غذای کمکی

نمایش 1–16 از 43 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

غذای کمکی

کودکان از بدو تولد تنها با شیر مادر تغذیه می شوند و تا اتمام 6 ماهگی هیچ نیازی به مواد خوراکی جز شیر، قطره ویتامین D، ویتامین A و واکسیناسیون نخواهند داشت، ولی با شروع ماه هفتم کودکان نیاز دارند که با طعم و غلظت غذاها به آرامی آشنا شوند. این آشنایی در روزهای ابتدایی با غلظت کم شروع می شود. باید توجه داشت که غذای کمکی آن ها باید دارای حجم کمتر و انرژی بالایی باشد. در گذشته تمامی مادران این غذاهای کمکی را مناسب ذائقه فرزندان تهیه می کردند. امروزه انواع بسیاری از آن ها به جهت سهولت در تهیه و صرفه جویی در زمان عرضه می شوند. همچنین لازم به ذکر است به دلیل دانش به کار برده شده در تهیه آن ها این خوراک غنی از ویتامین ها و ریزمغذی های مورد نیاز کودکان هستند.

غذای کمکی

فواید غذای کمکی برای کودک

توجه به عادات غذایی صحیح از همان روزهای ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد. شروع به موقع و استفاده از خوراک غنی و مناسب می تواند اثرات مفیدی برای رشد همه جانبه کودک داشته باشد، هدفی که تمامی مادران به دنبال آن هستند.

  • غذاهای کمکی می تواند به رشد بیشتر و بهتر کودک کمک کند. این غذاها که حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین و ریزمغذی هایی همچون ویتامین D، ویتامین A، روی، آهن، امگا 3 و 6 هستند، می توانند حامی خوبی برای رشد کودکان محسوب شوند. این موضوع می تواند به پیشگیری از سوء تغذیه آن ها کمک شایانی کند.
  • یکی از اهداف دادن غذای کمکی به کودک را می توان ایجاد ارتباط روحی و روانی بین کودک و اعضای خانواده دانست.
  • با توجه به اینکه غلظت غذای کودک باید کم کم زیاد شود، این موضوع می تواند به آموزش عمل جویدن در کودکان منجر شود و آموزش های لازم را فرا گیرد.
  • ساختار این مکمل ها به گونه ای است که موجب افزایش اشتهای کودکان خواهد شد و این موضوع برای مادرانی که با مشکل کم اشتهایی فرزندان مواجه هستند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ترکیبات غذای کمکی کودک

تغذیه کمکی کودک از شروع دوره 7 ماهگی تنها فرنی خواهد بود که کمی غلیظ تر از شیر مادر است. به تدریج حریره بادام و سوپ با غلظت پایین می تواند به خوراک کودک تبدیل شود. باید توجه داشت این خوراک کمکی پس از مصرف شیر خواهد بود و غذای اصلی تا پیش از 1 سالگی تنها شیر مادر است. غذای کودکان باید از غلات تهیه شود که طعمی مشابه شیر مادر داشته باشد و بتواند نیازهای بدن آن ها را نیز تامین کند. مادران می توانند با استفاده از برخی سبزیجات تازه که مناسب کودکان هستند، تمامی نیازهای وی را پاسخگو باشند.

بهترین غذای کمکی آماده که با ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، روی، امگا 3، امگا 6، کلسیم، آهن و … غنی شده اند می توانند برای مادران شاغل که زمان زیادی برای تهیه مواد تازه ندارند نیز مناسب باشند. همچنین به دلیل آلرژی یا عدم تمایل برخی کودکان به مصرف ویتامین های روزانه این غذاها بسیار مفید واقع خواهند شد. غذاهای کمکی موجود در بازار بر پایه برنج، گندم، جو یا دیگر غلات تهیه شده اند و با عسل، خرما، موز، وانیل و … طعم دار می شوند که اشتیاق کودکان را برای خوردن آن ها برانگیزند. این خوراک مفید کودک علاوه بر کمک به رشد و جلوگیری از سوء تغذیه می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و از آن ها در برابر بیماری ها محافظت کند.

ترکیبات غذای کمکی کودک

غذای کمکی برای وزن گیری کودک

با توجه به اهمیت رشد کودک و سنجش قد و وزن آن ها برخی والدین به دنبال افزایش وزن نوزاد هستند تا بتوانند کمبود رشد وزنی وی را جبران کنند. برخی غذای کمکی کودک با هدف وزن گیری تهیه و تولید شده اند. متخصصان تغذیه با ترکیب جادویی به فرمولی برای افزایش وزن کودکان اندیشیده اند و برای آن راه حلی مفید پیشنهاد کرده اند. اگر چه که تهیه سرلاک و پوره های خانگی برای بالا بردن وزن کودک چاره ساز خواهد بود، ولی در کنار آن ها می توان از سرلاک و خوراک های حاوی موز، دانه های روغنی و شیره خرما برای وزن گیری کودکان بهره برد. نام برخی از غذاهای کمکی استاندارد و مناسب برای افزایش وزن در ذیل درج شده است:

بهترین روش نگهداری غذای کمکی کودک

غذای کمکی نیز همانند دارو و سایر مکمل ها شرایط نگهداری ویژه ای را برای جلوگیری از فساد نیاز دارد و از اهمیت بالایی به دلیل مصرف کودکان برخوردار است. غذاهای کمکی باید در ظرف استریل تهیه شده و ظرف غذای بزرگسالان با کودکان باید تفکیک شوند. غذاهای کمکی که برای کودک از داروخانه تهیه می شوند، باید در جایی خشک، خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شوند. باید توجه داشت غذاها در حجم مناسب تهیه شوند، چرا که نگهداری غذای آماده شده در دمای محیط تنها به مدت 2 ساعت امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی غذای کودک باید به صورت تازه تهیه و آماده شوند که از مسمومیت کودک جلوگیری به عمل آید. همچنین این امر ممکن است به کاهش ارزش غذایی خوراک منجر شود.

شست و شو و استریل کردن دست و ظروف کودک پیش از تهیه هر وعده غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی غذاها و مکمل های کودک دارای بسته بندی بهداشتی هستند که به صورت ساشه ای، پودر یا محلول در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. در مورد مکمل های محلولی باید پس از باز شدن درب قوطی، آن ها را در یخچال نگهداری کرده و در مدت زمان تعیین شده مصرف کرد. قوطی های حاوی پودر سرلاک و مکمل نیز پس از برداشتن حجم مورد نیاز باید با درپوش مخصوص پوشیده شوند که از ورود هرگونه آلودگی به آن جلوگیری به عمل آید.

بهترین روش نگهداری غذای کمکی کودک

غذای کمکی بزرگسال

بر خلاف تصور عموم مردم غذای کمکی تنها برای کودکان نیستند. برخی از بزرگسالان با سپری کردن دوره بیماری ممکن است دچار کم اشتهایی شوند. همین امر سوء تغذیه و تضعیف سیستم ایمنی بدن را سبب خواهد شد.  انسان با گذر زمان و ورود به دوران کهنسالی به دلیل تحرک کمتر کم اشتهایی و بی اشتهایی را تجربه خواهند کرد. نام برخی از غذاهای کمکی که برای افراد بزرگسال تهیه شده اند و به افزایش اشتها و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند و همچنین مورد تایید متخصصان تغذیه هستند، در ذیل آمده است:

سخن پایانی

اضافه شدن حجم و غلظت غذای کمکی باید به صورت تدریجی صورت گیرد که کودک برای هضم و جذب آن توانایی لازم را داشته باشد. استفاده از غذاهای کمکی آماده علاوه بر اینکه سرشار از مواد مورد نیاز برای کودکان از جمله آهن، روی، کلسیم، ویتامین های A و D هستند، مزیت مهم دیگری نیز دارند. نظارت مستقیم متخصصان تغذیه به روند تهیه و مواد سازنده این خوراک سبب می شود موادی که کودک آنزیم های لازم برای هضم آن ها را ندارند، به غذا افزوده نشود. ایجاد ارتباط قوی بین مادر و فرزند در حین غذا دادن یکی از عوامل زمینه ساز برای روابط عاطفی وی خواهد بود و همچنین می تواند کودک را برای استفاده از وسایل و خوردن غذا در سال های بعد آماده کند.

شما می توانید انواع غذای کمکی را با اطمینان از اصالت محصول و قیمت مناسب از داروخانه‌ی آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

 

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم