکان جبران می کنند. کم خونی ناشی از فقر آهن، با علائم زیر در کودکان بروز پیدا می کند. در مورد علائم کمبود آهن در کودکان و درمان آن، بیشتر بدانید.

علائم کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در نوزادان شیرخوار

  • بی قراری شدید
  • رنگ پریدگی
  • عدم رشد به موقع
  • کاهش میل به شیر یا شیر خشک

علائم کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان 5 سال به بالا 

  • کاهش اشتها
  • انجام رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی
  • بد خوابی
  • خستگی و بی حالی
  • رنگ‌ پریدگی پوست
  • تنفس تند و غیر نرمال
  • دست و پای سرد
  • رشد و نمو غیرطبیعی و آهسته
  • ابتلا به عفونت‌های پی در پی
  • میل به خوردن مواد غیرطبیعی مانند خاک، یخ و نفت و غیره

بهترین قطره آهن برای کم خونی کودک

شربت فروگلوبین ب12 برای کم خونی ناشی از فقر آهن کودکان

شربت فروگلوبین ب12 ویتابیوتیکس، یکی از بهترین مکمل های آهن به شمار می رود که دارای قدرت جذب تدریجی است. این ویژگی موجب عدم انباشته شدن آهن اضافه در معده و دستگاه گوارش می شود. در تولید این مکمل علاوه بر آهن، از ترکیبات مهم و ویتامین هایی نظیر ویتامین B12، ویتامین B6، روی، مس و اسید فولیک استفاده شده است. این محصول برای جلوگیری از ایجاد کم خونی کودک ناشی از فقر آهن در زمان بارداری و شیردهی تولید می شود.

مصرف این شربت، به کاهش انرژی، خستگی، ضعف بدن، تمرکز و حافظه کمک بسیاری می‌ کند. مصرف این مکمل برای بزرگسالان و کودکان دارای کم خونی ضروری است. شربت مورد نظر هیچ گونه مشکل گوارشی را برای افراد ایجاد نمی کند و به دلیل طعم منحصر به فرد پرتقال و عسل، برای کودکان بسیار دلپذیر است. آهن موجود در این مکمل، موجب خونسازی و افزایش هموگلوبین می شود.

مس نیز از جمله ترکیباتی است که در تولید هموگلوبین ماده ای ضروری به شمار می رود. شربت فروگلوبین ب12 با تامین مس مورد نیاز سلول های بدن، به جذب بیشتر آهن کمک می کند. مس در ایجاد رنگدانه های طبیعی پوست، چشم و موها نیز نقش مهمی دارد. این ماده با تحریک مغز، به عملکرد بهتر آن نیز کمک می کند. به واسطه مس موجود در این مکمل، اثر مخرب رادیکال های آزاد خنثی می شود، زیرا این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز است.

روی یا زینک نیز در بسیاری از واکنش های طبیعی و بیولوژیکی بدن نقش دارد. این ماده ضد التهاب قوی است و از ایجاد بیماری های عفونی در بدن جلوگیری می کند. این ماده در جذب کلسیم مورد نیاز استخوان ها و استحکام آنها نیز تاثیر فوق العاده ای دارد. زینک موجود در ترکیبات شربت فروگلوبین ب12، روی تمامی ارگان ها، سلول ها، مایعات و بافت های بدن تاثیر می گذارد. این ماده کم خونی کودک را نیز برطرف می کند و در این زمینه، نقش منحصر به فردی دارد. ویتامین های گروه B موجود در این مکمل نیز سبب رفع خستگی، ضعف، کاهش میل به خوردن، خشکی پوست، درمان کم‌ خونی‌، ضعف سیستم ایمنی، پرخاشگری، یبوست و غیره می شوند.

نحوه مصرف شربت فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس

قبل از مصرف این مکمل باید بطری را تکان دهید تا مواد آن یکدست شوند. میزان مصرف این محصول برای سنین متفاوت یکسان نیست.

  • کودکان بین 1 الی 3 سال باید روزانه یک الی دو قاشق مرباخوری از این شربت را مصرف کنند.
  • کودکان 4 الی 6 ساله نیز دو بار در روز به 1 یا 2 قاشق مرباخوری از این مکمل نیاز دارند.
  • کودکان بین 7 تا 12 سال باید روزانه 1 قاشق مرباخوری از این مکمل را 1 الی 2 دفعه در روز استفاده کنند.
  • نیاز بزرگسالان به مواد موجود در این مکمل نیز با مصرف 1 قاشق مرباخوری و به صورت 2 بار در روز تامین می شود.
  • زنان در دوران عادت ماهانه و بارداری مجاز به مصرف 1 قاشق مربا خوری یا 5 میلی لیتر از این شربت و به صورت 3 بار در روز هستند. البته این میزان باید طبق تجویز پزشک مشخص شود.

شربت آهن سندروس برای کم خونی کودک

یکی دیگر از مکمل های تقویتی و حاوی آهن، شربت آهن سندروس نام دارد. این مکمل به دلیل ترکیبات منحصر به فرد خود، برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن گزینه ای مناسب است. این شربت علاوه بر آهن، ویتامین های گروه B، ویتامین C و مس مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. آهن، موجب خونسازی در بدن می شود و عملکرد هموگلوبین خون را ارتقا می دهد. از این طریق اکسیژن به سایر بافت های بدن حمل می شود که این امر، در آزادسازی انرژی از مواد غذایی نقش مهمی دارد. همچنین مصرف این شربت، در افزایش اشتها، انرژی و شادابی نیز موثر است.

از آنجایی که کمبود آهن موجب کم خونی می شود، علائمی چون خستگی، عدم تحرک صحیح، مشکلات تنفسی و اختلالات ذهنی و یادگیری برای افراد به خصوص کودکان رخ می دهد. کمبود آهن، تاثیرات مخربی روی عملکرد مغز و حافظه بر جای می گذارد. این ماده در کاهش پرخاشگری کودکان و اختلالات یادگیری آنان موثر است. همچنین مصرف شربت سندروس از ایجاد بیماری های عفونی و ویروسی در کودکان ممانعت به عمل می آورد. این محصول، باید در صورت تشخیص کم‌ خونی کودک و بزرگسالان تجویز شود.

ویتامین های گروه B، از مهمترین ویتامین های ضروری بدن هستند که در تولید این مکمل آهن به کار می روند‌. این ویتامین ها، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و به تامین انرژی آن کمک می کنند. به واسطه مصرف این ویتامین ها، کم خونی ناشی از کمبود این ماده در بدن رفع می شود. ویتامین‌ های B6 ،B9 و B12، مهمترین نوع ویتامین های این گروه هستند که به خون‌ سازی بهتر بدن کمک می کنند. از طریق ویتامین B6 سیستم عصبی تقویت می شود، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند، کمبود هموگلوبین خون جبران می‌ شود و ساخت آنزيم‌ های ضروری بدن اتفاق می افتد.

ویتامین B9 یا فولیک اسید نیز در ساخت گلبول‌ های قرمز و رفع کم‌ خونی نقش مهمی دارد. ویتامین ‌C موجود در شربت سندروس نیز در جذب آهن بسیار ضروری است. مس از جمله مواد معدنی است که در ترکیبات این مکمل به کار می رود. این ماده در تولید انرژی، رفع کم خونی، استحکام استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی و عصبی بسیار مهم است. کمبود این ماده مانند آهن سبب ایجاد کم خونی کودک می شود.

عوارض احتمالی و تداخلات دارویی شربت آهن سندروس

این مکمل ممکن است مشکلات گوارشی نظیر استفراغ، حالت تهوع، یبوست یا تیرگی رنگ مدفوع را به همراه داشته باشد. برای رعایت احتیاط، مصرف این مکمل همزمان با داروهای تتراسایکلین، داکسی سایکلین، داروهای ضد اسید و کینولون‌ها مجاز نیست، زیرا این داروها امکان جذب آهن در بدن را کاهش می دهند. این داروها بهتر است بعد از 1 الی 2 ساعت از مصرف این مکمل استفاده شوند.

نحوه مصرف شربت آهن سندروس

نحوه مصرف برای کودکان 2 تا 12 سال: روزانه 5 الی 10 میلی لیتر

نحوه مصرف برای بزرگسالان: روزانه 10 الی 15 میلی لیتر

انواع کم خونی اطفال و کودکان

کم خونی اطفال به دلایل متفاوتی ایجاد می شود. این عوامل شامل:

  • کم خونی ناشی از کمبود آهن
  • کم خونی مگالوبلاستیک یا فقر ویتامین فولیک اسید
  • کم خونی در بیماران کلیوی و تحت دیالیز
  • بیماری‌ های خونی ارثی مانند تالاسمی
  • کم خونی آپلاستیک، در اثر روش‌ های درمانی سرطان‌ ها، عفونت های ویروسی، قرارگیری در معرض مواد شیمیایی و سمی، استفاده از برخی داروها و بیماری‌ های خود ایمنی

انواع کم خونی اطفال و کودکان

جمع بندی

فقر آهن و کم خونی کودک، از جمله مشکلات و اختلالات مهمی است که در رشد مغزی و تکامل او نقش دارد. این نوع کم خونی، ناشی از کمبود هموگلوبین خون و گلبول های قرمز است. از این رو اکسیژن قادر به انتقال در بافت های بدن و سلول ها نیست. کم خونی امروزه با مصرف مکمل های آهن به راحتی درمان می شود. این مکمل ها برای کودکان، در انواع قرص ها، شربت ها، قطره ها و پاستیل های جویدنی به تولید می رسد. مصرف مکمل ها برای کودکان از سنین 6 ماهگی شروع می شود.

در صورت عدم تامین آهن مورد نیاز بدن اطفال، مشکلاتی از قبیل کاهش رشد جسمی، عدم عملکرد صحیح سیستم عصبی، کمبود حافظه، مشکلات شناختی و رفتاری برای آنان ایجاد می‌ شود. کم خونی ناشی از فقر آهن، تنها توسط پزشک قابل تشخیص است. به همین دلیل این نوع کم خونی نباید با سایر کم خونی های دیگر اشتباه گرفته شود، زیرا در صورت مصرف بیش از حد آهن، امکان مسمومیت کودکان وجود دارد.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم