مکمل های دارویی بیماران ام اس

نمایش یک نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

ام اس

Multiple Sclerosis که با نام MS شناخته می شود، بیماری مربوط به اعصاب است که با ناتوانی سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع درگیر خواهد بود. غلاف پروتئینی میلین که روی رشته های عصبی تنیده شده است، در صورت آسیب می تواند انتقال پیام های عصبی را دچار مشکل کند. در حقیقت ام اس یک بیماری خود ایمنی است که بدن به صورت اشتباهی به سیستم ایمنی خود حمله می کند. این بیماری که در زنان 2 برابر بیشتر از مردان دیده می شود، محدوده سنی 20 الی 50 سال را بیشتر از دیگر گروه های سنی درگیر خواهد کرد. پزشکان و دانشمندان علت ابتلا به MS را ژنتیک، عوامل جغرافیایی و عفونت عنوان کرده اند و کاهش عملکرد مغز و نخاع را اصلی ترین عارضه این بیماری می دانند. این بیماری نیز همانند سایر بیماری ها در صورت تشخیص سریع تر می تواند درمان راحت تری در پی داشته و عوارض کمتری را برای بیمار به همراه داشته باشد. در ادامه به علائم این بیماری خواهیم پرداخت.

ام اس

علائم ام اس چیست؟

آگاهی در مورد ام اس می تواند آن را در مراحل اولیه کنترل و مهار کند. علائم این بیماری خود ایمنی به صورت تدریجی در بدن افراد نمایان می شود.

دوبینی و اختلالات بینایی

از علائم اولیه بیماری MS دوبینی و اختلالات بینایی است که به صورت تار دیدن اجسام یا التهاب اعصاب بینایی ظاهر می شود.

احساس ضعف و بی حالی

یکی دیگر از علائم شایع بیماری ام اس ضعف، خستگی و بی حالی چند اندام به تمامی بدن خواهد بود. خستگی مفرط که در تمامی مبتلایان به این بیماری خود ایمنی بروز می کند، سبب جلوگیری از انجام فعالیت های روزانه خواهد شد.

بی حسی و خواب رفتگی اندام ها

در برخی موارد بیماری MS با خواب رفتن برخی اندام های بدن و بی حسی آشکار می شود. اسپاسم و درد در نواحی مختلف بدن نیز می تواند از دیگر علائم این بیماری خود ایمنی به شمار رود. خواب رفتن دست، پا و صورت گاهی به صورت گزگز نمایان می شود. از کار افتادن پا یا دست ها به صورت مقطعی در افراد مبتلا دیده شده است و حرکات دردناک بدن نیز در آن ها رایج خواهد بود.

بی حسی و خواب رفتگی اندام ها

اختلالات تعادلی و سرگیجه

یکی از علائم اولیه در افراد مبتلا به بیماری ام اس می تواند عدم تعادل در هنگام راه رفتن یا بلند کردن اجسام تلقی شود. لرزش دست و پا که در چنین افرادی شدیدتر از سایرین است، با عدم تعادل می تواند منجر به عدم توانایی حرکات صحیح شود. همچنین بروز سرگیجه در افراد مبتلا به MS دور از انتظار نیست.

اختلال عملکرد مجاری ادراری

از جمله مشکلاتی که در بیماران ام اس قابل مشاهده خواهد بود، اختلالاتی است که در دستگاه مجاری ادراری آن ها به صورت تکرر ادرار و بی اختیاری در کنترل آن رخ خواهد داد که اغلب قابل کنترل هستند. در موارد بسیار نادری مشکلات روده ای برای بیماران MS به صورت یبوست، اسهال و … اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر موارد عنوان شده که همگی از علائم بیماری MS به شمار می روند، موارد زیر نیز نشان دهنده این بیماری خود ایمنی هستند:

  • اختلال و مشکل در عملکرد جنسی افراد
  • مشکلات تکلم و لکنت زبان
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه
  • کاهش میزان دقت و تمرکز
  • تشنج
  • مشکلات تنفسی
  • اختلال شنوایی
  • مشکل بلعیدن غذا

بهترین ویتامین ها برای درمان ام اس کدامند؟

درمان هر بیماری علاوه بر داروهای مخصوص به خود نیازمند مکمل، ویتامین ها و مواد مغذی دیگری نیز است. بیماری ام اس نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

ویتامین A

ویتامین A یا همان رتینول که ویتامینی حلال در چربی محسوب می شود، برای کمک به سلامتی و ایمنی بدن، سلامت بینایی و همچنین باروری عنصری حیاتی تلقی خواهد شد. لبنیات، گوشت، میوه و سبزیجات برگ دار از جمله منابع غنی ویتامین A به شمار می روند. همواره باید در نظر داشت استفاده بی رویه این ویتامین خارج از دستور پزشک می تواند مشکل آفرین باشد.

ویتامین A

ویتامین B1

تیامین یا ویتامین B1 به عملکرد صحیح مغز و اعصاب کمک شایانی خواهد کرد. همچنین مصرف این ویتامین به سلامت قلب و مقاومت ماهیچه ها منجر خواهد شد. ضعف و خستگی از نشانه های کمبود این ویتامین در بدن خواهد بود. تخم مرغ، حبوبات، غلات، آجیل و … سرشار از ویتامین B1 است که با مصرف آن می توان به داشتن بدنی سالم امیدوار بود.

ویتامین B3

ویتامین B3 یا همان نیاسین نیز در درمان بیماری MS موثر واقع خواهد شد. این ویتامین می تواند نشانه هایی مثل سوزن سوزن شدن و گزگز اندام های بدن را در این افراد رفع کند. مصرف این ویتامین تنها با تجویز پزشک باید صورت گیرد، چرا که عدم رعایت دوز مصرفی می تواند به اختلالات گوارشی و آسیب های کبدی منجر شود. ویتامین B3 به صورت خوراکی از طریق جگر، گوشت بوقلمون، ماهی، بادام زمینی، برنج قهوه ای و آووکادو قابل دریافت خواهد بود.

ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 در بدن به بیماری های خود ایمنی منجر خواهد شد. این ویتامین که از عناصر حیاتی برای متابولیسم بدن به شمار می رود، به صورت فراوان در ماهی، گوشت، موز، مرغ، لوبیا و … یافت می شود. دریافت مقدار کافی ویتامین B6 یا همان پیریدوکسین می تواند در رفع افسردگی، بهبود عملکرد مغز، رفع اختلالات کلیوی و مشکلات شناختی افراد مبتلا به ام اس کمک کننده باشد.

ویتامین B12

ویتامین B12 (کوبالامین) با تولید گلبول قرمز به سیستم عصبی بدن کمک شایانی می کند که کمبود آن در بدن نشانه هایی همانند بیماری ام اس را در بدن بروز می دهد. این ویتامین همچنین در تولید DNA و بافت بدن نقش بسزایی ایفا می کند. ویتامین B12 از طریق مصرف تخم مرغ، مرغ، گوشت و لبنیات به بدن جذب خواهد شد. لازم به ذکر است افراد دارای رژیم گیاهخواری باید برای تامین این ویتامین ضروری از طریق مکمل ها تلاش بیشتری کنند. مشکل حافظه، بی حسی و ضعف از نشانه های کمبود این ویتامین در بدن به شمار می رود.

ویتامین B12

ویتامین C

آسکوربیک اسید یا همان ویتامین C که در نگهداری و تولید بافت بدن موثر است، ویتامینی حلال در آب محسوب می شود. زغال اخته، مرکبات، گوجه فرنگی و ... که منابعی غنی از ویتامین C به شمار می روند، می توانند برای افراد مبتلا به بیماری ام اس بسیار مفید واقع شوند. همانطور که عنوان شد، این بیماران با مشکلات مجاری ادراری دست و پنجه نرم می کنند. این ویتامین می تواند در بهبودی آن ها تاثیری شگرف داشته باشد. عملکرد سیستم ایمنی بدن به شدت به ویتامین C وابسته است. آنتی اکسیدان های موجود در این عنصر حیاتی  در سلامت چشم و مقابله با زوال عقلی مثمر ثمر خواهند بود.

ویتامین D

ویتامین D که حلال در چربی است، روند پیشرفت بیماری ام اس را به میزان قابل توجهی کند خواهد کرد. تقویت سیستم ایمنی بدن، اعصاب، ماهیچه و استخوان ها در گرو این عنصر ضروری است. اگرچه مصرف متعادل ماهی های چرب و قرص ویتامین D می تواند برای تامین آن در بدن کافی باشد، ولی جذب آن به وسیله نور خورشید نیز امکان پذیر خواهد بود.

ویتامین E

ویتامین E که ویتامینی ضروری و حلال در چربی است به سلامت سیستم ایمنی و پیشگیری از لخته شدن خون در بدن کمک می کند و در آجیل، سبزیجات و روغن های گیاهی به وفور یافت می شود.

ویتامین E

منیزیم و کلسیم

خستگی و ضعف عضلانی بدن در افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی می تواند با دریافت منیزیم کاهش یابد. همچنین مصرف کلسیم در بدن به دلیل تقویت و استحکام استخوان ها حائز اهمیت خواهد بود. لبنیات، عدس، لوبیا، کلم بروکلی، کنجد و … منابع غنی از کلسیم به شمار می روند. علاوه بر این دانه های روغنی آفتاب گردان، موز، بادام، تخم کتان، بادام هندی و … در تامین منیزیم نقش موثری را ایفا می کنند.

سلنیوم

خاصیت آنتی اکسیدانی سلنیوم برای بیماران مبتلا به بیماری ام اس در زمینه سلامت سیستم ایمنی بدن و سلامت چشم مفید واقع می شود. این ماده معدنی در مواد غذایی مانند لبنیات، غذاهای دریایی، حبوبات، گوشت و … وجود دارد.

ترکیبات گیاهی موثر در کنترل علائم  ام اس

همانطور که طب سنتی و گیاهی در تمامی بیماری ها کمک کننده است، می تواند در کنترل علائم بیماری ام اس نیز مثمر ثمر باشد. ریشه و برگ قاصدک، گیاه بابونه، زنجبیل، زعفران، سیاهدانه، گیاه جینسینگ، نعنا، زردچوبه و … از ترکیبات گیاهی مفید برای کنترل این بیماری به شمار می روند. در ادامه به برخی نکات در مورد گیاهان موثر در کنترل بیماری MS اشاره شده است:

  • استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی و برای چرب کردن و ماساژ دادن اندام هایی که در اثر این بیماری دچار بی حسی شده اند، بسیار مفید واقع خواهد شد.
  • خوردن انجیر و زیتون به صورت ناشتا برای افراد مبتلا به MS بسیار مغذی است و موجب تامین نیازهای بدن می شود.
  • رفع اختلالات خواب و درمان مشکلات مجاری ادراری از زمان های قدیم با گیاه سنبل الطیب امکان پذیر بوده است. آرامش اعصاب از دیگر ویژگی های این گیاه منحصر به فرد محسوب می شود.
  • کاهش لرزش های ناشی از بیماری MS با مصرف گیاه شاهدانه قابل اجرا است. ترکیب آب با 1 قاشق چایخوری از این گیاه در کنترل این نشانه از بیماری موثر واقع می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری ام اس، کافی است اینجا کلیک کنید.

تاثیر امگا 3 بر مبتلایان به ام اس

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، آسیب به غشای سلول عصبی سبب بروز بیماری ام اس می شود. امگا 3 با کمک به ترمیم غشای سلولی تاثیر چشمگیری در روند بهبودی افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی دارد. این ترمیم می تواند به بهبود حرکت های بیماران کمک کند. افراد می توانند با مصرف مواد خوراکی نظیر گردو، کنجد، تخم مرغ، ماهی های چرب، غذاهای دریایی و نارگیل به تامین امگا 3 بدن بپردازند یا تحت نظر پزشک به مصرف مکمل های حاوی امگا 3 روی بیاورند.

تاثیر امگا 3 بر مبتلایان به ام اس

بهترین مکمل های تقویتی برای مبتلایان به ام اس

افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی ام اس باید در کنار درمان و داروهای تجویزی پزشک تغذیه سالم و ویتامین های مورد نیاز مذکور را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. دریافت تمامی این املاح مغذی به دلیل مشغله زیاد برای تهیه مواد خوراکی یا عدم اطلاع از دوز متعادل کمی سخت به نظر می رسد. داروسازان با تلاش بسیار به ترکیباتی معجزه آسا برای این عزیزان دست یافته اند که می تواند ویتامین های مورد نیاز روزانه آن ها را تامین کند. باید در نظر داشت تنها مصرف مکمل های تقویتی استاندارد که تاییدیه وزارت بهداشت را دارند، برای بیماران توصیه می شود و در خصوص مصرف آن ها بهتر است با پزشک معالج مشورت شود. در ادامه نام یکی از بهترین مکمل های تقویتی برای مبتلایان به MS ذکر شده است:

سخن پایانی

ام اس که نوعی بیماری خود ایمنی بدن به شمار می رود، با مراقبت و معالجه قابل کنترل خواهد بود. نکته مهم در بیماران مبتلا به MS حفظ روحیه توسط خود و اطرافیان است. داشتن انگیزه برای ادامه زندگی و فعالیت های روزمره و اجتماعی می تواند به میزان چشمگیری به افراد مبتلا کمک کند. مراقبت و کمک به این افراد با شناخت اولیه علائم آغاز می شود و با طی کردن روند درمانی ادامه می یابد. انگیزه بخشی، کنترل بیماری در مراحل اولیه، تهیه غذاهای مقوی و مفید در کنار مولتی ویتامین های مورد نیاز و … می تواند بخشی از کمک های اطرافیان محسوب شده و این امر نباید با ترحم به آن ها در هم آمیخته شود.

MS نیز همانند سایر امراض در صورت تشخیص در مراحل اولیه شانس بیشتری برای بهبودی و کنترل خواهد داشت. روش های درمانی با تشخیص چشم پزشک، MRI و تصویربرداری است و نباید سهل انگاری در این مراحل صورت گیرد. دریافت عناصر حیاتی و ویتامین های ضروری بدن به وسیله خوراکی های مفید گرچه قابل انجام است، ولی برای تامین آن ها نیز می توان از مکمل های تقویتی مورد تایید پزشک بهره مند شد.

شما می توانید برای تهیه مکمل های مرتبط با بیماری ام اس به داروخانه ی آنلاین داروهوم مراجعه نمایید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم