آمینو ( Amino )

نمایش 1–16 از 25 نتیجه

  • مرتب سازی بر اساس :

آمینو اسیدها

بدن انسان در حین یا بعد از انجام فعالیت های فیزیکی مثل ورزش، جذب مواد مغذی را به بهترین شکل انجام می دهد. این عمل در حالتی صورت می گیرد که با درگیر شدن عضلات بدن در ورزش، خون در اندام‌ های بدن بیشتر به جریان می افتد و در کنار آن جذب مواد مغذی مثل فیبر، آمینو اسید و… افزایش می یابد، در نتیجه دریافت و استفاده از این مواد در بدن به بهترین شکل رخ می دهد. تامین مواد مغذی بدن در حین، قبل یا بعد ورزش می تواند کلیدی باشد که شما را هرچه سریعتر به هدف برساند. یکی از این مواد مغذی بدن اسید آمینه ها هستند که به عنوان عنصر اصلی سازنده پروتئین در بدن ایفای نقش می کنند، مثل عضله سازی و حفظ اندام های عضلانی.

در بدنسازی اصطلاحی وجود دارد به نام «عضله سوزی» که مصرف اسید آمینه ها می تواند این اثر کاتابولیک را به حداقل برساند و میزان «عضله سازی» را افزایش دهد. در مورد فواید این ماده مهم و مغذی در این مقاله بیشتر خواهیم پرداخت؛ اگر شما هم از علاقه مندان این مبحث هستید، پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

آمینو اسیدها

فواید مکمل آمینو چیست؟

در مورد فواید اسید آمینه ها می توان گفت که دارای ترکیبات ضروری برای بدن هستند و فواید بسیاری برای بدن دارند، از جمله افزایش عملکرد تمرینی، کمک به ترمیم عضلانی و بهبود عضله سازی. اگر قصد دارید فعالیت بدنی خوب یا تمرینات ورزشی ثمر بخشی را داشته باشید، می توانید با قرار دادن پروتئین ها و مکمل های آمینو در برنامه غذایی، روند تمرین خود را به حداکثر برسانید.

در تعریفی دیگر در مورد این مکمل ها می توان اینگونه گفت که عنصر اصلی سازنده آن یعنی اسید آمینه ها، ترکیباتی هستند که باعث ایجاد بافت عضله می شوند و از جمله وظایف آن ها در بدن این است که به تجزیه غذا کمک می کنند و همانطور که اشاره شد، برای رشد و ترمیم بافت عضله مفید هستند. به طور کلی سه نوع اسید آمینه وجود دارد؛ اسید آمینه های ضروری، اسید آمینه های غیر ضروری و اسید آمینه های ضروری مشروط. مکانسیم بدن به این صورت است که قادر به تولید اسید آمینه های غیر ضروری است، ولی اسید آمینه های ضروری را باید از طریق مواد غذایی دریافت کند. اسید آمینه های مشروط هم در بدن تولید می شوند، اما در زمان استرس و بیماری ممکن است تولید آن ها کاهش یا حتی متوقف شود.

نقش آمینو در بدنسازی چیست؟

همانطور که اشاره شد، اسید آمینه ها نقش های مهمی را در شکل گیری بافت بدن ایفا می کنند، در ادامه بیشتر با فواید و نقش این ماده مغذی آشنا خواهید شد.

کاهش دهنده خستگی

ورزش کردن به طور طبیعی نیاز به انرژی دارد و علاوه بر این تمرینات ورزشی نیازمندی بدن نسبت به کالری و اسید آمینه ها را افزایش می دهد. طبق مطالعه ای که در سال 2011 در مجله پزشکی، ورزشی و آمادگی جسمانی قید شده است، می توان به این نتیجه رسید که مکمل های اسید آمینه مثل BCAA می توانند در بدنسازی و ورزش علاوه بر رفع خستگی، باعث چربی سوزی در بدن افراد شود؛ لازم به ذکر است که BCAA مخفف Branched-Chain Amino Acid تلقی می شود که به معنای اسید آمینه های شاخه دار است.

این نوع مکمل ها بیشتر به سراغ گلیکوژن بدن می روند؛ جایی که محل تجمع انرژی های ذخیره شده است. این بدین معنا است که مکمل های اسید آمینه می تواند تا انتها از این انرژی ها استفاده کند و روند را به نفع بافت های عضلانی تغییر دهد و همچنین در صورت تمام شدن گلیکوژن ها، روند سوخت و ساز بدن را به جهت مثبت پیش می برد.

عضله سازی

طبق اظهارات مرکز پزشکی Langone واقع در دانشگاه نیویورک آمریکا، مقادیر بالای اسید آمینه ها را می توان در بافت های ماهیچه ای پیدا کرد و این دلیل برای این موضوع مطرح می شود که توانایی اسید آمینه ها در تقویت و ساخت عضله بالا است. با توجه به تجربیات و مطالعه ای که در سال 1999 در مجله آمریکایی فیزیولوژی منتشر شد، این مسئله روشن است که مصرف آمینوهای ضروری پس از تمرینات ورزشی مقاومتی و سنگین، علاوه بر جلوگیری از تحلیل عضلانی، قادر خواهد بود که سنتز عضلانی را ایجاد کند و در نتیجه باعث رشد ماهیچه شود.

عضله سازی

بهبود عملکرد و ریکاوری

پروتئین و اسید آمینه موجود در آن یکی از عوامل مهم بهبود و بازیابی روند قدرت و استقامت ماهیچه ای هستند. این موضوع در مقاله ای که سال 2009 در ژورنال «پزشک و پزشکی ورزشی» منتشر شد، نمایان است به این ترتیب که طبق این مجله پزشکی شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد بدن در هنگام انجام تمرینات شدید ورزشی نیاز زیادی به پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دارد.

با توجه به توضیحات این مجله پزشکی و ورزشی می توان گفت که مکمل های اسید آمینه زمانی که در مجاورت تمرین استفاده می شوند، می توانند تاثیرات مفیدی در تمرینات ورزشی به خصوص دویدن و تمرینات بی هوازی مثل وزنه برداری داشته باشند.

بهترین مکمل آمینو برای حجم دهی عضلات کدام است؟

اسید آمینه های ضروری در بدن که شامل لوسین، ایزولوسین و والین می شوند، می توانند بخشی از نیاز را برطرف کنند که با نام BCAA نیز شناخته می شوند. این سه اسید آمینه وظایفی چون افزایش سنتز پروتئینی عضله، کاهش دادن تحلیل عضلانی، ایجاد سهولت در ترمیم بافت و ریکاوری بعد از ورزش را به عهده دارند. با توجه به خاصیت اسید آمینه ها می توان آن ها را بلوک سازنده پروتئین نیز نام گذاری کرد که از مواد مغذی برای رشد و عملکرد صحیح بدن نیز هستند. به طور کلی 20 نوع اسید آمینه وجود دارد که 9 مورد آن را بدن به تنهایی نمی تواند تولید کند، به نام «اسید آمینه های ضروری».

امروزه با توجه به نیاز بدن به این 9 آمینو اسید بسیاری از تولیدکنندگان مکمل های غذایی و ورزشی در جهان دست به تولید محصولاتی زده اند که با نام EAA آن ها را می شناسند. علاوه بر این مکمل های اسید آمینه دسته بندی های دیگری هم دارند که در شاخه BCAA  قرار می گیرند؛ در مورد مقایسه این دو نوع از اسید آمینه ها می توان گفت که هر دو در تامین اسید آمینه های ضروری بدن اثر گذاری بسیار مثبتی دارند و در مواقعی هم ممکن است که EAA ها از BCAA در تاثیر گذاری مثبت روی بدن، سبقت بگیرند!

آمینو برای چربی سوزی چه کاربردی دارد؟

برای پرداختن به فرآیند چربی سوزی می توان گفت که برای سوزاندن چربی در بدن باید دو واکنش اتفاق بیفتد که به این شرح است:

  • تحرک و گردش چربی های ذخیره شده در بدن باید افزایش یابد.
  • چربی ها باید به قسمت چربی سوز سلول به نام میتوکندری انتقال بیایند و به انرژی تبدیل شوند.

علاوه بر این موارد چند ماده مغذی نیز وجود دارند که می تواند به فرآیند چربی سوزی کمک کنند، مثل اسید آمینه ها که اگر مقدار کافی از این ماده مغذی به بدن برسد، می تواند به بهبود این دو فرآیند ذکر شده و متابولیسم چربی سوزی کمک کند. لازم به ذکر است که اسید آمینه هایی مثل BCAA و گلوتامین زمانی به بهترین شکل به کاهش حجم غذای مصرفی عمل می کنند که مصرف آن ها با رژیم غذایی و البته ورزش همراه باشد. اگر تصمیم به چربی سوزی دارید، می توانید بهترین مکمل های چربی سوز را از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید که برخی از آنها عبارتند از:

آمینو برای چربی سوزی چه کاربردی دارد؟

نحوه مصرف آمینو چگونه است؟

برخی از افراد بر این باور هستند که می توانند تنها با استفاده از اسید آمینه ها و مکمل های برگرفته از آن ها اندام خود را مانند مدل ها و فعالان حوزه اینستاگرامی فرم بدهند و در نهایت به اندام ایده آل خود برسند! جدا از این باور غلط باید گفت که بدن هایی که در رسانه ها و اطراف رویت می شوند، حاصل یک رژیم غذایی مناسب و تمرینات منظم ورزشی است، نه فقط به دلیل مصرف اسید آمینه ها و مواد مغذی این چنینی. اینکه نحوه و مقدار مصرف اسید آمینه ها چه اندازه باید باشند، می توان گفت که نحوه مصرف این مکمل ها از 6 تا 20 گرم متغیر است و امکان دارد در حین، قبل یا بعد از تمرین مصرف شود که تمامی این موارد بستگی به شرایط بدنی، نظر مربی و متخصص دارد.

عوارض مصرف آمینو چیست؟

برای اکثر مردم که قصد چربی سوزی و عضله سازی مناسب و ایده آل را به هنگام تمرین دارند، می توان گفت که مصرف این محصول ضرری به همراه ندارد. ممکن است از گوشه و کناری صحبت هایی در مورد خستگی و از دست دادن تعادل بر اثر مکمل های اسید آمینه به گوش برسد، ولی خاطر جمع باشید که هیچ کدام از این موارد اثبات علمی ندارند. برای ساختن محصولات و مکمل های ورزشی آمینودار توسط شرکت ها و مراکز پزشکی بسیاری، آزمایش های لازم برای شناخت ترکیب این ماده انجام شده است که هیچ کدام از آن ها واکنش های مضر و نامطلبوبی را بر اثر استفاده این مکمل ها دریافت نکرده اند. با اینحال یک یا دو مورد پرهیز مصرف این اسید آمینه ها وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

عوارض مصرف آمینو چیست؟

چه کسانی نباید مکمل های آمینو را استفاده کنند؟

در برخی موارد ممکن است که زنان باردار یا شیرده بخواهند از مصرف محصولات برگرفته از اسید آمینه ها اجتناب کنند که این کاملا به خود آن ها بستگی دارد. این اجتناب از جایی می آید که ممکن است نوزادانی که مبتلا به هیپوگلیسمی هستند (مقدار قند خون پایین دارند)، نیاز به اجتناب از مصرف مکمل هایی مثل BCAA داشته باشند. این منع مصرف امکان دارد به دلیل وجود «لوسین» در ترکیب BCAA باشد که این موضوع هنوز مورد اثبات علمی قرار نگرفته است.

افرادی که در حال آماده شدن برای عمل جراحی هستند یا به تازگی عمل جراحی داشته اند، ممکن است بخواهند مصرف اسید آمینه ها را به مدت دو هفته قبل از عمل جراحی و حدود یک هفته تا 10 روز بعد از عمل جراحی، متوقف کنند. این اجتناب تنها به دلیل قبلی یعنی تاثیر گذاری برخی ترکیبات اسید آمینه روی سطح قند خون اتفاق می افتد.

همچنین افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، مثل داروهای بیماری دیابت یا پارکینسون، به حتم قبل از مصرف مکمل های آمینو اسید دار با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است تداخلات منفی بین ترکیبات این مکمل با داروهای مصرفی آن ها وجود داشته باشند. از دیگر داروهایی که احتمال تداخل با مکمل های BCAA را دارند، می توان به کورتیکو استروئیدها، هورمون های تیروئید و دیازوکسید (برای درمان قند خون پایین) اشاره کرد.

سخن پایانی

مصرف مکمل های طبیعی در کنار تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب می تواند روند پیشرفت ما را افزایش دهند. در کل می توان گفت که مواد مغذی و تقویتی اگر به اندازه و زمان مناسب به بدن ما برسند، بدن را در بهترین حالت خود نگه می دارند و باعث بهبود متابولیسم بدن می شوند. مصرف آمینو اسید برای افرادی که تمرینات ورزشی را به صورت منظم انجام می دهند، پیشنهاد می شود که باید با رعایت جوانب علمی و اصولی زیر نظر مربی و متخصص، انجام شود.

شما می توانید مکمل های آمینو (Amino) را با اطمینان از اصالت محصول و قیمت مناسب، از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم