قرص میگرن و سردرد

نمایش دادن همه 15 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

میگرن و سردرد

یکی از اختلالات عصبی که جزو شایع ‌ترین بیماری‌ ها در دنیا شناخته می شود، میگرن و سردرد است. این درگیری اعصاب نه چندان جالب در چه مواقعی به سراغ انسان می‌ آید؟ شاید شما هم سر دردهای عجیبی را در طول دوره زندگی خود تجربه کرده‌ اید؛ چه چیزی شما را آرام کرده است و باعث کاهش درد ناشی از سردرد و میگرن شما شده است؟ برای پاسخگویی به این سوالات ابتدا لازم است که این مهمان ناخوانده را بیشتر بشناسیم و عواملی که باعث می‌ شود به میگرن دچار شویم را شناسایی کنیم، به اصطلاح، اول درد را بشناسیم و بعد به سراغ درمان برویم. برای درمان و شناخت هر چه بهتر این مریضی، پیشنهاد می‌ کنم این مقاله را از دست ندهید.

میگرن چیست؟

خیلی از افراد ممکن است میگرن را با سردرد اشتباه بگیرند، در مورد این تعریف می‌ توان گفت که میگرن نوعی سردرد قوی شناخته می شود که ممکن است به صورت شایع با علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ و حساس شدن به نور همراه باشد؛ متاسفانه میگرن ممکن است ساعت‌ها و روزها صبر و تحمل شما را محک بزند. در تعریفی دیگر می‌ توان گفت که این سر درد شدید امکان دارد درد شدید ضربان دار یا احساس نبض در طرفی از سر را به وجود بیاورد. جالب است بدانید این مهمان ناخوانده قبل از وارد شدن در میزند و ورود خود را اعلام می کند؛ علائم این ورود می‌ تواند به صورت یک هاله شامل اختلال و تار شدن بینایی یا سوزن سوزن شدن بخشی از اعضای مختلف بدن و حتی مشکل در صحبت کردن باشد. اینجا است که ما به سراغ درمان خواهیم رفت و چه درمانی بهتر از پیشگیری؛ این پیشگیری می تواند شامل داروهای طبیعی و موثر و تغییر سبک زندگی باشد.

میگرن چیست؟

علائم میگرن را بشناسید

همانطور که اشاره شد، میگرن و سردرد می‌ تواند قبل از ایجاد تداخل در امور ما علائمی را به همراه خود داشته باشد و به اصطلاح مرحله به مرحله پیش برود که در ادامه این مراحل و نشانه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

پرودروم

طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 60 درصد افرادی که به میگرن دچار می شوند، در ساعت ها و روزهای قبل از مرحله حمله، علائمی مثل مواردی که در ادامه توضیح داده شده است، در بدن آن ها ظاهر می شود.

  • حساسیت نسبت به نور، صداها و بو
  • خستگی و بی حالی
  • هوس غذای شدید یا بی اشتهایی
  • تغییر در خلق و خو و رفتار
  • تشنگی و عطش
  • نفخ شکمی
  • یبوست یا اسهال

مرحله هاله

این مرحله از علائم پیش از میگرن و سردرد از سیستم عصبی بدن سر چشمه می گیرد و ممکن است بینایی فرد را تحت تاثیر قرار بدهد. این علائم می توانند به صورت دوره ای از 5 دقیقه تا کمتر از 1 ساعت طول بکشد. در مورد جزئیات چگونگی این هاله و علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرحله توهم؛ یعنی دیدن نقطه سیاه، فلاش های نور یا چیزهایی که در دید ما وجود ندارند.
  • سیاهی رفتن دید به صورتی که انگار داخل تونل هستید و به انتهای تونل نزدیک می شوید.
  • ممکن است قادر به دیدن درست نباشید.
  • به اصطلاح گز گز کردن و بی حسی در یک طرف بدن خود احساس کنید.
  • نمی توانید خوب و واضح صحبت کنید.
  • احساس سنگینی در پاها و دستان دارید.
  • شنیدن صدای زنگ در گوش احساس می کنید.
  • تغییرات بویایی، چشایی و لامسه توجه شما را بیش از قبل به خود جلب می کند.

مرحله هاله

مرحله «حمله»

در این مرحله میگرن و سر درد شروع به بیشتر نشان دادن خود در بدن می کند و وجود آن بیشتر احساس می شود. شروع آن می تواند به اندازه یک درد مبهم و خفیف باشد که در نهایت به درد ضربان دار برسد. این علائم با انجام هر چه بیشتر فعالیت های بدنی شدیدتر می شود و می تواند از یک طرف سر شما به طرف دیگر شروع به رژه رفتن بکند!

طبق تحقیقات متخصصین پزشکی می توان گفت که 80 درصد افراد با ابتلا به میگرن ممکن است دچار حالت تهوع و نیمی دیگر با استفراغ مواجه شوند. در مواقعی شدت این درد می تواند با رنگ پریدگی هم همراه باشد؛ البته در همه مواقع به این صورت نیست. پس خودتان را زیاد نگران این موضوع نکنید و زمان ابتلا به میگرن در گوشه ای به استراحت بپردازید و ذهن خود را رها کنید تا علائم آن کمتر باعث اختلال در عملکرد شما شود. بیشتر سر دردهای میگرنی ممکن است چیزی در حدود 4 ساعت هم طول بکشد و در حالت های خیلی شدید این زمان به 3 روز هم برسد. نکته ای که باید توجه داشت مبتلا شدن به سردرد و میگرن به تعداد دفعات 2 تا 4 بار در ماه می تواند معمولی باشد. این مقدار در انسان های مختلف متغیر است و امکان این وجود دارد که حتی سالی یک بار هم اتفاق بیفتد!

آخرین مرحله از میگرن و سر درد

در آخر و اتمام میگرن یک سری علائم می تواند تا یک روز پس از حمله میگرنی در بدن ادامه داشته باشد. این علامت ها عبارت هستند از:

  • احساس خستگی و تغییر رفتاری «بد اخلاقی»
  • احساس شادابی غیر معمول و بیش از حد
  • درد و ضعف عضلانی
  • هوس شدید غذایی یا بی اشتهایی

علائم سر درد چیست و چه ارتباطی با میگرن دارد؟

همانطور که اشاره شد، در برخی موارد سر درد با علائم میگرن اشتباه گرفته می شود و این در حالی است که اکثر سر دردها گذرا هستند و از بین می روند و هیچ ارتباطی با علائم یک بیماری یا اختلالی مثل میگرن ندارند. سردردها نیز می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشند، ولی برای بهبود سریع تر سردردها چه می توان کرد؟ در ادامه به چند نکته درباره بهبود هر چه سریع تر این درد اشاره خواهیم کرد.

  • آب زیاد بنوشید.
  • اگر دچار بیماری قبلی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، استراحت کافی داشته باشید.
  • سعی کنید که آرام باشید، زیرا استرس می تواند سر درد را بدتر کند!
  • تمام سعیتان را بکنید که در خانه بمانید و در صورت بالا بودن دمای بدنتان و احساس عدم توان در انجام امور روزانه خود از تماس با دیگران بپرهیزید.

علائم سر درد چیست و چه ارتباطی با میگرن دارد؟

علت ابتلا به میگرن و سر درد چیست؟

با وجود پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی هنوز دلیل مشخصی برای ابتلا به میگرن پیدا نشده است. با این حال در مورد میگرن می توان گفت که سر دردهای ناشی از آن به تغییرات مغز و ژنتیک افراد مربوط می شود. به گفته دانشمندان، میگرن زمانی شروع می شود که سلول های عصبی در بدن به صورت بیش فعال سیگنال هایی را ارسال می کنند که عصب سه قلو را تحریک کرده و موجب می شود که مواد شیمیایی مثل سروتونین و کالکیتونین آزاد شود. این عمل باعث متورم شدن رگ های خونی در سر خواهد شد، درنتیجه این فرآیند فعالیت سلول عصبی باعث التهاب و درد می شود. با وجود این تفاسیر تعدادی از محرک ها برای میگرن و سر درد وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تغییرات هورمونی: به نظر می رسد نوسان استروژن در زنان مثل دوره های مرتبط با قاعدگی، بارداری و یائسگی باعث بروز سر دردهای شدید در زنان شود.

داروهای هورمونی: داروهایی مثل داروی ضدبارداری می تواند میگرن را بدتر کند، اما در برخی بدن ها هم ممکن است مصرف این داروها تاثیری نداشته باشد.

نوشیدنی: نوشیدن مایعاتی مثل الکل، شراب و کافئین بیش از حد (قهوه) می تواند سر دردهای میگرنی را به همراه داشته باشد.

استرس: به عنوان یکی از مخرب ترین عوامل تحریک میگرن و سر درد می توان به استرس ناشی از محیط کار یا خانه اشاره کرد.

محرک های حسی: چراغ های چشمک زن و نورهای روشن می تواند باعث ایجاد میگرن شود. موارد دیگری هم مثل صداهای بلند، بوهای قوی عطر و ادکلن، تینر، رنگ و دود ماشین ها ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد و تشدید میگرن شود.

نوسانات خوابیدن: در برخی افراد کم خوابی یا خواب بیش از حد ممکن است باعث ایجاد میگرن شود.

فعالیت فیزیکی شدید: این مورد شامل فعالیت های جسمی شدید به خصوص رابطه جنسی شدید است که میگرن را در فرد ایجاد می کند.

تغییرات آب و هوا: تغییرات آب و هوایی هم از جمله عوامل بروز میگرن در افراد است.

مواد خوراکی: مصرف مواد غذایی که بسیار شور هستند یا پنیرهای مانده می تواند از جمله عوامل بروز سر درد و میگرن باشد.

علت ابتلا به میگرن و سر درد چیست؟

احتمال بروز میگرن و سر درد در چه مواقعی بیشتر است؟

در مورد عوامل بروز سر دردها و میگرن و مواردی که می تواند در آن این دردها بیشتر خودشان را نشان دهند، فرمول خاصی وجود ندارد، ولی با این حال طبق تحقیقات به عمل آمده توسط بنیاد میگرن آمریکا می تواند چند دسته بندی و عامل در مورد افرادی که بیشتر در معرض سر دردهای میگرنی هستند، وجود داشته باشد که به این ترتیب است:

  • جنسیت: زنان تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند.
  • سن: به طور معمول افراد بین سنین 10 تا 40 سال بیشتر دچار سر دردهای میگرنی می شوند.
  • ژنتیک: با توجه به سوابق خانوادگی می توان گفت که از هر 5 نفر در افراد دارای میگرن، 4 نفر آنها افرادی در خانواده دارند که به میگرن دچار هستند. اگر یکی از والدین این مدل سر درد را داشته باشد، احتمال 50 درصد وجود دارد که فرزند هم مانند او به میگرن و سر درد دچار شود و اگر هم پدر و هم مادر دچار این سر دردها باشند، این احتمال به 75 درصد افزایش پیدا می کند.

علاوه بر این ها عواملی هم وجود دارند که می توانند در سر دردهای میگرنی دخیل باشند، مثل افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، اختلالات خواب و صرع که شانس شما برای میزبانی از این درد طاقت فرسا را افزایش می دهد.

انواع میگرن را بشناسید

با توجه به اطلاعاتی که تا به اینجا در مقاله راجع به میگرن و سر درد ارائه داده شد، به طور کلی می توان گفت که میگرن به چند دسته تقسیم می شود و در ادامه از رایج ترین آنها تا نادرترین انواع آن را ارائه خواهیم داد.

میگرن قاعدگی

میگرن قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که قاعدگی شروع می شود و علائم خود را نشان می دهد.

میگرن خاموش

این نوع از میگرن را استافالژیک هم می گویند که مراحل «هاله» که در بالا توضیح داده شد، بدون سر درد در بدن ظاهر می شود.

میگرن دهلیزی

مشکلاتی مثل تهوع و استفراغ، عدم تعادل و سرگیجه در این دسته میگرن قرار می گیرد که بیشتر شامل حال افرادی می شود که سابقه بیماری حرکتی دارند.

میگرن شکمی

متخصصان تا به امروز موفق به کشف موارد زیادی از علت این نوع میگرن نشده اند. این نوع میگرن که اغلب در کودکان اتفاق می افتد، با عوارضی مثل درد معده، حالت تهوع و استفراغ همراه است. در صورت عدم رسیدگی به نوع میگرن ها در کودکی، ممکن است در بزرگسالی هم عوارضی را به همراه داشته باشد.

میگرن همی پلژیک «Hemiplegic»

این نوع میگرن شامل یک دوره کوتاه بی حسی و ضعف در یک طرف بدن می شود و ممکن است احساس سر بودن بدن، سرگیجه یا تغییرات بینایی را در فرد ایجاد کند.

میگرن همی پلژیک «Hemiplegic»

میگرن چشمی

میگرن چشمی یا شبکیه باعث اختلال کوتاه مدت بینایی می شود که با درد پشت چشم همراه است و ممکن است به بقیه نقاط سر سرایت کند.

میگرن با «هاله» مغزی

در این نوع از میگرن و سر درد بروز آن ممکن است باعث شود احساس سرگیجه، منگی و حس عدم تعادل به فرد دست دهد و قبل از مرحله سر درد میگرنی اتفاق بیفتد. این نوع میگرن با علائمی چون مشکل صحبت کردن، شنیدن صدای زنگ در گوش و استفراغ ممکن است همراه شود. درمورد این نوع از میگرن می توان گفت که به طور عمده زنان بالغ را تحت تاثیر قرار می دهد و با تغییرات هورمونی نیز در ارتباط است.

میگرن شدید

این وضعیت از دردهای میگرنی ممکن است تا 72 ساعت طول بکشد و درد یا حالت تهوع آنقدر شدید شود که لازم باشد فرد به مراکز درمانی یا بیمارستان مراجعه کند. در برخی مواقع دیده شده است که ترک کردن دارو یا بالعکس مصرف داروی سر خود باعث بروز این نوع میگرن در بدن شده است.

میگرن چشمی شدید

این نوع از میگرن و سردرد باعث درد در اطراف چشم فرد می شود و در مواردی عضله صورت را فلج می کند که نیازمند اقدام فوری پزشکی است.

میگرن چشمی شدید

بهترین قرص سر درد عصبی چیست؟

بسیاری از افرادی که دچار سردردهای میگرنی و عصبی می شوند، با قرص هایی مثل ایبوپروفن، پاراستامول و آسپرین آشنا هستند و مصرف این قرص ها توانسته است تا حدودی درد آن ها را تسکین دهد. برخی قرص ها اگر در زمان مناسب و در مراحل بروز نشانه های اولیه میگرنی مصرف شوند، می توانند موثر واقع شوند. علاوه بر باور غلط برخی که قرص را درست در زمان بروز درد استفاده می کنند، باید گفت که زمان بندی درست در مصرف قرص های ضد درد می تواند زمان کافی برای حل شدن و جذب شدن در خون را فراهم کند تا این قرص ها بتوانند کاربردی واقع شوند. برای جذب بهتر قرص های تسکین دهنده درد، پیشنهاد می شود که نوع محلول در آب از آن ها تهیه شود تا جذب سریع تری در بدن اتفاق بیفتد. اگر هم به دلیل حالت تهوع نمی توانید دارو را قورت دهید، می توانید از شیاف های ضد درد استفاده کنید.

ترکیبات گیاهی موثر برای درمان میگرن چه ترکیباتی هستند؟

علاوه بر قرص ها و داروهای شیمیایی برای بهبود سر درد و میگرن درمان های گیاهی نیز وجود دارند. در مورد داروهای گیاهی می توان گفت که درمان گیاهی میگرن و سر درد از درمان های کهن و قدیمی عصر زیست انسان است. تمدن هایی مثل یونان، مصر، بین النهرین، آسیای شرقی و حتی ایران در گذشته همواره از اطبا و حکیم های زیادی در دربار خود برخوردار بودند که برای اکثر درمان های خود از ترکیبات گیاهی استفاده می کردند، مثل نعناع تند، عصاره درخت بید، زنجبیل، کافئین، تخم گشنیز و ….

سخن پایانی

با توجه به رایج بودن میگرن و سردرد در افراد مختلف می توان گفت داشتن اطلاعات و راه های درمان آن در افراد باعث می شود که راه های پیشگیری و درمان آن به خوبی شناخته شود تا آگاهی لازم در مواجهه با این دردها برای مردم شکل بگیرد. در برخی زمان ها ممکن است با وجود رعایت کردن تمامی نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد، باز هم علائم سر درد باقی بماند و طولانی شود. اگر با احساس سفتی گردن شدید، تب، استفراغ، بی حسی بدن یا ضعف در اندام های بدن و تکلم مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید و از درمان های بدون تجویز پزشک و متخصص بپرهیزید. لازم به ذکر است که مصرف تمامی داروها و قرص های ضد سر درد و میگرن باید زیر نظر پزشک داروساز یا پزشک متخصص صورت پذیرد.

شما می توانید داروهای مرتبط با میگرن و سردرد را با اطمینان از اصالت محصول و قیمت مناسب، از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم