شیر خشک

نمایش 1–16 از 83 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

شیر خشک

شیر خشک یکی از فرآورده های شیری است که به هدف ماندگاری بیشتر به ماده خشک تبدیل می شود. این شیر رطوبت ندارد، به همین دلیل نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست. گرچه هیچ غذایی جایگزین شیر مادر نمی شود، اما در شرایط خاص که شیر مادر کافی نیست یا مواد مغذی لازم را ندارد، استفاده از این ماده فرآوری شده جایگزین مناسبی خواهد بود. در ادامه انواع شیر خشک ها را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت برخی از بهترین شیر خشک های خارجی را معرفی خواهیم کرد.

شیر خشک

انواع شیرخشک

والدینی که به اجبار مجبور به انتخاب شیر خشک برای تغذیه کودک خود هستند، باید در مورد انواع آن و اینکه مناسب ترین شیر برای کودک خود کدام است، اطلاعات کافی داشته باشند. در ادامه انواع این محصولات فرآوری شده را بر اساس مواد تشکیل دهنده و شکل و فرم مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع شیرخشک ها براساس مواد تشکیل دهنده

هر کودک با توجه به سیستم بدن و نیاز به مواد غذایی که دارد، ممکن است شیر خاصی با بدن او سازگاری داشته باشد. به همین جهت انواع مختلف شیر خشک با توجه به نیاز کودکان در بازار وجود دارد که والدین باید با بررسی همه جوانب، مناسب ترین آن ها را برای کودک خود انتخاب کنند. در ادامه انواع این محصول براساس مواد تشکیل دهنده را معرفی می کنیم.

پایه شیر گاو

این نوع شیر بیشترین شیر خشک موجود در بازار است که اکثر کودکان زیر یک سال قادر به هضم این نوع شیر نیستند، به همین دلیل پروتئین درون این شیر را به مقدار زیادی تغییر می دهند که کودک بتواند این شیر را هضم کند. این شیر حاوی روغن های گیاهی، مواد معدنی و ویتامین ها است. اکثر این شیرها با آهن نیز ترکیب می شود که به عنوان تغذیه کمکی در کنار شیر مادر یا غذایی کامل نیازهای کودک را رفع کند.

هایپوآلرژنیک یا HA

برخی کودکان به پروتئین های موجود در شیر حساسیت دارند یا بدن آن ها در جذب این پروتئین ها مشکل ایجاد می کند که این موضوع بیشتر در کودکان زودرس دیده می شود. به همین منظور در برخی شیرها پروتئین ها طوری فرآوری می شوند که کودک بتواند به راحتی آن را هضم کند. این شیر خشک هایپوآلرژنیک نامیده می شود که شامل سه دسته نیمه هیدرولیز، هیدرولیز و شیر بر پایه آمینو اسید است.

پایه سویا

در این نوع ماده فرآوری شده از پروتئین سویا، نشاسته ذرت یا ساکارز و روغن های گیاهی غنی شده با آهن ساخته می شوند. این پروتئین ها به حدی تغییر می کنند که کودک به راحتی بتواند آن را هضم کند. این محصول برای کودکانی که به شیر گاو بسیار حساس هستند، تغذیه ای مناسب محسوب می شود. البته اگر کودک به ماده ای در شیر گاو حساسیت داشته باشد، امکان استفاده از شیر سویا را نیز نخواهد داشت. مثلا اگر کودک نسبت به ایمونوگلوبولین E حساسیت داشته باشد، به پروتئین سویا نیز واکنش نشان می دهد. البته این شیر مناسب افرادی با اختلالات گالاکتوزمی و کمبود مادرزادی لاکتوز است. لذا توصیه می شود حتما با تجویز پزشک شیر خشک کودک خود را انتخاب کنید.

پایه سویا

فاقد لاکتوز LF

ناتوانی در هضم لاکتوز یا تحمل نکردن لاکتوز به صورت نادر در افراد اتفاق می افتد. اما در صورت بروز این مشکل، کودک در معرض خطراتی است که لازم است به جای لاکتوز، شیرخشکی حاوی شربت ذرت را استفاده کند.

شیر خشک مخصوص نوزادان کم وزن یا زودرس

نوزادان زودرس و کم وزن نسبت به نوزادان دیگر نیاز به کالری و مواد مغذی بیشتری دارند، به همین جهت شیر مخصوص این نوازادان باید کالری و پروتئین بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن وجود چربی تری گلیسیرید در شیر باعث جذب سریع تر به بدن آن ها می شود.

متابولیک

این نوع شیر فرآوری شده مناسب کودکانی است که به خاطر برخی عوارض ناشی از شیر گاو، نیاز به تغذیه خاصی دارند. این نوع شیر طبق سهمیه به افراد تعلق می گیرد، لذا برای تهیه آن خانواده باید در ابتدا تایید پزشک را دریافت کرده، سپس نسبت به ثبت نام جهت دریافت آن در سامانه مربوطه اقدام کند.

شیرخشک های ویژه

پیشرفت در تولید شیر خشک با پروتئین هایی شبیه به شیر مادر روز به روز در حال افزایش است. شیرخشکی با این ویژگی برای رفع گوارش کودک و مشکلاتی نظیر کولیک در نظر گرفته می شود که به شیرخشک های ویژه معروف است. این شیرها معمولا از شیر معمولی گران تر هستند، اما از نظر ارزش غذایی تفاوت بسیاری بین آن ها وجود دارد.

شیرخشک های ویژه

انواع شیرخشک ها بر اساس شکل و فرم

شیرهای فرآوری شده برای تغذیه نوزاد از نظر شکل و فرم در دو مدل پودری و مایع وجود دارند که در ادامه به معرفی این دو می پردازیم.

شیرخشک های پودری

رایج ترین شیر خشک بر اساس فرم، شکل پودری آن بوده که با محیط زیست بسیار سازگار است. علاوه بر آن به دلیل شکل پودری آن به راحتی قابل حمل بوده و در هر مکانی قابل نگهداری است. این نوع شیرها در قوطی قرار گرفته اند که تاریخ انقضای مشخصی دارند و دستورالعمل های استفاده روی آن درج شده است، اما مدت نگهداری آن ها از شیر معمولی بیشتر خواهد بود.  

شیرخشک های مایع (شیر مصنوعی مایع)

این شیر راحت ترین روش مصرف را دارد، زیرا بدون نیاز به مخلوط کردن و اندازه گیری می توان از آن استفاده کرد. از لحاظ قیمت مقداری گران تر از شیر پودری هستند، اما باید درون یخچال یا محلی خاص نگهداری شوند و مدت زمان مصرف آن پس از باز شدن درب شیر 48 ساعت خواهد بود.

شیرخشک های مایع (شیر مصنوعی مایع)

بهترین شیر خشک چاق کننده نوزاد

در صورتی که نوزاد به هر دلیلی نتواند از شیر مادر استفاده کند، شیرخشک های موجود در بازار تنها تا 6 ماهگی برای تغذیه کودک مناسب هستند، پس از آن در کنار مکمل های غذایی تا 12 سالگی قابل استفاده خواهند بود. در ادامه برخی از شیرهای چاق کننده نوزاد را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیرخشک های نان

شیر نان، شیرخشکی پودری است که با مواد مغذی لازم به رشد و وزن گیری کودک کمک بسیاری می کند. این شیر و باکتری های مفید و ترکیبات پروتئین دارد و محصول سوئیسی نستله بوده که حاوی 25 ماده مغذی برای رشد کودک است.

شیرخشک های آپتامیل یک

این شیر نیز دارای باکتری مفید به نام ایمونوفرتیس است که باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می شود. علاوه بر کاهش ابتلا به خطر با وجود پروتئین ها و کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن نوزاد نیز می شود.

شیر خشک آپتامیل یا نان؟

طبق بررسی این دو شیر، هر کدام از آن ها با توجه به نیاز نوزاد و کودک مناسب هستند، لذا ارجحیت هر کدام بر دیگری کار اشتباهی است. توصیه می شود برای انتخاب دقیق هر کدام از آن ها از نظر پزشک استفاده کنید.

شیر خشک آپتامیل یا نان؟

بهترین شیرخشک های خارجی

انوع مختلف شیر خشک در بازار وجود دارد، اما بهترین انتخاب نسبت به بقیه کدام است؟ قبل از خرید شیر برای نوزاد خود حتما به مقدار پروتئین آن توجه کنید. در ادامه برخی از بهترین شیر خشک های خارجی را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیرخشک های آپتامیل

این برند شیر دارای 25 ماده مغذی برای رشد نوزاد است. این برند کیفیت بی نظیری دارد که این موضوع باعث شده است طرفداران بیشتری داشته باشد. این شیر دارای 4 شماره مختلف است که برای نوزادان از بدو تولد تا کودکان 3 سال مناسب است. 

شیرخشک های گلدسیمیلاک

این برند محصول ترکیه بوده و بین والدین بسیار پرطرفدار است. این شیر دارای شماره یک و دو است که مناسب نوزاد بدو تولد تا کودکان 12 ماه خواهد بود.

سخن پایانی

کلیه پزشکان در سراسر جهان بهترین تغذیه برای کودک را شیر مادر می دانند، اما به دلیل وجود مشکلات اگر کودک از این نعمت محروم شود، باید از شیر خشک که از لحاظ ساختار شبیه به شیر مادر است، استفاده کند. کودکان زودرس یا کم وزن و دارای اختلال عدم تحمل لاکتوز نیز باید از شیرهای خاصی استفاده کنند که در افزایش وزن و تامین مواد مغذی بدن آن ها کمک بسیاری می­کند. به همین جهت در این مقاله به معرفی انواع شیرخشک ها پرداختیم که هدف آن انتخابی مناسب برای نوزاد و کودک شما است.

شما می توانید انواع شیر خشک را با اطمینان از اصالت محصول و قیمت مناسب از داروخانه‌ی آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم