قرص تنظیم فشار خون

نمایش دادن همه 14 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

تنظیم فشار خون

فشار خون نوعی بیماری است که به سرخرگ های فرد مبتلا آسیب می رساند. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند. لذا باید با تنظیم فشار خون در سلامت این افراد دقت بیشتری داشت. در غیر این صورت امکان عوارضی مثل سکته، بیماری های قلبی و لطمه به کلیه ها وجود دارد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که امروزه فشار خون نسبت به سال های قبل قابل کنترل تر است. در این مقاله قصد داریم در مورد فشار خون و راه های کنترل آن صحبت کنیم.

تنظیم فشار خون

فشار خون بالا

قبل از تنظیم فشار خون بهتر است میزان آن که به صورت دو عدد بر روی دستگاه مشخص می شود را شناسایی کنید. عدد بزرگ تر نشان دهنده فشار سیستولیک یا درون شریان های خونی در هنگام تپش قلب است. عدد دوم مقدار فشار دیاستولیک یا به عبارتی فشار شریان ها در حال استراحت قلب محسوب می شود. میزان فشار خون سیستولیک عادی معمولا زیر 120 است. فشار خون 129-120 فشار خون فردی سالم محسوب می شود. اگر این میزان 139-130 باشد، فرد در مرحله اول ابتلا به بیماری فشار خون قرار دارد. در صورتی که این فشار 140 به بالا باشد، مرحله دوم ابتلا به فشار خون محسوب می شود. فشار خون 180 یا بالاتر خطرناک ترین وضعیت فشار است که فرد دچار آسیب جدی خواهد شد.

دلایل به وجود آمدن فشار خون بالا

برای تنظیم فشار خون باید عوامل آن را به خوبی بررسی کنید. دستپاچگی باعث بروز فشار خون شناخته نشده می شود، اما عوامل دیگری بر ظاهر آن تاثیر می گذارند که عبارت هستند از:

  • سابقه فشار خون بالا در افراد خانواده یکی از علل این بیماری است.
  • سن بالا که معمولا از 60 سال به بالا حساب می شود.
  • داشتن استرس زیاد، مشکلات عصبی و خشونت مداوم نیز باعث فشار خون بالا خواهد شد.
  • اضافه وزن زیاد و چاقی نیز یکی از عوامل ایجاد این بیماری است.
  • یکی از علل دیگر فشار خون بالا مصرف مواد غذایی با چربی اشباع بالا است.
  • نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی نیز بر افزایش فشار خون تاثیرگذار است.
  • مصرف سیگار یکی از دیگر عوامل ایجاد فشار خون بالا محسوب می شود.
  • خوردن غذاهایی مملو از سدیم باعث به وجود آمدن این بیماری می شود.
  • بی تحرکی و سبک زندگی ناسالم نیز موجب بروز و افزایش این بیماری می شود.
  • افراد با داشتن بیماری دیابت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

دلایل به وجود آمدن فشار خون بالا

خطرات فشار خون بالا

افراد مبتلا به فشار خون بالا با کنترل تب و مراجعه به موقع به پزشک امکان تنظیم فشار خون را دارند، در ادامه برخی از خطرات بی توجهی به فشار خون بالا را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • باعث سخت شدن و آسیب دیدن شریان ها می شود.
  • امکان سکته قلبی یا نارسایی قلبی وجود دارد.
  • در برخی مواقع باعث سکته مغزی می شود.
  • نارسایی کلیوی نیز به وجود می آورد.
  • امکان فشار یا تورم در چشم ها وجود دارد که موجب کوری نیز می شود.

خطرات فشار خون بالا

انواع فشار خون بالا

در صورتی که فشار خون بالا توسط عارضه یا بیماری دیگری به وجود نیاید، به پرفشاری مقدماتی معروف است. در غیر این صورت اگر فشار خون از بیماری های دیگر به وجود آید، به نام پرفشاری ثانویه شناخته خواهد شد.

فشار خون بالای مقدماتی

در این نوع فشار خون امکان به وجود آمدن این بیماری از حجم پلاسمای خون و فعالیت هورمون ها وجود دارد، در صورتی که وجود اندازه این فاکتورها باعث تنظیم فشار خون می شوند. این عارضه از عواملی مثل استرس و کمبود تمرینات ورزشی به وجود می آید.

فشار خون بالای مقدماتی

فشار خون بالای ثانویه

این عارضه دارای علل مشخصی است که مربوط به بیماری های دیگر می شود. در ادامه بیماری هایی که منجر به فشار خون ثانویه می شوند را معرفی خواهیم کرد که این موضوع برای تنظیم شدن فشار خون بی تاثیر نیست.

  • پرکاری تیروئید
  • بارداری
  • آپنه خواب
  • چاقی
  • سندروم کوشینگ، ممکن است این سندروم با استفاده از داروهای کورتیکو استروئید به وجود آید.
  • هایپرپلازی مادرزادی آدرنال، نوعی اختلال در غده آدرنال ترشح کننده کورتیزول است.
  • پرکاری پاراتیروئید، سطح کلسیم و فسفر در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان بیماری فشار خون

هنگام تنظیم فشار خون اگر علت این عارضه از بیماری زمینه ای باشد، به سرعت قابل تنظیم است. ممکن است استفاده از دارو زیر نظر پزشک نیز در درمان سریع این بیماری کمک کند، اما شیوه های دیگری نیز برای درمان آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

پیاده روی

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، باید به طور مرتب پیاده روی و تحرک داشته باشند. با ورزش امکان اکسیژن رسانی به قلب بهتر خواهد شد و در نتیجه خون راحت تر از قلب به سراسر بدن پخش می شود.

پیاده روی

خوردن دم نوش

طبق تحقیق پژوهشگران، نوشیدن سه فنجان دم نوش گل ختمی موجب تنظیم فشار خون در ظرف 6 هفته خواهد شد که معادل با مصرف داروها است. فیتوکمیکال موجود در گل ختمی باعث پایین آمدن فشار خون بالا می شود.

حبس نفس در سینه

نفس کشیدن عمیق و آهسته مثل زمانی که ورزش یوگا یا تای چی انجام می دهید، باعث از بین رفتن تنش های روحی و کنترل فشار خون می شود. تای چی در بهبود سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه نیز موثر است.

مصرف نکردن نمک

اکثر افراد روزانه 50/1 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. یک دوم قاشق چای خوری نمک حاوی 20/1 میلی گرم سدیم است. استفاده از نمک را به حداقل برسانید و ادویه هایی مثل لیمو و گیاهان دیگر را جایگزین آن کنید.

مصرف پتاسیم

افزایش پتاسیم در برنامه غذایی خود، بهترین روش برای تنظیم فشار خون و کاهش آن محسوب می شود. علاوه بر آن پتاسیم اثرات سدیم را نیز کم می کند. این ماده در مواد خوراکی مثل موز، شهد نباتی، عسلک، خربزه، کشمش، آلو خشک، قارچ، گوجه فرنگی، نخود، سیب زمینی شیرین، لوبیا قرمز و نیز شیر بدون چربی یا دارای یک درصد چربی وجود دارد.

مصرف پتاسیم

سویا مصرف کنید

طبق تحقیقات، مواد غذایی حاوی سویا و پروتئین مثل شیر کم چرب باعث کاهش فشار خون می شود. این موضوع برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، صدق می کند.

به زمان توجه نکنید

طبق تحقیقات کارشناسان کالیفرنیا مشخص شد که اگر افراد بیشتر از 41 ساعت در محل کار خود باشند، امکان خطر فشار خون بالا تا 15 درصد افزایش پیدا می کند. اضافه کاری مانع ورزش و خوردن غذای سالم می شود. پس لازم است افراد اضافه کاری زیادی نداشته باشند که بتوانند ورزش کنند و زمان پخت غذای سالم را نیز داشته باشند. این موضوع در نهایت باعث جلوگیری از این بیماری یا تنظیم فشار خون می شود.

گیاهان و نقش آن ها در درمان فشار خون

گاهی گیاهان دارویی علاوه بر داورهایی که از سوی پزشکان تجویز می شود نیز باعث مهار این بیماری خواهند شد. برخی از این گیاهان به شرح زیر هستند.

کنجد

این گیاه پروتئین و ویتامین هایی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین E و ویتامین D دارد. مقدار روغن این گیاه 50 درصد است که دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و اشباع شده هستند که ترکیبات این گیاه موجب تنظیم فشار خون می شود.

زیتون

دم کرده برگ این گیاه باعث کاهش فشار خون می شود. به عبارتی اگر 30 عدد برگ زیتون را در 300 گرم آب بریزید و 15 دقیقه بجوشانید و در نهایت اندکی قند به آن اضافه کنید، با مصرف روزانه یک فنجان از این دم نوش می توانید به کاهش فشار خون کمک بسیاری کنید.

زیتون

تخم کرفس

تخم کرفس دارای برخی عناصر شیمیایی و کلسیم است که در کاهش شدید فشار خون بسیار موثر هستند. برای تهیه دم نوش تخم کرفس لازم است. مقداری آب جوشیده شده را با یک قاشق چای خوری تخم کرفس کوبیده شده به مدت 10 تا 20 دقیقه دم کرده و در نهایت روزی دو فنجان میل کنید.

جینسینگ

گیاه دارویی جینسینگ، برای تنظیم فشار خون بسیار مناسب است، به عبارتی در صورت بالا بودن فشار خون آن را پایین می آورد و با پایین بودن فشار خون آن را بالا می برد.

بهترین مکمل های جینسینگ را می توانید از داروخانه آنلاین داروهوم، به صورت اینترنتی خریداری نموده و درب منزل تحویل بگیرید. مشاوره رایگان قبل از خرید را فراموش نکنید.

جینسینگ

سخن پایانی

فشار خون بالا یکی از مشکلات جهانی برای برخی از افراد محسوب می شود. این بیماری درمان قطعی ندارد، بلکه بیمار با تغییرات در سبک زندگی و گاهی در کنار آن استفاده از دارو اقدام به تنظیم فشار خون خود می کند. افراد با ورزش کردن، تحرک بالا و استفاده از رژیم غذایی مناسب می توانند تا حدی این بیماری را کنترل کنند. بهتر است با استفاده از غذاهای طبیعی به این امر کمک بیشتری کنند. افراد در صورت نیاز به دارو برای کنترل بیماری فشار خون، بهتر است با تجویز پزشک و سپس مراجعه به سایت داروخانه آنلاین داروهوم، اقدام به بررسی داروی مورد نظر و خرید آن نمایند.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم