ویتامین D

نمایش 1–16 از 111 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن کمک می کند تا کلسیم و فسفر را جذب و حفظ کند. ویتامین D ماده مغذی مورد نیاز بدن شما برای ساخت و حفظ استخوان های سالم است. بدن ما تنها زمانی می تواند کلسیم، جزء اصلی استخوان را جذب کند که ویتامین D کافی در بدن موجود باشد. ویتامین D همچنین بسیاری از عملکردهای سلولی دیگر را در بدن شما تنظیم می کند. ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و محافظت کننده عصبی آن از سلامت ایمنی، کمک به بهبود عملکرد ماهیچه ها و فعالیت سلول های مغز از خواص مهم ویتامین D هستند.

بدن شما زمانی که مستقیماً در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D را به طور طبیعی تولید می کند. شما همچنین می توانید ویتامین D را از برخی غذاها و مکمل ها دریافت کنید تا از سطح کافی ویتامین در خون خود اطمینان حاصل کنید. ویتامین D چندین عملکرد مهم دارد. شاید حیاتی ترین آنها تنظیم جذب کلسیم و فسفر و تسهیل عملکرد طبیعی سیستم ایمنی باشد. دریافت ویتامین D کافی برای رشد و نمو استخوان ها و دندان ها و همچنین بهبود مقاومت در برابر بیماری های خاص مهم است.

فواید مکمل ویتامین D برای بدن

ویتامین D بر جنبه های مختلف سلامتی بدن تاثیرات گوناگون و مهمی دارد. در ادامه به بررسی فواید این ویتامین می پردازیم.

تاثیر مکمل ویتامین D بر مبارزه با بیماری ها

علاوه بر فواید اولیه، تحقیقات نشان می دهند که ویتامین D همچنین ممکن است در موارد زیر نقش داشته باشد:

کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS): یک بررسی در سال 2018 از مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به MS مرتبط است .

کاهش احتمال بیماری قلبی: سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و سکته مرتبط است.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های شدید: اگرچه مطالعات متفاوتی انجام شده است، اما ویتامین D احتمال ابتلا به آنفولانزای شدید و کووید-19 را کاهش می دهد. یک بررسی اخیر نشان داد که سطوح پایین ویتامین D به سندرم دیسترس تنفسی حاد کمک می کند.

کاهش افسردگی با مکمل های ویتامین D

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش خطر افسردگی داشته باشد. بررسی 7534 نفر نشان داد کسانی که احساسات منفی را تجربه کردند و مکمل های ویتامین D دریافت کردند، متوجه بهبود علائم شدند. مکمل ویتامین D ممکن است به افراد مبتلا به افسردگی که کمبود ویتامین D نیز دارند کمک کند. مطالعه دیگری، سطوح پایین ویتامین D را به عنوان یک عامل خطر برای علائم شدیدتر فیبرومیالژیا، اضطراب و افسردگی شناسایی کرد.

تاثیر مکمل های ویتامین D بر کاهش وزن

افرادی که وزن بالاتری دارند، بیشتر در معرض کاهش سطح ویتامین D قرار دارند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به چاقی که علاوه بر پیروی از یک برنامه رژیم غذایی کاهش وزن، مکمل های ویتامین D دریافت کردند نسبت به اعضای گروهی که فقط برنامه غذایی را دنبال می کردند، وزن و توده چربی بیشتری از دست دادند. در یک مطالعه قدیمی‌تر، افرادی که روزانه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کردند نسبت به دیگر افراد، وزن بیشتری از دست دادند. محققان می گویند که کلسیم اضافی و ویتامین D ممکن است اثر سرکوب کننده اشتها داشته باشند.

ارتباط مکمل های ویتامین D و کاهش وزن

تاثیر مکمل ویتامین D بر سلامت مو

کمبود ویتامین D در بدن شما می تواند منجر به ریزش مو شود. یکی از نقش های ویتامین D تحریک فولیکول های موی جدید و قدیمی است. وقتی ویتامین D کافی در سیستم شما وجود نداشته باشد، رشد موهای جدید می تواند متوقف شود. کمبود ویتامین D با آلوپسی، یک بیماری خود ایمنی که باعث ایجاد لکه های طاسی در پوست سر و سایر نواحی بدن می شود، مرتبط است. هم مردان و هم زنان می توانند آلوپسی را تجربه کنند. یک مطالعه دیگر نشان می دهد زنان 18 تا 45 ساله که آلوپسی یا سایر انواع ریزش مو را تجربه کرده‌اند، سطح ویتامین D پایینی دارند. همانطور که گفتیم ویتامین D در ایجاد فولیکول های جدید مو نقش دارد. فولیکول های مو منافذ بسیار ریزی هستند که از آن موهای جدید رشد می کنند. فولیکول های جدید ممکن است به حفظ ضخامت مو کمک کنند و از ریزش زودرس موهای موجود جلوگیری کنند. به دلیل این ارتباط، دریافت مقادیر کافی ویتامین D می تواند از رشد مجدد مو حمایت کند.

قرص ویتامین D برای مردان

ویتامین D ممکن است از سلول های لایه ی درون رگ ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و در نتیجه نعوظ را بهبود بخشد. همچنین، کمبود ویتامین D با خطر قلبی عروقی مرتبط است که می تواند بر عملکرد جنسی نیز تأثیر بگذارد. سطوح سالم ویتامین D ممکن است این خطر را کاهش دهد و به نوبه خود برای سلامت جنسی مفید باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که ویتامین D نقش اساسی در عملکرد جنسی مردان دارد و مکمل می تواند آن را بهبود بخشد.

قرص ویتامین D برای مردان

منابع غذایی حاوی ویتامین D

این ویتامین را در مواد غذایی مختلف نیز می توان یافت. موارد زیر از جمله غذاهایی هستند که منابع خوبی برای تامین ویتامین D به شمار می روند:

  • ماهی قزل آلا
  • قارچ‌ها
  • زرده تخم مرغ
  • میگو
  • کنسرو تن ماهی
  • روغن کبد ماهی

منابع غذایی حاوی ویتامین D

چه افرادی با کمبود ویتامین D مواجه هستند؟

ممکن است افراد به دلایل مختلف دچار کمبود ویتامین D شوند. این دلایل عبارتند از: 

  • ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.
  • ویتامین D کافی را از غذا جذب نمی کنند (یک مشکل سوء جذب).
  • به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند.
  • کبد یا کلیه های افراد نمی توانند ویتامین D را به شکل فعال آن در بدن تبدیل کنند.

کمبود ویتامین D می تواند منجر به از دست دادن تراکم استخوان شود که می تواند به پوکی استخوان و شکستگی (استخوان های شکسته) کمک کند. کمبود شدید ویتامین D همچنین می تواند منجر به بیماری های دیگر شود. در کودکان می تواند باعث راشیتیسم شود. راشیتیسم یک بیماری نادر است که باعث نرمی و خمیدگی استخوان ها می شود. و در بزرگسالان، کمبود شدید ویتامین D منجر به استئومالاسی می شود. استئومالاسی باعث ضعف استخوان ها، درد استخوان و ضعف عضلانی می شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

دریافت بیش از حد ویتامینD معروف به سمیت ویتامینD می تواند مضر باشد. علائم مسمومیت عبارتند از تهوع، استفراغ، کم اشتهایی، یبوست، ضعف و کاهش وزن. ویتامین D اضافی نیز می تواند به کلیه ها آسیب برساند. ویتامین D بیش از حد باعث افزایش سطح کلسیم در خون شما می شود. سطوح بالای کلسیم خون (هیپرکلسمی) می تواند باعث گیجی، بی نظمی و مشکلات ریتم ضربان قلب شود. بیشتر موارد مسمومیت با ویتامین D زمانی اتفاق می افتد که فردی از مکمل های ویتامین D بیش از حد استفاده کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث مسمومیت با ویتامین D نمی شود، زیرا بدن میزان تولید این ویتامین را محدود می کند.

بهترین زمان برای مصرف مکمل های ویتامین D

همانطور که گفتیم ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، از این رو بهتر است همراه با وعده های غذایی مصرف شود. اگر این مکمل ها همراه با غذاهایی که دارای چربی مفید هستند، استفاده شوند بیشترین جذب و تاثیر را خواهند داشت و بهترین زمان مصرف ویتامین D را هنگام صبح و همراه با با وعده صبحانه می‌توان دانست. اگر از آن دسته افرادی هستید که به هر دلیل صبحانه نمی‌خورید، مصرف این ویتامین را به وعده ناهار موکول کنید. توصیه می‌شود که در کنار وعده شام از مصرف قرص ویتامین D پرهیز شود.

ویژگی های یک مکمل ویتامین D خوب

از ویژگی هایی که استفاده از مکمل های ویتامین D را ضروری می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع نیاز کامل روزانه بدن به ویتامین D3
  • مؤثر در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها
  • حفظ سلامت و استحکام استخوان و دندان
  • متعادل نگه داشتن سطح کلسیم در خون
  • بهبود جذب کلسیم و فسفر از روده ها
  • جلوگیری از ضعیف و شکننده شدن استخوان ها
  • مؤثر در رشد و نگهداری از بافت های استخوانی
  • کاهش ریسک ابتلا به پوکی و نرمی استخوان و پرانتزی شدن پا
  • کمک به رشد و تقسیمات سلولی
  • کاهش سطح کلسترول بد در بدن (LDL)
  • جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و کاهش علائم افسردگی

بهترین مکمل های ویتامین D

انتخاب یک مکمل ویتامین D خوب برای استفاده از مزایای این ویتامین بسیار مهم است. موارد زیر از جمله بهترین مکمل های ویتامین D محسوب میشوند:

نتیجه گیری

تقریبا استفاده از مکمل های ویتامین D برای همه ی افراد مناسب است و توصیه می شود، زیرا این مکمل ها بر جنبه های مختلف سلامتی افراد نقش بسزایی دارند. مکمل های ویتامین D بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از سلامت استخوان ها و بهبود بخش جذب کلسیم و فسفر مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این مکمل ها با توجه به مزایایی که دارند، برای تمام افراد می تواند مفید باشد.

بهترین مکمل های ویتامین D را می توانید از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه کنید.

 

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم