حفظ سلامت و استحکام ناخن

نمایش دادن همه 13 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

حفظ سلامت و استحکام ناخن

مشکلات و معضلات مربوط به ناخن تنها مختص ناخن های دست نیست. ناخن های دست و پا در صورت عدم مراقبت صحیح دچار مشکل خواهند شد. ناخن ها که مسئولیت محافظت از انگشتان دست و پا را دارند، برای بلند کردن و برداشتن اشیاء به افراد کمک خواهند کرد، از این رو حفظ سلامت و استحکام ناخن حائز اهمیت است. افراد در تمامی سنین دچار مشکلات مربوط به ناخن خواهند شد، ولی در افراد مسن این مشکلات شایع تر است. اگر چه سوء تغذیه یکی از علل بیماری های ناخن محسوب می شود، ولی مهم ترین علت آن نیست. در این مقاله سعی داریم به عوامل ایجاد بیماری ناخن و راه های درمان و پیشگیری آن بپردازیم.

حفظ سلامت و استحکام ناخن

بیماری های رایج ناخن ها

کنده شدن لایه ای ناخن و شکستن آن ها از نشانه های مهم عدم سلامت ناخن ها به شمار می رود. برخی افراد با تغییر در رنگ ناخن و زرد شدن آن متوجه برآمدگی هایی در سطح آن خواهند شد و پیشروی این معضل به شکستگی آن ها منجر می شود. شناخت نشانه ها و علائم بیماری های ناخن می تواند به میزان چشمگیری به حفظ سلامت و استحکام ناخن کمک کند. برخی از نشانه های بیمارهای ناخن عبارتند از:

بلند شدن صفحه کلی ناخن از بستر

در برخی افراد مشکل بلند شدن ناخت از بستری اصلی روی پوست دیده می شود. این بیماری در افرادی که بیش از اندازه زیر ناخن های خود را تمیز می کنند، شایع است. همچنین اشخاصی که به بیماری های پسوریازیس و عفونت قارچی Tinea نیز دچار هستند، با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند. از دیگر عواملی که به این بلند شدن صفحه ناخن منجر می شود، می توان به برداشتن غیر اصولی ناخن های مصنوعی و لاک های حاوی سخت کننده اشاره کرد.

تغییر رنگ ناخن

یکی از راحت ترین راه های تشخیص سلامت ناخن رنگ آن ها خواهد بود. ناخن سالم به رنگ صورتی روشن است و تغییر رنگ آن می تواند ناشی از استعمال سیگار، عفونت، لاک ناخن، آسیب به بستر ناخن، استفاده از داروهای شیمی درمانی یا آنتی بیوتیک ها و … است. برای حفظ سلامت و استحکام ناخن استفاده از لاک های استاندارد و عدم استعمال دخانیات کمک کننده خواهد بود.

عفونت ناخن از نوع باکتریایی

اگزما و رطوبت بالا می تواند پایه ناخن و پوست آن را به نوعی عفونت باکتریایی دچار کند که عدم درمان و توجه به حفظ سلامت و استحکام ناخن می تواند باعث پیشروی هرچه بیشتر این باکتری و عفونت و التهاب در سطح ناخن شود. همین بی توجهی می تواند سبب طولانی تر شدن روند درمان شود.

عفونت ناخن از نوع باکتریایی

شکستگی لایه ای ناخن

ریش ریش شدن ناخن ها و شکستگی لایه ای آن از متداول ترین مشکلات افراد به شمار می رود. استفاده از لاک و لاک پاک کن تنها دلیل این عارضه نیست. جلوگیری مداوم از رطوبت دست و پا می تواند به حفظ سلامت و ایجاد استحکام در ناخن کمک شایانی کند. لازم به ذکر است اشخاصی که برای کارهای روزمره به صورت مداوم از ناخن بهره می گیرند، بیشتر دچار شکستگی لایه ای خواهند شد. به طور مثال افرادی که برای تمیز کردن دندان های خود از ناخن استفاده می کنند، بیش از سایر افراد به ریش ریش شدن ناخن مبتلا می شوند.

ناخن ضخیم

ناخن های ضخیم با شکل ظاهری نامناسب یکی دیگر از بیماری های مربوط به ناخن به شمار می رود. این مشکل در افرادی که به بهداشت خود رسیدگی نمی کنند یا از کفش های نامناسب استفاده می کنند، بیشتر شایع است. عدم گردش صحیح خون، پسوریازیس و عفونت قارچی نیز از دیگر علت های به وجود آمدن این مشکل محسوب می شوند.

جویدن ناخن

جویدن ناخن که در سنین مختلف قابل مشاهده است، سبب ایجاد رطوبت مداوم روی ناخن ها می شود و همین موضوع استحکام آن را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با کنده شدن لایه ای ناخن به وسیله جویده شدن که به ریش ریش شدن آن منجر می شود، حفظ سلامت و استحکام ناخن زیر سوال خواهد رفت.

شیار ناخن

سطح ناخن سالم کاملا صاف و صیقلی است. به وجود آمدن شیار به صورت طولی یا عرضی روی ناخن ها می تواند نشان دهنده عدم سلامت آن ها تلقی شود. افزایش سن، تب، اگزما، بیماری های عروقی، عفونتlichen planus و … از عوامل اساسی بروز این عارضه به شمار می روند.

شیار ناخن

علت شکنندگی ناخن ها چیست؟

ضربات وارده شدید به دست و پا یا افتادن اجسام سنگین وزن روی آن ها سبب شکستگی ناخن ها خواهد شد و عدم مراقبت و توجه به حفظ سلامت و استحکام ناخن پس از شکستگی می تواند به رشد بد فرم و ضخیم شدن آن ها منتهی شود. رسیدگی مداوم به شکل ظاهری و پیرایش آن ها می تواند به مقاومت و بهبود وضعیت ناخن بیانجامد. اختلال در عملکرد غده تیروئید و سایر غدد درون ریز بدن در کنار سوء تغذیه و ابتلا به قارچ نیز از علت های اساسی شکنندگی ناخن ها به شمار می روند. ضد عفونی کردن مداوم دست ها، کاشت ناخن و استفاده از لاک پاک کن های قوی نیز می تواند به شکنندگی هرچه بیشتر ناخن ها کمک کند.

ویتامین های مورد نیاز برای تقویت ناخن ها

مصرف مواد غذایی که حاوی پروتئین و ویتامین ها باشد، برای حفظ سلامت و استحکام ناخن بسیار مفید خواهد بود. کمبود ویتامین D و کلسیم نیز می تواند در کودکان به شکنندگی ناخن ها منجر شود، ولی باید دقت کرد در هفته های آغازین تولد نوزاد به دلیل فشارهای وارد شده در رحم مادر لایه لایه شدن ناخن طبیعی است و با کنترل ویتامین های مصرفی بهبود خواهد یافت.

ویتامین A

ویتامین A یا همان رتینول که ویتامینی حلال در چربی به شمار می رود، سبب جلوگیری از خشک شدن و شکنندگی ناخن ها خواهد شد. این ویتامین به صورت طبیعی در موادی مثل اسفناج، هویج، زردآلو، گوجه فرنگی، تخم مرغ، لبنیات و … یافت می شود.

ویتامین های گروه B

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قارچی و باکتریایی و همچنین حفظ سلامت بافت ناخن به عهده ویتامین های گروه B است. تیرگی ناخن ها به دلیل کمبود ویتامین B12 خواهد بود. شیر، فلفل، تخم مرغ، پنیر، گوشت و غلات منابعی غنی از ویتامین های گروه B به شمار می روند.

ویتامین C

تورم بافت ناخن، شکل ظاهری زشت و خشکی آن با تنظیم رطوبت مورد نیاز برای حفظ سلامت و استحکام ناخن توسط ویتامین C یا اسید آسکوربیک قابل حل خواهد بود. با مصرف پرتقال، لیمو، گل کلم، گوجه فرنگی، کلم، جعفری، کلم بروکلی و … نیاز بدن به این ویتامین تامین خواهد شد.

ویتامین D

پیشگیری از شکسته شدن و استحکام هرچه بیشتر ناخن با دریافت ویتامین D تسریع خواهد شد. ماهی، زرده تخم مرغ و پنیر به میزان زیادی حاوی این ویتامین حیاتی است.

ویتامین D

ویتامین E

کمبود ویتامین E در بدن سبب تخریب بافت ناخن می شود و مقاومت آن را زیر سوال خواهد برد. استفاده از بادام زمینی، فندق، دانه آفتابگردان، بادام غلات و … می تواند حفظ سلامت و استحکام ناخن را برای مصرف کننده در پی داشته باشد و بافت زیبایی به ناخن ببخشد.

ویتامین K

یکی از عوامل ترک خوردن ناخن ها کمبود ویتامین K در بدن افراد است. استفاده از خیار، آلو، نخود، چغندر و به طور کلی سبزیجات با برگ های سبز می تواند به تامین این ویتامین و مقاومت ناخن منجر شود.

زینک

رشد و تقویت ناخن ها به فلز روی یا زینک در بدن وابسته است. متاسفانه بدن توانایی تولید زینک را ندارد و باید با مواد خوراکی یا قرص به بدن وارد و تامین شود. پروتئین های حیوانی، سویا، نخود، بادام، بادام هندی و … حاوی مقادیر زیادی روی یا زینک هستند.

بهترین مکمل های زینک را از داروخانه آنلاین داروهوم به صورت اینترنتی خریداری نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

امگا 3

مصرف امگا 3 و دیگر اسیدهای چرب مفید جلوه زیبا و درخشانی به ناخن ها خواهد بخشید. انواع ماهی ها، میگو، تخم مرغ، دانه چیا، گردو، تخم مرغ و … منابعی غنی از امگا 3 هستند و به حفظ سلامت و استحکام ناخن کمک می کنند.

امگا 3

بهترین قرص برای تقویت ناخن ها

ممکن است استفاده از تمامی ویتامین های نامبرده برای سلامت ناخن کمی سخت به نظر برسد. داروسازان با ساخت قرص های تقویتی و درمانی به این مشکل کمک شایانی کرده اند. از جمله بهترین قرص های موجود در بازار که می تواند در راستای بهبود و حفظ سلامت و استحکام ناخن مثمر ثمر واقع شود، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

درمان شکنندگی و خشکی ناخن ها

حفظ سلامت و استحکام ناخن همواره مهم است و باید برای درمان شکنندگی ناخن ها در مراحل اولیه اقدام کرد. جلوگیری از رطوبت بالای ناخن ها، خشک کردن آن ها و استفاده از کرم برای چرب کردن ناخن می تواند به میزان چشمگیری به سلامت آن ها کمک کند. در صورت نیاز می توان پمادها و کرم های بدون تجویز را از داروخانه تهیه و استفاده کرد. در صورتی که بیماری های مربوط به ناخن پیگیری و در مراحل اولیه درمان نشوند، باید به پزشک مراجعه کرد. استفاده از صابون های ملایم و همچنین کوتاه کردن مداوم ناخن ها در کنار استفاده از روغن های زیتون، آرگان و نارگیل می تواند از آسیب به آن ها جلوگیری به عمل آورد.

درمان شکنندگی و خشکی ناخن ها

سخن پایانی

زیبایی و آراستگی ناخن ها علاوه بر سلامت نشانه زیبایی در افراد خصوصا بانوان است. استفاده از روغن نارگیل، ترکیب روغن آرگان و آب و روغن زیتون برای حفظ سلامت و استحکام ناخن بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سرطان پوست و بیماری های کلیوی نیز علاوه بر موراد ذکر شده، می توانند به بیماری های ناخن و شکنندگی آن ها منجر شوند. بهترین راهکار برای سلامت ناخن ها، رسیدگی همیشگی به آن ها محسوب می شود. استفاده از دستکش برای انجام امور روزانه منزل و جلوگیری از اصابت شوینده های قوی به ناخن می تواند سبب مقاومت بیشتر آن ها شود. مصرف پروتئین، بیوتین و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن می تواند به رشد بیشتر ناخن و سلامت آن بینجامد.

شما می توانید مکمل ها و کرم های مربوط به حفظ سلامت و استحکام ناخن را با اطمینان از اصالت محصول و قیمت مناسب از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم