ویتامین E

نمایش 1–16 از 59 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

ویتامین E چیست و چه نقشی دارد؟

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی با اشکال مختلف است. نقش اصلی ویتامین E این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل  می کند و رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها آسیب برسانند را از بین ببرد. همچنین سیستم ایمنی را تقویت می کند و از تشکیل لخته در شریان های قلب جلوگیری می کند. ویتامین E توانایی محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد و همچنین کاهش تولید رادیکال های آزاد را در شرایط خاص دارد.

ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام های بدن مورد نیاز است. ویتامین E به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی که دارد، نقش مهمی در بدن ایفا می کند. اکسیداسیون با شرایط و بیماری های احتمالی متعددی از جمله سرطان، پیری، آرتریت و آب مروارید مرتبط است که ویتامین E در برابر اینها مؤثر است. ویتامین E یک ماده مغذی است که برای بینایی، تولید مثل و سلامت خون، مغز و پوست شما مهم است. همچنین کمبود ویتامین E می تواند باعث درد عصبی (نوروپاتی) شود. این ویتامین را می توان از طریق مکمل های ویتامین E دریافت کرد.

منابع طبیعی حاوی ویتامین E

ویتامین ای را می توان از برخی غذاهای طبیعی دریافت کرد. غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از:

  • روغن ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، روغن ذرت
  • آجیل و دانه ها: تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، بادام زمینی
  • میوه ها: کیوی، انبه، گوجه فرنگی
  • سبزیجات: اسفناج، بروکلی
  • انواع گوشت
  • لبنیات

منابع طبیعی حاوی ویتامین E

فواید مصرف مکمل های ویتامین E

همانطور که گفتیم، ویتامین ای خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله خواص ویتامین E برای سلامتی عبارتند از:

تاثیر مکمل ویتامین E بر کاهش استرس 

استرس اکسیداتیو شرایطی است که زمانی رخ می دهد که بین دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید و تجمع ترکیباتی به نام گونه های فعال اکسیژن (ROS) عدم تعادل وجود داشته باشد. این اتفاق می تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود. از آنجایی که ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند، مطالعات نشان داده اند که مکمل های ویتامین ای می توانند علائم استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و دفاع آنتی اکسیدانی را در برخی از افراد تقویت کنند.

تاثیر مکمل ویتامین E بر سلامت قلب و فشار خون

داشتن فشار خون بالا و سطوح بالای چربی های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. تحقیقات امیدوار کننده ای نشان می دهند که مکمل های ویتامین E ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی در برخی افراد کمک کند. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهند که مصرف ویتامین E همراه با مکمل‌های امگا 3 ممکن است سطح LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.

تاثیر مکمل ویتامین E بر سلامت قلب و فشار خون

تاثیر مکمل ویتامین E بر کبد

NAFLD شامل شرایطی است که باعث تجمع چربی در کبد می شود. بر اساس یافته های تحقیقاتی، مکمل های ویتامین E ممکن است برخی از جنبه های سلامتی را در افراد مبتلا به NAFLD بهبود ببخشند. یک بررسی در سال 2021 از هشت مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین E باعث کاهش سطح آنزیم های کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، کاهش سطح چربی خون و بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به NAFLD می شود. افزایش سطح AST و ALT می تواند نشان دهنده التهاب و آسیب کبد در افراد مبتلا به NAFLD باشد، بنابراین سطوح پایین تر آن ها نشان دهنده ی سلامت بیشتر است.

مکمل ویتامین E برای زنان و تاثیر آن روی قاعدگی

دیسمنوره وضعیتی است که با درد شدید و مکرر قاعدگی مانند گرفتگی و درد لگن مشخص می شود. تحقیقات امیدوار کننده ای نشان می دهد که مکمل های ویتامین E ممکن است درد زنان مبتلا به این بیماری را کاهش دهد. در یک مطالعه در سال 2018 بر روی 100 زن مبتلا به دیسمنوره، دیده شد که مصرف روزانه ویتامین E درد قاعدگی را تا حدودی تسکین می دهد حتی هنگامی که ویتامین ای با مکمل امگا 3 ترکیب شد، اثرات بهتری مشاهده شد.

بهترین مکمل های قاعدگی را می توانید از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

تأثیر قرص ویتامین E بر پوست

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است در کاهش آسیب UV در پوست موثر باشد. ویتامین E به صورت موضعی ممکن است به تغذیه و محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

تاثیر مکمل های ویتامین E بر مو

محققان ادعا کرده اند که ویتامین E فواید متعددی برای سلامت مو دارد. بیشتر ادعاها در مورد نقش ویتامین E در سلامت مو به خواص آنتی اکسیدانی آن مربوط می شود. آن ها معتقدند که ویتامین ای می تواند آسیب سلولی را کاهش دهد و رشد مو را بهبود بخشد. ویتامین E ممکن است به تقویت پوست سر نیز کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین می تواند در کاهش میزان استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد که باعث تجزیه سلول های فولیکول مو در پوست سر می شود، موثر باشد. همچنین ویتامین ای می تواند به از ریزش مو جلوگیری کند. به گفته برخی از افراد، ویتامین E می تواند به درخشندگی مجدد موهای آسیب دیده کمک کند.

تاثیر مکمل های ویتامین E بر مو

دیگر مزیت های ویتامین E :

مکمل های ویتامین E همچنین با چندین مزیت سلامتی دیگر مرتبط هستند:

این ویتامین ممکن است برای سلامت شناختی مفید باشد. حفظ سطح مطلوب ویتامین E و مصرف مکمل ها ممکن است به محافظت در برابر زوال شناختی کمک کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این مکمل ها برای افراد مبتلا به بیماری های شناختی مانند بیماری آلزایمر مفید هستند یا خیر.

این ویتامین ممکن است برای افراد مسن مفید باشد. از آنجایی که ویتامین E نقش مهمی در سلامتی مانند کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند، مکمل ها ممکن است برای افرادی که نیازهای بیشتری دارند یا در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین ای دریافت نمی کنند، مانند برخی از افراد مسن مفید باشد. همچنین ویتامین ای عملکرد ریه را نیز بهبود می بخشد.

مالیدن قرص ویتامین E به صورت موضعی

روغن درون قرص ویتامین E را می توان به صورت موضعی نیز برای پوست استفاده کرد. این روغن می تواند باعث چاقی صورت، رفع لک ها و چین و چروک ها و کاهش التهاب های پوستی شود. از آنجایی که ویتامین E حالت غلیظی دارد، بهتر است آن را قبل از خواب استفاده کنید تا کاملا جذب شود.

علائم کمبود ویتامین E

ابتلا به کمبود ویتامین E نادر است، مگر اینکه شما یک بیماری زمینه ای داشته باشید. همچنین دوزهای بالای ویتامین E می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. مشکل در راه رفتن یا هماهنگی، درد یا ضعف عضلانی، اختلالات بینایی و ناخوشی های عمومی می توانند از علائم و نشانه های کمبود ویتامین E در افراد باشند.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

سمیت ویتامین E زمانی است که مقدار بیش از حد ویتامین E در بدن انباشته می شود و باعث به خطر افتادن سلامتی می شود. با توجه به اینکه ویتامین های محلول در چربی در چربی ذخیره می شوند، می توانند در چربی بدن شما تجمع کنند، به خصوص اگر مقادیر بیش از حد آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها مصرف کنید. می توانید قبل از مصرف مکمل های ویتامین ای با پزشک یا داروساز مشورت نمایید و با خیال راحت این ویتامین را مصرف کنید.

مقدار نیاز روزانه ویتامین E: مقدار نیاز روزانه ویتامین E تقریبا 15 میلی گرم در روز است.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین E: از آن جایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، توصیه می شود مکمل های ویتامین E را همراه با وعده های غذایی که دارای چربی باشند مصرف کرد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

بهترین مکمل های ویتامین E

انتخاب یک مکمل ویتامین ای خوب برای استفاده از مزایای این ویتامین بسیار مهم است. بهتر است مکملی را انتخاب کنیم که بتواند نیازهای بدن به ویتامین ای را برطرف کند. مکمل های زیر از جمله بهترین مکمل های ویتامین E محسوب می شوند:

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم ویتامین ای یکی از مهم ترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت قلب و عروق است و این ویتامین باید روزانه در بدن تامین شود و سطوح مناسب آن در بدن حفظ گردد. با مصرف صحیح این ویتامین بدن به خوبی می تواند آن را جذب کند و از فواید آن استفاده کند. سلامت کبد، کاهش علائم پیش از قاعدگی، سلامت مو و… از فواید بینظیر مکمل های ویتامین ای است که به طور کامل آن ها را مورد بررسی قرار دادیم.

بهترین مکمل های ویتامین E را می توانید با مناسب ترین قیمت از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه کنید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم