پروتئین وی ( whey )

نمایش 1–16 از 49 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

مکمل پروتئین وی

پروتئین ها دارای اشکال متنوعی هستند که یکی از بهترین و مفیدترین آنها، پروتئین وی نام دارد. این ماده بی نظیر حدود بیست درصد از پروتئین موجود در شیر را تشکیل می دهد و به عنوان پروتئین آب پنیر نیز شناخته می شود. مکمل پروتئین وی، حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که سرعت جذب فوق العاده بالایی در بدن دارد.

این مکمل به عضله سازی، افزایش قدرت بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و رشد سلول ها کمک بسیاری می کند. این ماده در بسیاری از فرآیندهای آنابولیکی بدن نقش مهمی دارد و مکمل های آن در بین ورزشکاران به خصوص بدنسازان بسیار شناخته شده است. پروتئین وی در اشکال ایزوله، کنسانتره، هیدرولیز شده و میکرون پارتیکولار فرآوری می شود و به عنوان مکمل به فروش می رسد.

مکمل های عضله ساز و افزایش دهنده حجم توده های عضلانی دارای انواع متنوعی هستند که از این بین پروتئین وی محبوب ترین و پرخاصیت ترین آنها است. از این رو مصرف منظم آن، از تحلیل عضلات بعد از تمرینات شدید و سخت جلوگیری می کند. دوز مصرفی این مکمل باید توسط پزشک یا کارشناس تغذیه مشخص شود که از بروز عوارض احتمالی جلوگیری به عمل آید.

مکمل پروتئین وی چیست؟

مکمل پروتئین وی چیست؟

پروتئین ها از جمله موادی هستند که در ساختار سلول ها و افزایش حجم عضلات نقش مهمی را ایفا می کنند. در واقع بدون این مواد، سلول اندام ها، تاندون ها، پوست، هورمون ها، مولکول ها، سیگنال های عصبی و آنزیم ها قابل تشکیل نیستند. از این رو بدن به این ماده حیاتی برای انجام واکنش های آنابولیکی خود نیاز دارد. مکمل های پروتئین وی به ساختار انقباضی عضلات کمک می کنند و موجب افزایش مقاومت آنها در برابر تحلیل و فروپاشی می شوند. همچنین مکمل های این ماده در تولید پروتئین مورد نیاز عضلات و رشد سلول های عضلانی موثر هستند.

در واقع پروتئین وی، از شیر یا آب پنیر استخراج می شود. این ماده را طی فرآیندهای متفاوت از کازئین موجود در شیر جدا می کنند و آن را به عنوان ماده اصلی در مکمل های بدنسازی به کار می برند. حدود 20 درصد از پروتئین شیر را وی و باقی آن را کازئین تشکیل می دهد. در ترکیبات این پروتئین 9 اسید آمینه ضروری وجود دارد که سرعت جذب فوق العاده بالایی در بدن دارند. از آنجایی که در ترکیبات این مکمل از لاکتوز ناچیزی استفاده شده است، هضم آن به راحتی صورت می گیرد. در مکمل پروتئین وی از مخلوط بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین سرم گاو و ایمونوگلوبین ها استفاده می شود که در کاهش وزن و کلسترول مضر خون نیز تاثیرات شگفت انگیزی دارند.

پروتئین وی چه ویژگی‌ هایی دارد؟

این پروتئین به شکل مکمل به بازار عرضه می شود و یکی از مکمل های ورزشی و تغذیه ای است که در عضله سازی و حجم دهی بدن کارایی بالایی دارد. این مکمل ها به کاهش وزن و چربی های بدن نیز کمک می کنند و از این رو برای بدنسازان، ورزشکاران و افرادی که نیاز به افزایش حجم عضلات خود دارند، گزینه ای ایده آل به شمار می روند.

به دلیل ارزش غذایی بسیار بالای مکمل های حاوی پروتئین وی، آنها را به عنوان باکیفیت ترین مکمل های پروتئینی با قدرت هضم بالا می شناسند. این نوع پروتئین به رشد سلول های ماهیچه ای و تقویت آنها در برابر آسیب کمک می کند و مانع از تحلیل عضلات به دلیل ورزش های سخت و افزایش سن می شود. از این رو مصرف مکمل های این ماده در کاهش روند پیری عضلات نیز تاثیرگذار است.

مکمل پروتئین وی دارای چه فوایدی است؟

از آنجایی که پروتئین ماده اصلی و سازنده عضلات و ساختار کلی بدن به شمار می رود، مصرف روزانه 25 الی 50 گرم از این پروتئین برای ورزشکاران ضروری است. این پروتئین به صورت پودر تولید می شود و قبل از مصرف، باید آن را با آب، آبمیوه یا شیر ترکیب کرد.

افزایش حجم و مقاومت عضلات

با مصرف این مکمل، بسیاری از هورمون های آنابولیک بدن تحریک می شوند و عملکرد بهتری از خود نشان می‌ دهند. یکی از این هورمون ها، انسولین است که در رشد عضلات و کاهش قند خون هورمونی بسیار ضروری و مهم به شمار می رود. مکمل پروتئین وی با تامین سوخت بدن، سبب ارتقای عملکرد و افزایش حجم عضلات می شود. همچنین قدرت و استقامت بدن افراد به خصوص ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

کاهش خستگی و درد عضلانی

این پروتئین با افزایش گلوتاتیون، موجب کاهش خستگی بعد از تمرینات ورزشی نیز می شود و بدین طریق، سلامت بدن را حفظ می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها

از دیگر مزایای این مکمل ها، جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و کنترل وزن افراد مبتلا به HIV عنوان می شود.

کاهش وزن و اشتها

یکی دیگر از تاثیرات شگفت انگیز این مکمل، کاهش وزن و چربی سوزی است. فرایند چربی سوزی در بدن همزمان با رشد عضلات و حجم دهی آنها صورت می‌ گیرد. مکمل مورد نظر در ایجاد حس سیری و کاهش اشتها تاثیرگذار است و بدین طریق، مانع از مصرف مواد پرکالری می شود. بنابراین مکمل مورد نظر از افزایش وزن در اثر پرخوری و انباشته شدن چربی ها در بدن جلوگیری می کند.

اثرگذاری مکمل وی پروتئین چگونه است؟

در ترکیبات پروتئین وی، آمینو اسیدهای ضروری و زنجیره دار لوسین وجود دارد. این ماده از آمینو اسیدهای دیگر برای رشد عضلات و سایر فرایندهای آنابولیکی بدن موثرتر است. از این رو با مصرف این مکمل، از تحلیل و تجزیه عضلات کاسته می شود و قدرت سیستم ایمنی بدن و زیبایی عضلات نیز افزایش پیدا می کند. پروتئین وی با خواص بی نظیر خود، موجب افزایش قدرت عضلات می شود و به جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن نیز کمک می کند. از این رو با مصرف مکمل مورد نظر، از ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک جلوگیری می شود.

گلوتاتیون، یکی از موادی است که به خواص آنتی اکسیدانی خود شهرت دارد. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر است. برای تولید کافی این ماده در بدن، به اسید آمینه های متفاوتی مانند سیستئین نیاز است. از این رو به افراد دچار کمبود این اسید آمینه در بدن  توصیه می شود که از مکمل پروتئین وی استفاده کنند. بنابراین با مصرف این مکمل، مواد آنتی اکسیدانی مورد نیاز بدن نیز تامین می شوند.

اثرگذاری مکمل وی پروتئین چگونه است؟

پروتئین وی دارای چه اشکالی است؟

مکمل های حاوی پروتئین وی باید بر اساس تجویز پزشک تهیه شوند، زیرا مصرف خودسرانه و بی رویه این مکمل ها ممکن است عوارض بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین قبل از خرید این محصولات، نیاز بدن و شرایط جسمی خود را در نظر بگیرید. مکمل پروتئین وی بر اساس نوع استخراج و فرآیندهای آماده سازی در دسته بندی های زیر قرار می گیرد.

پروتئین وی کنسانتره یا WPC 

این نوع پروتئین وی که آن را با نام اختصاری WPC (Whey protein concentrate) نیز می شناسند، از جمله اشکال بسیار غنی پروتئین وی است که حدود 70 الی 80 درصد از این پروتئین را در ترکیبات خود دارد. علاوه بر این، این ماده در ترکیبات پروتئین  وی کنسانتره درصد کمی کربوهیدرات و چربی نیز  وجود دارد. این نوع از اشکال مکمل وی پروتئین، تحت فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید می شود. به همین دلیل جزو ارزان‌ ترین نوع از این مکمل در بازار است.

پروتئین وی کنسانتره با درصد کمی لاکتوز و چربی از آب پنیر پاستوریزه استخراج می شود و نسبت به سایر اشکال پروتئین های وی، طعم بهتری دارد. از این رو تقاضا برای خرید این مکمل بسیار بیشتر از انواع دیگر آن است. همچنین ارزش غذایی مکمل پروتئین وی کنسانتره به دلیل خواص بیولوژیکی آن نیز بیشتر می باشد. از این پروتئین علاوه بر ساخت مکمل های غذایی، در تولید ماکارونی، شیر خشک، بستنی، پنیر، چاشنی غذاها و غیره نیز استفاده می شود.

پروتئین وی ایزوله یا WPI

پروتئین وی ایزوله (Whey protein isolate) دارای 90 درصد پروتئین وی است. این درصد نشان از خلوص بالای این مکمل دارد. به دلیل فرآیند طولانی تر فیلتراسیون در تهیه این نوع پروتئین وی، خلوص آن نیز نسبت به سایر اشکال دیگر این ماده بیشتر است. در این مکمل چربی، لاکتوز و کلسترول وجود ندارد و این ویژگی، سبب افزایش قیمت مکمل مورد نظر نیز شده است. این مکمل برای افراد حساس به لاکتوز و کسانی که قصد کاهش وزن دارند گزینه مناسبی است، زیرا چربی کم موجود در این مکمل، از افزایش وزن جلوگیری به عمل می آورد و شما را به تناسب اندام می رساند.

مکمل پروتئین وی هیدرولیز شده یا WPH

این نوع پروتئین وی به نام (Whey protein hydrolysate)، از آب پنیر حاصل از شیر یا کشک استخراج می شود‌. مکمل مورد نظر دارای هضم راحت تری نسبت به اشکال دیگر این پروتئین است. در این نوع مکمل های بدنسازی، آمینو اسیدهای متنوعی وجود دارد که در عضله سازی بسیار موثر هستند. به همین دلیل ورزشکاران در بیشتر مواقع، از پروتئین وی هیدرولیز شده استفاده می‌ کنند. این پروتئین به دلیل سرعت جذب بالای خود در ترشح هورمون انسولین خون بسیار موثر عمل می کند و بدین طریق، موجب تنظیم سطح قند خون در بدن می شود.

پروتئین وی میکرون پارتیکولار

این شکل پروتئین با تجزیه پروتئین وی ایزوله شده به تولید می رسد. در فرآیند تولید این مکمل، ذرات پروتئین وی ایزوله به اندازه پنج برابر کوچکتر می شوند و این کاهش سایز، به حل شدن سریع آن در مایعات بدن کمک می کند. از این رو هضم و گوارش این نوع مکمل پروتئین وی نیز بهتر و راحت تر اتفاق می‌ افتد.

مکمل های پروتئین وی در چه طعم هایی تولید می شوند؟

پروتئین، ماده ضروری برای عضله سازی است که طی فرایندهای متفاوت به صورت مکمل به بازار عرضه می شود. برای پذیرش بهتر این محصولات آنها را در طعم های متفاوت تولید می کنند. از این رو به معرفی چند نمونه از طعم های پرطرفدار پروتئین وی می پردازیم.

طعم شکلاتی

طعم شکلاتی، از جمله پرمخاطب ترین طعم های جهانی است که محبوبیت بسیاری در بین افراد دارد. از این رو برخی از شرکت های تولیدکننده مکمل های بدنسازی از عصاره شکلات در ساخت محصولات خود استفاده می کنند. همچنین با مصرف این مکمل ها خواص شکلات مانند ایجاد آرامش، روشن شدن پوست، افزایش قدرت ذهنی نیز نصیب افراد می‌ شود.

مکمل پروتئین وی با طعم کره بادام زمینی

بادام زمینی دارای طعم بی نظیری است که در تولید برخی از این مکمل ها استفاده می شود. البته اگر به این ماده حساسیت دارید، بهتر است از این طعم استفاده نکنید.

طعم بی نظیر کوکی و کرم

یکی دیگر از پرمخاطب ترین طعم های مکمل وی پروتئین، کوکی و کرم است. این طعم بی نظیر با ذائقه بسیاری از افراد همخوانی دارد و همزمان با بهره مندی از فواید بی نظیر این مکمل، حس خوبی نیز به افراد منتقل می شود.

مکمل های پروتئین وی در چه طعم هایی تولید می شوند؟

بهترین مکمل های پروتئین وی ایرانی و خارجی چه نام دارند؟

برخی از بهترین مکمل های این ماده در دو نوع ایرانی و خارجی به صورت زیر عنوان می شوند.

مکمل های ایرانی پروتئین وی

مکمل های خارجی پروتئین وی

جذب پروتئین وی در بدن چگونه است؟

مکمل پروتئین وی به دلیل جذب سریع خود در بدن، توسط ورزشکاران و کسانی که در پی افزایش حجم سریع عضلات خود هستند، استفاده می شود. به همین دلیل ورزشکاران قبل و بعد از تمرینات ورزشی برای افزایش حجم عضلات و رشد آنها، این مکمل ها را مصرف می کنند. حجم عضلات بعد از تمرینات به حداکثر می رسد. به همین دلیل این مکمل ها با جذب سریع در بدن موجب رشد طولانی مدت عضلات می شوند و به بهبود عملکرد آنها کمک می کنند.

دوز مصرفی مکمل وی پروتئین چگونه است؟

دوز مصرفی این مکمل برای ورزشکاران با سایر افراد دیگر متفاوت است. این افراد در روز مجاز به مصرف یک الی دو قاشق چای خوری معادل 25 الی 50 گرم از این مکمل بعد از تمرینات ورزشی هستند. البته دستورالعمل تمامی برندهای این مکمل ها یکسان نیست. به همین دلیل قبل از مصرف، توصیه های روی جلد این محصولات باید به طور کامل مطالعه شود.

عوارض احتمالی مکمل پروتئین وی چیست؟

بدون شک مصرف بی رویه تمامی مکمل های تقویتی، زیان آور است. البته افرادی که از سلامت کامل بهره مند هستند، کمتر دچار عوارض احتمالی این محصولات می شوند. مکمل های حاوی پروتئین وی از پوکی استخوان جلوگیری می کنند و تاثیر مخربی روی کلیه های سالم به جا نمی گذارند، اما افراد دارای نارسایی کلیوی یا کبدی، بهتر است قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند. در حالت کلی، عوارض ناشی از مصرف این مکمل ها شامل موارد زیر می شوند:

  • حالت تهوع
  • نفخ شکم
  • اسهال
  • درد و خستگی عضلات
  • حساسیت

عوارض احتمالی مکمل پروتئین وی چیست؟

جمع بندی

مکمل پروتئین وی، یکی از محصولات باکیفیتی است که به دلیل خلوص بالای پروتئین برای بدن فواید بسیاری به همراه دارد. این مکمل با جذب سریع در بدن به افزایش حجم عضلات، کاهش اشتها، از بین بردن چربی ها، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از تحلیل عضلات بعد از ورزش، کنترل سطح قند خون، تنظیم فشار  و بسیاری از واکنش های آنابولیکی بدن کمک می کند. از این رو مصرف آن برای افرادی که از کمبود پروتئین رنج می برند، بسیار ضروری است. مکمل مورد نظر برای رفع نیازهای بدن در اشکال هیدرولیز شده، کنسانتره، ایزوله و میکرون پارتیکولار به تولید می رسد. این مکمل ها را با تجویز پزشک و در دوز مشخص شده مصرف کنید که به عوارض آن مانند اسهال، حالت تهوع، دردهای عضلانی، حساسیت و نفخ دچار نشوید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم