ویتامین های گروه B

نمایش 1–16 از 102 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

ویتامین‌های گروه B را بشناسید

ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در سلامتی و عملکرد بهتر بدن انسان ها دارند. یکی از انواع این مواد معدنی مهم، ویتامین های گروه B هستند. این گروه از ویتامین ها شامل انواع مختلفی مانند ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین ب3، ویتامین ب5، ویتامین ب6، ویتامین ب7، ویتامین ب9 و ویتامین ب12 است. هر یک از این ویتامین ها دارای ویژگی خاصی هستند و وجود آن ها برای بدن انسان ضروری است. برای رفع نیاز بدن به این ویتامین ها و تامین آن ها برای بدن می توان از قرص های مکمل غذایی نیز در کنار روتین تغذیه ای مناسب استفاده کرد.

درباره ویژگی های این گروه باید گفت، این ویتامین ها جزء ویتامین های محلول در آب هستند و وظایف بسیار مهمی همچون کمک به ساخت سلول های خونی، کمک به حفظ سلامت اندام های مختلف بدن و پوست دارند. این گروه از ویتامین ها در حفظ سلامت مغز نیز تاثیرگذار هستند. برای تامین نیاز بدن به گروه ویتامین ب، می توان از قرص های مکمل ب کمپلکس استفاده کرد و این نیاز را با مصرف یک قرص که شامل همه گروه های ویتامین ب است، برطرف کرد. ویتامین های ب دارای اسامی اختصاصی هستند که برای آشنایی بیشتر در زیر آن ها را ذکر خواهیم کرد:

  • ویتامین ب1: تیامین
  • ویتامین ب2: ریبوفلاوین
  • ویتامین ب3: نیاسین
  • ویتامین ب5: پنتوتنیک اسید
  • ویتامین ب 6: پیریدوکسین
  • ویتامین ب 7: بیوتین
  • ویتامین ب 9: فولیک اسید
  • ویتامین ب12: کوبالامین

حال که با اسامی اختصاصی ویتامین های ب آشنا شدید، در ادامه به بیان ویژگی ها، خواص و علائم کمبود هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

ویتامین های گروه B

ویتامین تیامین را بیشتر بشناسید

تیامین اولین زیرمجموعه از ویتامین های گروه B محسوب می شود. منابع این گروه ویتامین شامل گوشت، حبوبات مختلف، آجیل و غلات است. برای تامین این ویتامین باید مواد غذایی که سرشار از آن است را مصرف کرد. تیامین دارای خواص بسیاری برای تقویت سیستم عصبی و اختلالات مربوط به آن است. برای درمان اختلالات سیستم عصبی مانند خواب رفتگی، بی حس شدن، سوزش و گزگز می توان از تیامین استفاده کرد. ویژگی های این ویتامین باعث می شود پزشکان از آن در درمان بیماری هایی از جمله آلزایمر استفاده کنند. ویتامین ب1 برای درمان اعتیاد نیز کاربرد دارد.

کمبود تیامین چه علائمی دارد؟

کمبود تیامین دارای علائمی است که کمک می کند افراد راحت تر به کمبود این ماده در بدن پی ببرند. کاهش وزن یکی از علائم کمبود این ویتامین محسوب می شود. افرادی که با کمبود ویتامین ب1 مواجه باشند علائم دیگری مانند از دست دادن حجم توده عضلانی بدن، بروز مشکلات مختلف قلبی، نداشتن اشتها، ضعف حافظه و گزگز شدن دست و پا دارند.

با ویژگی های ریبوفلاوین بیشتر آشنا شوید

دومین نوع از ویتامین های گروه ب، ریبوفلاوین است. از منابع این ویتامین می توان گوشت، لبنیات، تخم مرغ، بعضی از سبزیجات و آرد را نام برد. این ویتامین تاثیر بسیار فراوانی در درمان بیماری های مختلفی مانند میگرن، سوزش پا و گرفتگی عضلات دارد. بعضی از کارکردهای بدن از جمله فعالیت صحیح سلول ها و سیستم گوارش نیازمند به ویتامین ب2 هستند. سلول های خونی و مغزی نیز برای ادامه حیات و فعالیت های خود به این ویتامین نیاز دارند.

چگونه متوجه کمبود ریبوفلاوین شوید؟

علائمی وجود دارد که به شما می گوید از کمبود این نوع ویتامین رنج می برید. ریزش مو یکی از هشدارهای کمبود این ویتامین در بدن است. بروز بیماری های پوستی و خارش چشم ها از دیگر علائم کمبود آن هستند. اگر احساس سوزش در اطراف دهان یا حتی احساس ورم در ناحیه دهان و گلوی خود را دارید، با کمبود ویتامین ب2 مواجه هستید.

ویژگی های نیاسین چیست؟

نیاسین یا همان ب3 یکی دیگر از ویتامین های گروه ب محسوب می شود که در موادی مانند تخم مرغ، شیر، ماهی، حبوبات و سبزیجات مختلف وجود دارد. از این ویتامین برای درمان گرفتگی عروق و دیابت استفاده می شود. مصرف دوز زیاد نیاسین برای بیماران مبتلا به کلسترول خون تجویز می شود. ویتامین ب3 با تشخیص پزشک برای افرادی که به حمله قلبی دچار شده باشند، توصیه می شود.

علائم کمبود نیاسین چیست؟

کمبود ویتامین ب3 یا همان نیاسین باعث بروز علائم زیر می شود:

  • احساس افسردگی
  • داشتن احساس خستگی مداوم
  • اسهال، یبوست
  • تغییر رنگ پوست به رنگ قهوه ای در اثر تماس آفتاب با آن
  • داشتن حالت تهوع و بالا آوردن و…

این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین نیاسین در بدن هستند و به احتمال بسیار زیاد بعد از مصرف ویتامین ب3 دیگر این علائم را مشاهده نخواهید کرد.

همه چیز درباره پنتوتنیک اسید

ویتامین ب5 یا همان پنتوتنیک اسید از دیگر زیرمجموعه های خانواده بزرگ ویتامین های گروه ب محسوب می شود. منبع اصلی این ویتامین، مواد غذایی گیاهی و حیوانی است. آووکادو، ماهی تن، جگر، تخمه آفتاب گردان و قارچ از منابع پنتوتنیک اسید محسوب می شوند. از این ویتامین می توان در درمان بیماری هایی همچون آسم، آلرژی ها، اعتیاد و ریزش مو استفاده کرد. ویتامین ب5 نقش موثری در تنظیم سوخت و ساز مواد غذایی مختلف مانند چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات دارد. علائمی مانند از دست دادن اشتها، داشتن حس بی قراری، سردرد، تغییرات خلق و خو و سوزش دست و پا نشان دهنده کمبود این ویتامین هستند.

با پیریدوکسین بیشتر آشنا شوید

ویتامین ب6 در موادی همچون مرغ، نخود، ماهی سالمون، سیب زمینی و ماهی تن یافت می شود. نقش اصلی این ویتامین در بدن تن تنظیم سوخت و ساز است و فعالیت های آنزیمی بدن توسط این ویتامین انجام می شود. بدن انسان برای رشد مغز و تنظیم عملکرد فعالیت های سیستم ایمنی به پیریدوکسین احتیاج دارد. وجود این نوع ویتامین برای فعالیت های تجزیه ای مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و چربی ها ضروری است. پزشکان ممکن است از ویتامین ب6 برای برطرف کردن حالت تهوع مخصوصا در خانم های بارداری که ماه های اولیه حاملگی را تجربه می کنند، استفاده کنند.

بهترین منابع ویتامین های گروه ب

کمبود پیریدوکسین چه علائمی دارد؟

کاهش این نوع ویتامین های گروه ب در بدن با علائم زیر خود را نشان می دهد:

  • داشتن احساس ناتوانی و افسردگی
  • مبتلا شدن به کم خونی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • حس گیجی و منگی
  • متورم شدن سطح زبان
  • ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب و دهان و…

این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین ب6 در بدن هستند. برای برطرف کردن این علائم باید به مصرف مواد غذایی سرشار از پیریدوکسین بپردازید.

همه چیز را درباره بیوتین بدانید

ویتامین ب7 یا همان بیوتین که به ویتامین H نیز شناخته می شود، در اغلب مواد غذایی وجود دارد. از مناسب ترین منابع آن می توان دانه آفتابگردان، ماهی سالمون، گوشت قرمز و تخم مرغ را نام برد. ویتامین ب7 خواصی دارد که باعث می شود بیشتر برای درمان های زیبایی مانند پوست، مو و ناخن مورد استفاده قرار بگیرد. این ویتامین نیز مانند سایر ویتامین های گروه ب در کمک به تجزیه مواد غذایی که شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین می شود، نقش زیادی دارد. بیوتین به متعادل کردن DNA نیز کمک می کند. کمبود بیوتین با علائمی مانند شکستن مداوم ناخن ها، نازکی موها، بروز افسردگی، داشتن احساس خستگی و… خود را نشان می دهد. افرادی که به دنبال تقویت موها و ناخن خود هستند، بهتر است مصرف این ویتامین را به روتین مراقبتی خود اضافه کنند. بهترین مکمل های این ویتامین عبارتند از:

ویتامین فولیک اسید چه ویژگی هایی دارد؟

ویتامین فولیک اسید یا همان ویتامین ب9 نوع دیگری از ویتامین های گروه ب است. این ویتامین به مقدار زیادی در مواد غذایی گیاهی و حیوانی از جمله آووکادو، پرتقال، لوبیا، سبزیجاتی که دارای برگ های تیره هستند و آجیل یافت می شود. وظیفه این ویتامین در بدن تنظیم سوخت و ساز است و در تنظیم DNA نیز نقش دارد. از علائم کمبود آن می توان به تغییرات خلق و خو و بد خلقی، داشتن احساس ضعف و سردرد اشاره کرد. همچنین از مهم ترین علائم کمبود فولیک اسید می توان کم خونی را نام برد. بهترین مکمل های حاوی فولیک اسید عبارتند از:

کوبالامین چه خصوصیاتی دارد؟

ویتامین ب 12 یا همان کوبالامین آخرین نوع از گروه ویتامین های ب است. این ویتامین در مواد غذایی حیوانی مانند انواع گوشت سفید و قرمز وجود دارد. مصرف این ویتامین مخصوصا برای افرادی که دارای رژیم های گیاهی یا گیاهخواری هستند، واجب است. عوارضی مانند افسردگی، یبوست و نداشتن اشتها از نشانه های کمبود ویتامین ب12 هستند. بهترین محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از:

ویتامین های گروه ب

جمع بندی

ویتامین های گروه B از مهم ترین ویتامین هایی هستند که نقش بسیار زیادی در بدن دارند. این ویتامین ها روی اکثر فعالیت های حیاتی بدن تاثیرگذار هستند و کمبود آن ها باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد و بیماری های فراوانی می شود. این ویتامین ها در اکثر مواد غذایی وجود دارند، اما در صورت عدم تامین میزان مورد نیاز آن برای بدن، مصرف مکمل های دارویی آن توسط پزشکان تجویز می شود. با مصرف مکمل ب کمپلکس می توان نیاز بدن به تمامی گروه های ویتامین ب را برطرف کرد. بهترین مکمل های حاوی ویتامین های گروه ب عبارتند از:

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم