مولتی ویتامین کودکان

نمایش 1–16 از 49 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

مولتی ویتامین کودکان چیست؟

ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، برای رشد و نمو کودکان ضروری می باشند. مولتی ویتامین ها، مکمل هایی هستند که حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم در مقادیر مختلف هستند. این مکمل ها، معمولاً در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول، شربت یا پودر، در دسترس مردم قرار دارند. کودکان می توانند مواد مورد نیاز بدن خود را با مصرف غذاهای متنوع تامین کنند، اما در برخی مواقع خوردن غذاهای کامل و خانگی همیشه امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که پزشکان اطفال، ممکن است یک مکمل مولتی ویتامین یا مواد معدنی روزانه را برای کودکانی که شرایط زیر را دارند توصیه کنند:

  • کودکانی که وعده های غذایی منظم و متعادل تهیه شده از غذاهای تازه را نمی خورند.
  • کودکانی که به اندازه کافی غذا نمی خورند.
  • کودکان مبتلا به بیماری های مزمن پزشکی مانند آسم یا مشکلات گوارشی، به خصوص اگر دارو مصرف می کنند. (اگر کودک شما دارو مصرف می کند، قبل از شروع مکمل حتما با پزشک کودک خود صحبت کنید.)
  • کودکانی که فست فود و غذاهای فرآوری شده زیاد می خورند.
  • کودکانی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند (ممکن است به مکمل آهن نیاز داشته باشند)، رژیم غذایی بدون لبنیات (ممکن است به مکمل کلسیم نیاز داشته باشند) یا سایر رژیم های غذایی محدود کننده
  • کودکانی که مقدار زیادی نوشابه گازدار می نوشند که می تواند ویتامین ها و مواد معدنی را از بدن آنها خارج کند.

والدین باید همیشه قبل از دادن مولتی ویتامین به کودکان، برای دریافت دوز مناسب با پزشک مشورت کنند. شما می توانید با مراجعه به داروخانه آنلاین داروهوم و بررسی ویژگی ها و موارد مصرف مکمل های مخصوص کودکان، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

مولتی ویتامین کودکان چیست

ترکیبات رایج مولتی ویتامین کودکان چیست؟

در اینجا، لیستی از ویتامین ها و مواد معدنی رایج تشکیل دهنده مولتی ویتامین ها، منابع طبیعی آنها، فواید، نیازهای روزانه و علائم کمبود آنها آورده شده است.

ویتامین ها:

دو نوع ویتامین وجود دارد: 1- محلول در چربی 2- محلول در آب

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین های فوق، ویتامین ‌های محلول در چربی هستند و در صورت مصرف بیش از حد، می ‌توانند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

ویتامین A: ویتامین A، برای سلامت بینایی و چشم، مناسب و مصرف آن ضروری است. این ماده، بیشتر در میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ، روغن کبد ماهی و زرده تخم مرغ یافت می شود. این دارو به عنوان مکمل تجویز نمی شود، مگر اینکه علائم کمبود آن مانند شب کوری وجود داشته باشد.

ویتامین D: کمبود ویتامین D، در اکثر کودکان گزارش شده است. این ویتامین برای متابولیسم کلسیم، سلامت استخوان و عملکرد طبیعی هورمون هایی مانند هورمون پاراتیروئید، ضروری است. زرده تخم مرغ، ماهی و گیاهان گرمسیری، منابع غذایی خوبی از ویتامین D هستند. کمبود آن می تواند منجر به توقف رشد و راشیتیسم یا نرمی استخوان شود.

آکادمی اطفال هند، مصرف روزانه 400 واحد بین ‌المللی ویتامین D را برای کودکان کمتر از یک سال و 600 واحد در روز برای کودکان بالای یک سال توصیه می ‌کند. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، همچنین مصرف روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین D را برای نوزادانی که منحصراً از شیر مادر تغذیه می کنند یا کمتر از 1 لیتر شیر خشک غنی شده در روز مصرف می کنند، توصیه می کند.

ویتامین E: ویتامین E، فقط به کودکان مبتلا به شرایط خاص مانند نارس بودن، برای کمک به جذب چربی داده می شود. همچنین هنگامی که برخی از بیماری های کبد و شبکیه در نوزادان نارس تشخیص داده می شود، همراه با سایر ویتامین ها تجویز می شود. مکمل های ویتامین E به صورت قطره ای با غلظت 50 میلی گرم در میلی لیتر در دسترس هستند. 

ویتامین K: این ویتامین، برای مکانیسم لخته شدن طبیعی ضروری است که برای جلوگیری از خونریزی در اثر جراحات، کاربرد دارد. این ماده، به طور طبیعی توسط فلور باکتریایی در روده ها تولید می شود، اما روده نوزاد نمی تواند آن را تولید کند. بنابراین، در هنگام تولد نوزاد به صورت تزریقی تزریق می شود. سبزیجات برگ سبز منبع خوبی از ویتامین K هستند.

ویتامین های محلول در آب:

ویتامین های گروه B و ویتامین C، محلول در آب هستند. در صورت مصرف بیش از حد، این ویتامین ها با ادرار از بدن دفع می شوند.

ویتامین B کمپلکس: ویتامین B کمپلکس، از هشت ویتامین تشکیل شده است که دارای طیف وسیعی از فواید مانند جلوگیری از کاهش حافظه، کاهش استرس، تضمین سلامت پوست و مو و غیره است. ویتامین B کمپلکس، در غلات، آجیل، سبزیجات سبز رنگ، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و جگر یافت می شود. کمبود آن، می تواند باعث بیماری هایی مانند بری بری، پلاگرا، گلوسیت، استوماتیت، اسهال، کم خونی و در موارد شدید، تشنج و رفتارهای غیرعادی مانند افسردگی و غیره شود.

ویتامین C: این ویتامین، برای رشد طبیعی استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی و جذب آهن، ضروری است که یک آنتی اکسیدان محسوب می شود. منابع غذایی ویتامین C، مرکبات هستند و کمبود آن می تواند باعث اسکوربوت، استخوان های ضعیف، عفونت های مکرر و خونریزی لثه ها شود. مکمل های ویتامین C توصیه نمی شود، مگر اینکه کودک علائم کمبود را نشان دهد، زیرا مصرف روزانه مکمل حاوی مقدار زیاد این ماده، می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

مواد معدنی:

کلسیم و فسفر: این دو ماده معدنی، برای رشد طبیعی استخوان ها و دندان ها، ماهیچه ها و لخته شدن خون ضروری هستند. آنها در غلات، حبوبات، ماهی، آجیل، شیر و محصولات لبنی یافت می شوند. نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند یا آنهایی که وزن کم دارند و کودکانی که شیر کافی نمی نوشند، از کمبود کلسیم و فسفر رنج می برند. نیاز روزانه به کلسیم، 100 میلی گرم در روز است. برخی از مکمل‌های کلسیم ممکن است حاوی ویتامین D نیز باشند. به یاد داشته باشید که شربت‌های کلسیم را نباید همراه با شربت‌ های آهن مصرف کنید، زیرا می‌تواند بر جذب آن تأثیر بگذارد.

آهن: آهن برای تشکیل هموگلوبین (انتقال اکسیژن در سراسر بدن) و سایر فرآیندهای متابولیک، ضروری است. کمبود آهن منجر به کم خونی و تکامل ناقص می شود. در برخی موارد، کمبود آهن ممکن است منجر به پیکا (یک اختلال خوردن که با تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند گل مشخص می شود) شود. منابع طبیعی آهن عبارتند از سبزیجات دارای برگ سبز، انگور، جگر، چغندر و غیره. مکمل های آهن را نباید بلافاصله بعد از نوشیدن شیر یا بعد از خوردن سبزیجات برگ سبز مصرف کرد، زیرا مانع از جذب آهن توسط روده می شود.

ترکیبات مولتی ویتامین کودکان

7 نکته درباره مصرف مولتی ویتامین کودکان

اگر به فرزندانتان مکمل مولتی ویتامین می دهید، این نکات را دنبال کنید:

  • ویتامین ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید تا مانند آب نبات با آنها رفتار نکنند.
  • سعی کنید با بچه هایتان بر سر غذاها دعوا نکنید یا از دسرها به عنوان رشوه برای خوردن غذا استفاده ننمایید. در عوض، پس از غذا به کودکتان ویتامین جویدنی بدهید. ویتامین های محلول در چربی، فقط با غذا جذب می شوند.
  • اگر کودک شما دارویی مصرف می کند، حتما از پزشک کودک خود در مورد تداخل دارویی با برخی ویتامین ها یا مواد معدنی سوال کنید.
  • اگر فرزندتان قرص یا مکمل مایع مصرف نمی کند، یک ویتامین جویدنی را امتحان کنید.
  • صبر کنید تا کودک به سن 4 سالگی برسد و مکمل مولتی ویتامین را شروع کند، مگر اینکه پزشک کودک خلاف آن را پیشنهاد کند.
  • به خاطر داشته باشید که بدون مشورت با متخصص به کودک خود مولتی ویتامین و مکمل ندهید، زیرا ممکن است انجام این کار بدون خطر نباشد.

بهترین مولتی ویتامین کودکان

از آنجایی که کودکان همواره در حال رشد هستند، دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای اطمینان از سلامت آنها مهم است. اکثر کودکان، مقادیر کافی مواد مغذی را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت می کنند، اما تحت شرایط خاص، ممکن است نیاز به مکمل با ویتامین ها یا مواد معدنی داشته باشند. چندین فاکتور مهم وجود دارد که باید هنگام انتخاب مکمل برای کودک خود در نظر بگیرید. محصولات معرفی شده در این مطلب، بر اساس معیارهای زیر انتخاب شدند:

  • کیفیت و ایمنی: تمام محصولات ذکر شده، با مواد ایمن و با کیفیت بالا ساخته شده اند.
  • ترکیبات: ما به دنبال ویتامین‌ هایی بودیم که فاقد طعم‌ دهنده‌ های مصنوعی، رنگ ‌های غذایی و مواد نگهدارنده باشند.
  • دوز مناسب: محصولات زیر، به طور خاص برای نوزادان یا کودکان فرموله شده اند.
  • آزمایش شده: تمام ویتامین های ذکر شده برای اطمینان از ایمنی و کیفیت، آزمایش شده اند.

در ادامه، محصولاتی را از برندهای معروف معرفی خواهیم کرد که استانداردهای سختگیرانه تولید را رعایت می کنند.

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال

یکی از راهکارهای عمده برای پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی ها در کودکان، مصرف مکمل های کمکی مناسب برای آنها است، چرا که کمبود برخی مواد در بدن، موجب بیماری های جبران ناپذیری خواهد شد. به طور مثال کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، با عوارض متعددی همراه می باشد که بعضا غیر قابل جبران هستند. علاوه بر این کمبود ویتامین A، از دیگر مشکلات تغذیه ای شایع در جهان به شمار می رود که به دلیل ایجاد بیماری سرخک، حتی موجب مرگ نیز خواهد شد. به همین سبب، مصرف مکمل های مولتی ویتامین کودکان برای زیر دو سال پیشنهاد می شود. برخی از این مولتی ویتامین ها عبارتند از:

بهترین مولتی ویتامین کودکان خارجی

در این مطلب، به ویژگی های مختلف مصرف مولتی ویتامین برای کودکان اشاره کردیم و برخی از بهترین مکمل ها را نیز معرفی نمودیم. در اینجا قصد داریم برخی از مولتی ویتامین های کودکان که توسط برند های خارجی معتبر تهیه شده اند را معفی کنیم: 

بهترین مکمل کودک

جمع بندی

هنگام انتخاب یک ویتامین، به دنبال برندها و مکمل های با کیفیت بالا باشید که حاوی دوزهای مناسب ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان هستند. اگر در مورد سلامت فرزندتان یا سطوح ویتامین و مواد معدنی او نگران هستید، همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند اطلاعات شخصی و توصیه هایی در مورد نیازهای سلامتی فرزندتان به شما ارائه دهد. پزشک شما همچنین می تواند رژیم غذایی آنها را ارزیابی کند و در صورت لزوم، شما را به متخصص تغذیه ارجاع دهد.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم